Sida 1 av 2

1967 Amazon b18 kompressor

Postat: lör aug 22, 2009 11:19 pm
av halvor
EDIT: NY trådtittel (förut 1967 Amazon b18 turbo)

Då kommer lite bilder och specs på mitt projekt.

Ny motor är under uppbyggnad:
  • B18 block
    B18 topp med filade kanaler och forbr.rum
    K-kam
    Koppartoppakning
    Ståldrev
    Adaptergrenrör
    T3 turbo; 38in / 48ut
    Simons avgasanlägg
    Intercooler fra KL; 300x500x76
    Trycksatt Stromberg (evt. två) över ventilkåpan
    Malpassi BTR
    Pumper och catchtank i bagaget
    Stummad fördelare
    Vems Round BBL och EGT med Hallgivare och MAP-sensor för dataloggning
    Effektmål: kanske 150-200hk beroende av vad turbon klarar
Bild
67an är original förutan sänkningen, vita blinkers fram, röda baklykter och caps över framlyktarna.

Bild
Adapterrör påbörjat.

Bild
Med turbon monterad.

Bild
Downpipen påbörjat.

Bild
Trycktätad Stromberg.

Bild
Tråget påbörjad. Gjorde det såhär för at vara säker på at oljen rinner fritt över oljenivån.

Bild
Ståldrevet kommer från en skördemaskin med b18. Det är några mm för bredt för kåpan så jag kommer at fräsa ned det lite.

Bild
Div. smådelar påbörjat; Avtagbar frostplugg, restriktor för kylvatten och oljereturfläns åt turbon.

Bild
Malpassi BTR.

Bild
Vems Round BBL och EGT.

Bild
EGT-sonde, Hall-givare och MAP-sensor.

Postat: lör aug 22, 2009 11:53 pm
av Jillo
coolt,fick precis igång min egna amazon 62 efter 1år med besiknings motor i,kör nu med b20 och förgasarturbo,ska bli intressat att se hur du löser det "moderna"på motorn,dvs sprutet,är själv sugen på det en dag,men men :D

Postat: sön aug 23, 2009 12:20 am
av halvor
Jillo skrev:...ska bli intressat att se hur du löser det "moderna"på motorn,dvs sprutet...
Kommer nog (tyvärr) at köra "gammaldags" till at börja med, dvs. med förgasare. Elektroniken är enbart för at kunne logga lambda och egt i kontext med MAP och varvtal.

Postat: sön aug 23, 2009 11:34 am
av M Bengtsson
Fin amazon :)

Kul med lite elektronik också!

Men jäklar vilken liten turbo? 38 in?? :hihi: Behövs väll kanske inte så mycket mer om man inte ska rejsa.

Postat: sön aug 23, 2009 11:38 am
av Sn@keSh!T Performance
Killroy_swe skrev:Men jäklar vilken liten turbo? 38 in?? :hihi: Behövs väll kanske inte så mycket mer om man inte ska rejsa.
Det är ju en b18 så går väl inte ha allt för stor turbo.

Fin amazon i övrigt :wink:

Postat: sön aug 23, 2009 11:55 am
av Tom_21
Fin amazon o detta verkar bli ett spänande bygge :D Håller själv på med min amazon så denna tråden ska jag följa noga :D

Postat: sön aug 23, 2009 9:18 pm
av halvor
Tack för responsen!

Ja, turbon är liten, men jag tror den kommer at lira fint på den här lilla motorn. Blir ingen racer direkt (än så länge) utan en lite piggare bruksbil.

Lite mer har händt:

Bild

Bild
Adapterröret ihoppunktad.

Bild
Såhär blir det i bilen.

Bild
Lite delar åt batterikassen i skuffen.

Bild
Intercoolern.

Postat: fre aug 28, 2009 1:04 pm
av halvor
Bygget går sakta framöver.

Har jobbat lite med toppen nu. Undrar på en sak: Styrningarna på insugssidan är inte konade (se bild). Hur mycket kan dom tänkas störa flödet?

Bild

Jämförelse, obearbetat forbr.rum:

Bild

Postat: ons sep 02, 2009 2:26 pm
av halvor
Då har det händt lite mer. Toppen är klar och monterat ihop. Hoppas at få svetsböjarna snart så insuget kan påbörjas. För övrigt räknar jag med at kunna hissa i "nymotorn" under helgen och provköra som sugmotor.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Nu ligger även et b230fk-block och två 530-toppar i garaget till nästa motorprojekt.

Bild

Bild
Även några tråkiga småjobbar undangjord.

Postat: ons sep 02, 2009 11:45 pm
av A.Jönsson
Vad har egt´n för gänga ? , M10x1 ?
Vet du vilket motstånd den ger ?


Kul bygge för övrigt med lite enkla grejor.

Postat: tor sep 03, 2009 8:55 am
av halvor
Jösse skrev:Vad har egt´n för gänga ? , M10x1 ?
Vet du vilket motstånd den ger?
Den har 1/8 NPT. Motstånd vet jag tyvärr inte, men det kanske står på VEMS' sidor?
Kul bygge för övrigt med lite enkla grejor.
Tack :thumbright:

Postat: tor sep 10, 2009 6:59 pm
av halvor
Nu har det händt lite igen:

Bild
Ståldrevet färdigt nedsvarvat och på plats.

Bild

Bild
Har börjat tilvärka et nytt fäste åt wastegateklokkan då kompressorhusets vridning inte tillåter original placering.

Bild
Flänsar åt insuget klara. Tillvärkat med vinkelslip och pelarborrmaskin med koordinatbord.

Bild
Tänkte använda den här pumpen som förpump åt catchtanken. Kommer från en Ford Sierra. Dumpventilen är inte nån högflödesmodell precis men den räcker väl.

Har även fått nån rördelar nu så jag kan börja smida ihop et insug.

För övrigt har jag inte hunnit byta motor än. Troligen kommer jag bygga klar motorn i stativet istället.

Postat: fre sep 11, 2009 11:47 am
av halvor
Ang. EGT: Tänkte mäta på 3ans cylinder. Är det inte den som brukar gå varmast?

Postat: fre sep 11, 2009 9:45 pm
av Driddler
Härligt projekt med en otroligt ball modell på bil.

Får kanske dra igång en projektråd med min gamla Amazon :)

Postat: fre sep 11, 2009 10:56 pm
av halvor
Driddler skrev:Härligt projekt med en otroligt ball modell på bil.

Får kanske dra igång en projektråd med min gamla Amazon :)
Tack för det! Kul at höra :)

Ja du borde hiva upp en tråd :thumbright: