48mm --> 42mm grenrör, blir de skillnad???

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

48mm --> 42mm grenrör, blir de skillnad???

Inlägg av TurboFransson »

tjena går i tankarna att bygga nytt grenrör till nästa säsong!

pga vill ha tidigare laddtryck.

mitt nuvarande är byggt i 48*2 mm gods tjockleken är jag ej helt hundra på dock. blir till o bygga i 42 mm rör istället isåfall

men hur mkt kan de göra 48 mm vs 42 mm?

så här ser grenröret ut, säkert långt ifrån optimalt.

Bild


planen är att bygga en näst intill kopia av detta fast i 42 mm rör istället

men frågan är om de är värt jobbet? hur mkt kan de skilja i rpm ungefär? innerdiametern kommer ju skilja 4 mm sen om de är lite/mkt är ju frågan.

nu kommer laddtrycket vid 3000 rpm o fullt vid ca 4200 dock med lite läckage mellan topp/grenrör


mvh Niklas
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Du kommer ikke til å merke forskjell... bedre å tette lekkasjen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för wg system och hur är motorn uppbyggd och intunad?

vart kommer max laddtryck nu?
Användarvisningsbild
Almgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån nov 12, 2007 6:26 pm
Ort: Skutskär/Gävle

Inlägg av Almgren »

Nu vet jag ju inte hur mycket det är men min läckte lite mellan grenrör o turbo hela tiden. sen började de läcka ennu mer efter några veckor så då tog jag tag i det och fixade det o banan vilken skillnad det vart. Trodde de satt en helt annan maskin i när jag provkörde den första gången efter de blev tätt :P :hihi:
9octane
Race Tech
Skriv svar