Teorier runt avgassystem på 4takts motorer? (sugmotor)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
ecm_z28
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jun 20, 2007 8:49 am
Ort: Stockholm

Teorier runt avgassystem på 4takts motorer? (sugmotor)

Inlägg av ecm_z28 »

då jag är grymt sugen på att bygga ett nytt avgassystem till min e30 men redan nu igentligen har ett bra system (förutom att det inte är i rostfritt) så undrar jag lite lätt vad man ska tänka på för att få ett bra avstämt avgassystem som gör nytta och inte bara brölar eller stryper motorn? samt beräknar resonans?

i räkne/läroexemplet tänkte jag ta min e39 540iA som definitivt behöver lite mer friflödande system.. nuvarande är fan som en laburint..hehe..

i mitt exempel har jag två grenrör 8cylindrar, 4,4liter.

ska ha 2st metaliska racekattar, lambda sonder där dom sitter orginal dvs före och efter kat, samt en fullflödes dubbel pipig ljuddämpare på mitten (2 in 2 ut) samt en lika dan bak med två in två ut.

nu kommer det svåra, vart sätter man x-pipen på ett bra sätt, ska jag skita i mittendämparen och köra x-pipe efter kattarna och sedan köra rakt rör till slutdämparen som blir två in två ut?

hur vet jag hur stora dämpare jag ska ha och vilken typ av dämpare tar bort vad för typ av ljud?

värsta som finns är lågfrekvent ljud men endå ska det ju finnas lite bas.. samtidigt som det inte ska låta som en högfrekvent piporgel..

nåja har säkert gjort mer än en tankevurpa här men tänkte att lära mig lite innan jag börjar bygga systemet..
tror jag är e30 beroende... =)