Släcka spikningar med metanol?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Släcka spikningar med metanol?

Inlägg av Spiidfriik »

Om man överladdar en motor med "hög" grundkompression och vill ladda mer än "lite" lär det bli problem med spikningar. Jag funderar då på om man skulle kunna köra ett helt fristående bränslesystem (med egen spridarbank) som rent tillskott och mata detta med metanol i syfte att kontrollera spikningarna.
Någon?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ja, det kan man göra. Men för att få rätt bränsleblandning skall ju även vanliga bränslet minskas en del.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Spiidfriik »

Hmm, sant. Men det borde man kunna fixa hyfsat enkelt genom att mappa huvudmappen onödigt snålt i det område man aktiverar tillskottsmappen. Säg över 150kpa och 3500-5500rpm eller nåt.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Vad har du för sprut?
Ibland kan det kanske finnas någon färdig funktion att använda som aktiveras vid ett visst tryck/varv och den då använder någon annan mapp eller värde för att justera soppa/tändning, och den funktionen aktiverar även en utgång som kan användas för att styra metanol,lustgas eller dylikt.
Då blir styrningen mer precis tror jag än om man ställer den snålt i mappen. För när du ställer den snålt i mappen kommer den börja gå snålt innan den träffar mitten på den snåla cellen.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

För mig låter det lite som att ta på sig snorkel om man blir anfådd på joggingrundan... liksom ingen lösning på andfåddheten även om du inte kan andas fort.

Välj ett drivmedel som lirar för ditt recept istället för att hänga på något "fusk" som garanterat kommer ge multum med strul.

E85 som drivmedel skulle förmodligen lösa dina spikproblem utan några addonsprutlösningar.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Spiidfriik »

Har varken sprut eller projekt, bara en fundering. Gillar att fundera =) Det blir förmodligen VEMS då det är det systemet jag kan bäst. Men det beror ju på vad man ramlar över också.

Jag tror som du Torpis att E85 nog kanske skulle lösa problemet med spikningar, iaf till stor del. Men jag tycker inte om E85. Därför funderar jag på andra (krångligare) lösningar.

Sen är metanol fränt och luktar gott (förbränt) vilket jag kan erkänna spelar in. =)

En annan tänkbar lösning är vatteninsprutning. Dock lägre ballhetsfaktor. Tycker det är svårt att hitta nåt konkret i ämnet vatteninsprutning.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Boken "Forced induction performance tuning" av Bell har ett stycke om vattensprut, och tar även upp alternativ som metanol och toluen. Kanske värt att läsa?
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Du kan lätt köra ditt VEMS. jag har kört både haltech e6k & ms 2.2 extra med staging. Aktivera spridar bank2 precis efter 0:an annars kan du få spik problem när du "leker" med den. Körde 25% metanol och E85 som bas i en 10.25:1 kompad m30b34:a. hade spik problem runt 0.7bar och insugs temp på runt 76grader, När man sedan mappade in metanolen gick tempen ner till runt 32 grader vid 1.1bar som max. detta utan ic.

Jag slutade helt att köra med ic 2006 då det gav betydligt bättre respons utan. metanol is the shit 8)
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

dgyldmark skrev: När man sedan mappade in metanolen gick tempen ner till runt 32 grader vid 1.1bar som max. detta utan ic.
Bare så jeg ikke misforsto... det var det du endte på med 100% metanol? Ikke noe E85 og staging?
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

1:a banken e85
2:a bank metanol

hela mappen mappad på e85, efter 0:an så sänks e85:en och 25% metanol kommer in i stället för det som togs bort,

innan 0:an 100% E85
efter 0:an 85%E85/25% Metanol.

mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Var sprutades metanolen in för att åstadkomma en kyleffekt på insugsluften (eftersom det gick att mäta) ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Spiidfriik »

G-son skrev:Boken "Forced induction performance tuning" av Bell har ett stycke om vattensprut, och tar även upp alternativ som metanol och toluen. Kanske värt att läsa?
Aha, den står i bokhyllan. Ska läsa på! Tack för tipset.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Spiidfriik »

dgyldmark skrev:Du kan lätt köra ditt VEMS. jag har kört både haltech e6k & ms 2.2 extra med staging. Aktivera spridar bank2 precis efter 0:an annars kan du få spik problem när du "leker" med den. Körde 25% metanol och E85 som bas i en 10.25:1 kompad m30b34:a. hade spik problem runt 0.7bar och insugs temp på runt 76grader, När man sedan mappade in metanolen gick tempen ner till runt 32 grader vid 1.1bar som max. detta utan ic.

Jag slutade helt att köra med ic 2006 då det gav betydligt bättre respons utan. metanol is the shit 8)
Ah, det var ett sånt svar jag hoppades på, hehe! =) Nu blev jag ju väldans sugen att prova. Frågan är bara på vad.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

de flesta system klarar den saken , visst lär det vara lite problem med övergången men det handlar nog mest om finkänslighet.

sen finns det färdiga eftermarknadssystem som styr extern metanolinsprutning som ett komplement til bilens orginala soppasystem om man vill ha lite extra ladd. typ samma funktion som med vatteninsprutning men lite dyrare pump å "riktiga" spridare osv.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

mattias skrev:Var sprutades metanolen in för att åstadkomma en kyleffekt på insugsluften (eftersom det gick att mäta) ?
Har du möjligheten mattias så lägg till mig på msn ikväll, har ett gäng bilder.

metanolen sprutades in ca 20cm från turbon, någon ic fanns där inte och insugs röret drogs så rakt som möjligt, MAT givarn som var kombinerad med MAP sattes i bakre väggen i insuget.
Skriv svar