Sida 1 av 5

Tobbes E12 -73

Postat: tis aug 04, 2009 5:41 pm
av Tobbe
Ett par månader kvar men siktar på körklar till Umeå Open 2010, lär få dyng stryk (men det är bästa sättet att bli mer motiverad när vintern närmar sig)

Så motorSpec

M10block, borrat/honat/planat
org 2L vev, balanserad.
Mahle kolvar 92,3mm?
Bmw m5s38 Stakar
304 dr.shriek kam
Topp portad & planad av robban
Holset Hx40 56in 65 ut.
Nytt VEMS beställt med härva & givare
Msd tändning.
Bakvagn +drivlina från en M535 E28, bara bussningar som ska bytas.
Insug - ljetronic från 518I e28, ska portas något
(bultar och lager är såklart nytt inklusive alla packningar)
4pucks sinter,
Tryckplatta???? 535org, 260lådans trycker väl kring 350nm?

Sådant som är kvar är
* Grenrör (bortlejt)
* Spridare 800-1000cc lågohm
* Ic + anslutningar & rör
* Kränghämmare fram + bak skabytas, även fjädertornsstag skall fixas.
* tryckplatta.
* Har ett par däck&fälgar som förnärvarande ligger på 235bak, 215 fram, e12an är dock för liten i hjulhusen så blir nog att valsa (skärmbreddarna är för små)

Många tack till Robban här på forumet.

//Tobbe

Lite bilder.

Postat: fre aug 28, 2009 9:53 am
av Tobbe
Ska försöka få upp lite bilder då. Har dock varit dålig på dokumentera :/


Bild Rätt nyinskaffad.

Bild Fick en gåva från robban.

Bild
Just lämnat "garage" lacken.

Bild
Ser dock likadan ut ännu.

Bild Nyborrad och planad.

BildStakarna

Bild Kolvarna.

Bild Ska försöka modda in fronten från e28an.

Postat: fre aug 28, 2009 1:40 pm
av chellquist
Härligt men mera m10 turbosar. Ska bli kul å se hur hx'en lirar. Jag håller själv på med en m10a med dr.s 304kam som skulle behöva en större turbo

Ah nice,

Postat: fre aug 28, 2009 1:57 pm
av Tobbe
ah ännu en 304 Doctor :) trodde först det skulle vara för vass, men fick sedan höra att den borde funka fint, så de blev en sådan.
köpte som sagt en Hx40 56in 65 ut. (T3) Så hoppas den inte ska bottna allt för tidigt.

Nuläge:
Väntar på grenrörs bygge så motorn är klar för uppstart, och måste snarast hitta en bakvagn :P

Postat: fre aug 28, 2009 2:01 pm
av mattias
Fina stakar du hade, verkar som att de saknar alla grova detaljer på lilla och stora ändan? Är dom modifierade eller är dom så original? Och på vilken motor isf?

Postat: fre aug 28, 2009 2:53 pm
av Bert-Ola
mattias skrev:Fina stakar du hade, verkar som att de saknar alla grova detaljer på lilla och stora ändan? Är dom modifierade eller är dom så original? Och på vilken motor isf?
S38/S14 stakar, men den fjärde såg inte för vass ut i lilländen :hihi:

Re: Ah nice,

Postat: fre aug 28, 2009 3:08 pm
av chellquist
MnGaT skrev:ah ännu en 304 Doctor :) trodde först det skulle vara för vass, men fick sedan höra att den borde funka fint, så de blev en sådan.
köpte som sagt en Hx40 56in 65 ut. (T3) Så hoppas den inte ska bottna allt för tidigt.

Nuläge:
Väntar på grenrörs bygge så motorn är klar för uppstart, och måste snarast hitta en bakvagn :P
Mitt nuvarande agg håller måtten 54mm / 57mm a/r 0,63 och det laddar hur bra som helst men den håller grenröret väldigt varmt. Kanske för liten avgasdel

Bygger du pulssplit så får du säkert bra fart på hx40'n

Re: Ah nice,

Postat: fre aug 28, 2009 4:58 pm
av Tobbe
chellquist skrev: Mitt nuvarande agg håller måtten 54mm / 57mm a/r 0,63 och det laddar hur bra som helst men den håller grenröret väldigt varmt. Kanske för liten avgasdel

Bygger du pulssplit så får du säkert bra fart på hx40'n
Jo de blir puls-split, dock ska inte jag göra svetsandet, det blir uthyrt. Svetsen är inte min vän :P

Just nu är man mest fast på bakvagn :/

Postat: fre aug 28, 2009 5:01 pm
av Tobbe
Bert-Ola skrev:
mattias skrev:Fina stakar du hade, verkar som att de saknar alla grova detaljer på lilla och stora ändan? Är dom modifierade eller är dom så original? Och på vilken motor isf?
S38/S14 stakar, men den fjärde såg inte för vass ut i lilländen :hihi:
Jo de stämmer nog, s38 ringer bekant även i mina öron :P
Hade endast 3stakar då bilden togs, tror att den sista finns i robbans garage någonstanns.

Postat: fre aug 28, 2009 6:47 pm
av Jonas Ohlsson
ja vilken bil :thumbright:
hoppas att jag får se den snart med 304an. f.ö är det nån som har tutat? :hihi:

Tyvär inte :/

Postat: lör aug 29, 2009 11:07 am
av Tobbe
Hoppas den hinner ut på vägarna medans de ännu finns lite asfalt kvar, den lär annars bli stående hela vintern :/

Den där dekalen försvann med lacken :(
Men under dom 2,5månaderna var det inte en jävel som tutade..
Kan vara så att flickorna här på ersboda blivit pryda (men vad är chansen för det?)

Mer..

Postat: ons sep 23, 2009 11:16 pm
av Tobbe
Borde egentligen lägga upp en tråd på "vad händer i garagen". Men nu när man väl börjat här så...

Har påbörjat rivning / renovering av motor 2L motor från en -78 E12, som ska vara backup motorn i framtiden om det skiter sig.

Lägger upp lite bilder från grundjobbet i motorutrymmet, hjulhus och kaross helt enkelt. Är inte klart ännu som ni nog ser.


Bild

Bild
Bild

En liten uppdatering igen då.

Postat: lör okt 03, 2009 10:30 pm
av Tobbe
Håller fortfarande på med fix av rost och skravanker, men den är väl i stortsett klar nu. Hoppas färgen inte släpper när det blir lite extra varmt i motorutrymmmet.


Dom kommande däcken skall på när skärmbreddarna finns till hands. 225or bak.
Bild


Så där ser de ut nu, självklart orginal "dekalerna" kvar i motorutrymmet.
Bild

Bild

Bild

En uppdatering.

Postat: tis okt 20, 2009 1:39 pm
av Tobbe
Har varit strul (egenskapat strul) i garaget. Men man får skratta åt misstagen och börja om på nytt.

Senaste historien är väl att jag just installerat in 2L motorn och drog in det omärkta kablaget. Underligt nog blev jag chockad att bilen inte ville starta då lampor, givare och de mesta startade. Det enda som verkligen inte ville igång var start motorn... Efter ett besök från en expert visade det sig att + / - var fel kopplade :P haha
Så när de var fixat och skulle dras igång igen så började bensin rinna ut från torped väggen... Ojdå hade tydligen glömt en soppa ledning inne i torped väggen :P haha

Resultat av kvällen.
kabel brand och 3brända säkringar, men tillslut så var den fit for fight... Men insåg då att tryckplattan från 1,8an skulle jy bytas :/ Så nu har man rivit ur motorn igen och även beställt nya avgaspackningar.

Lite dokumenterat, men ni får lite smakprov :P

Kollade igenom oljetråget på 1,8an, visade sig vara mycket "brons" rester :/ Ajdå.

Bild
Bild

Plockar ur motorn igen.
Bild

Bild

Kan inte sätta in motorn då en annan i garaget håller på att plocka ur sin.
Bild

Blev lite fundersam när tryckplattan skulle på, fick höra av en bekant att distansbrickan eventuellt ska sitta mellan Svänghjul och tryckplatta. Kan detta stämma? På bilden sitter den på bulten, vad är rätt?
Bild

Den här bruden hade dugit som nattlig kvälls lampa.
http://www.youtube.com/watch?v=qfhgBWjPs6A

Postat: tis okt 20, 2009 3:09 pm
av robban
Hehe brickan ska sitta mellan tryckplatta och svänghjul förutsatt att den är av rätt tjocklek. För att veta det och få max inspänningstryck så måste man provtrycka tryckplattan för att se vart den har mest inspänningstryck sedan mäta tjockleken på lamellen man ska använda. Med lite förskole matte kan man sedan lista ut vilken brick tjocklek man ska ha vips vare klart.

Se här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267