Övertryckt 5.7L HEMI, men vilken turbo?
Postat: lör aug 01, 2009 9:41 pm
Håller på med en 64 Valiant HT som byggs om ganska så rejält i skrivande stund.
Har skaffat en 5.7L Hemi från en 2008års Charger som gått som testbil i USA ett några få mil innan motorn skeppades över till Sverige förra året på en Dodge Ram's flak. Lådan är en Tremec T56, 6petad från en Camaro 96, ny koppling från SPEC Steg 2 samt QuickTime's SFI godkända sprängkåpa. (Saknar bara styrsystem samt svänghjul och mini-starter, men det löser sig).
Tänkte köra med MS2 V3 som styrystem.
Och nu till saken, den här Hemin är helt orginal:
-5.7L / 345 cu.i, 90grader, OHV, Rull-hydrauliska lyftare med "roller followers"
*Borr x Slag: 99.5 x 90.9 (mm)
*Max effekt:ca 345hk vid 5400rpm
*Max vrid: ca 508m vid 4200rpm
*Max varv: 5800rpm
*9.6:1 i komp
*16 tändstift med 8 separata spolar, coil on plug
(Vet dock inga flödes siffror, men som ett tum mått ska dem här topparna flöda bättre än vad eftermarknaden har att erbjuda Chrysler SB motorerna)
På den här tänkte jag köra singel turbo, som jag förstått att det är enklast att få fart på samt bygga. Tänkte då försöka få turbon nånstans i aktern på bilen, om det går att lösa på något bra vis. Intercooler har jag en redan som egentligen är modell anpassad till Volvo 740, i alu. och ca 3" tjock, men den tycks passa fint när jag smidigt klart rambenen på bilen.
Vad bör jag använda för turbo enligt Ni turbo kunniga?
Blir det bra med en HX55-60? Eller blir det för litet?
Har skaffat en 5.7L Hemi från en 2008års Charger som gått som testbil i USA ett några få mil innan motorn skeppades över till Sverige förra året på en Dodge Ram's flak. Lådan är en Tremec T56, 6petad från en Camaro 96, ny koppling från SPEC Steg 2 samt QuickTime's SFI godkända sprängkåpa. (Saknar bara styrsystem samt svänghjul och mini-starter, men det löser sig).
Tänkte köra med MS2 V3 som styrystem.
Och nu till saken, den här Hemin är helt orginal:
-5.7L / 345 cu.i, 90grader, OHV, Rull-hydrauliska lyftare med "roller followers"
*Borr x Slag: 99.5 x 90.9 (mm)
*Max effekt:ca 345hk vid 5400rpm
*Max vrid: ca 508m vid 4200rpm
*Max varv: 5800rpm
*9.6:1 i komp
*16 tändstift med 8 separata spolar, coil on plug
(Vet dock inga flödes siffror, men som ett tum mått ska dem här topparna flöda bättre än vad eftermarknaden har att erbjuda Chrysler SB motorerna)
På den här tänkte jag köra singel turbo, som jag förstått att det är enklast att få fart på samt bygga. Tänkte då försöka få turbon nånstans i aktern på bilen, om det går att lösa på något bra vis. Intercooler har jag en redan som egentligen är modell anpassad till Volvo 740, i alu. och ca 3" tjock, men den tycks passa fint när jag smidigt klart rambenen på bilen.
Vad bör jag använda för turbo enligt Ni turbo kunniga?
Blir det bra med en HX55-60? Eller blir det för litet?