Släcka spikningar med metanol?
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
Släcka spikningar med metanol?
Om man överladdar en motor med "hög" grundkompression och vill ladda mer än "lite" lär det bli problem med spikningar. Jag funderar då på om man skulle kunna köra ett helt fristående bränslesystem (med egen spridarbank) som rent tillskott och mata detta med metanol i syfte att kontrollera spikningarna.
Någon?
Någon?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
Hmm, sant. Men det borde man kunna fixa hyfsat enkelt genom att mappa huvudmappen onödigt snålt i det område man aktiverar tillskottsmappen. Säg över 150kpa och 3500-5500rpm eller nåt.
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Vad har du för sprut?
Ibland kan det kanske finnas någon färdig funktion att använda som aktiveras vid ett visst tryck/varv och den då använder någon annan mapp eller värde för att justera soppa/tändning, och den funktionen aktiverar även en utgång som kan användas för att styra metanol,lustgas eller dylikt.
Då blir styrningen mer precis tror jag än om man ställer den snålt i mappen. För när du ställer den snålt i mappen kommer den börja gå snålt innan den träffar mitten på den snåla cellen.
Ibland kan det kanske finnas någon färdig funktion att använda som aktiveras vid ett visst tryck/varv och den då använder någon annan mapp eller värde för att justera soppa/tändning, och den funktionen aktiverar även en utgång som kan användas för att styra metanol,lustgas eller dylikt.
Då blir styrningen mer precis tror jag än om man ställer den snålt i mappen. För när du ställer den snålt i mappen kommer den börja gå snålt innan den träffar mitten på den snåla cellen.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+

För mig låter det lite som att ta på sig snorkel om man blir anfådd på joggingrundan... liksom ingen lösning på andfåddheten även om du inte kan andas fort.
Välj ett drivmedel som lirar för ditt recept istället för att hänga på något "fusk" som garanterat kommer ge multum med strul.
E85 som drivmedel skulle förmodligen lösa dina spikproblem utan några addonsprutlösningar.
Välj ett drivmedel som lirar för ditt recept istället för att hänga på något "fusk" som garanterat kommer ge multum med strul.
E85 som drivmedel skulle förmodligen lösa dina spikproblem utan några addonsprutlösningar.
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
Har varken sprut eller projekt, bara en fundering. Gillar att fundera =) Det blir förmodligen VEMS då det är det systemet jag kan bäst. Men det beror ju på vad man ramlar över också.
Jag tror som du Torpis att E85 nog kanske skulle lösa problemet med spikningar, iaf till stor del. Men jag tycker inte om E85. Därför funderar jag på andra (krångligare) lösningar.
Sen är metanol fränt och luktar gott (förbränt) vilket jag kan erkänna spelar in. =)
En annan tänkbar lösning är vatteninsprutning. Dock lägre ballhetsfaktor. Tycker det är svårt att hitta nåt konkret i ämnet vatteninsprutning.
Jag tror som du Torpis att E85 nog kanske skulle lösa problemet med spikningar, iaf till stor del. Men jag tycker inte om E85. Därför funderar jag på andra (krångligare) lösningar.
Sen är metanol fränt och luktar gott (förbränt) vilket jag kan erkänna spelar in. =)
En annan tänkbar lösning är vatteninsprutning. Dock lägre ballhetsfaktor. Tycker det är svårt att hitta nåt konkret i ämnet vatteninsprutning.
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
- dgyldmark
- Forumsberoende
Du kan lätt köra ditt VEMS. jag har kört både haltech e6k & ms 2.2 extra med staging. Aktivera spridar bank2 precis efter 0:an annars kan du få spik problem när du "leker" med den. Körde 25% metanol och E85 som bas i en 10.25:1 kompad m30b34:a. hade spik problem runt 0.7bar och insugs temp på runt 76grader, När man sedan mappade in metanolen gick tempen ner till runt 32 grader vid 1.1bar som max. detta utan ic.
Jag slutade helt att köra med ic 2006 då det gav betydligt bättre respons utan. metanol is the shit
Jag slutade helt att köra med ic 2006 då det gav betydligt bättre respons utan. metanol is the shit

Var sprutades metanolen in för att åstadkomma en kyleffekt på insugsluften (eftersom det gick att mäta) ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
Aha, den står i bokhyllan. Ska läsa på! Tack för tipset.G-son skrev:Boken "Forced induction performance tuning" av Bell har ett stycke om vattensprut, och tar även upp alternativ som metanol och toluen. Kanske värt att läsa?
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
Ah, det var ett sånt svar jag hoppades på, hehe! =) Nu blev jag ju väldans sugen att prova. Frågan är bara på vad.dgyldmark skrev:Du kan lätt köra ditt VEMS. jag har kört både haltech e6k & ms 2.2 extra med staging. Aktivera spridar bank2 precis efter 0:an annars kan du få spik problem när du "leker" med den. Körde 25% metanol och E85 som bas i en 10.25:1 kompad m30b34:a. hade spik problem runt 0.7bar och insugs temp på runt 76grader, När man sedan mappade in metanolen gick tempen ner till runt 32 grader vid 1.1bar som max. detta utan ic.
Jag slutade helt att köra med ic 2006 då det gav betydligt bättre respons utan. metanol is the shit 8)
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
de flesta system klarar den saken , visst lär det vara lite problem med övergången men det handlar nog mest om finkänslighet.
sen finns det färdiga eftermarknadssystem som styr extern metanolinsprutning som ett komplement til bilens orginala soppasystem om man vill ha lite extra ladd. typ samma funktion som med vatteninsprutning men lite dyrare pump å "riktiga" spridare osv.
sen finns det färdiga eftermarknadssystem som styr extern metanolinsprutning som ett komplement til bilens orginala soppasystem om man vill ha lite extra ladd. typ samma funktion som med vatteninsprutning men lite dyrare pump å "riktiga" spridare osv.
- dgyldmark
- Forumsberoende
Har du möjligheten mattias så lägg till mig på msn ikväll, har ett gäng bilder.mattias skrev:Var sprutades metanolen in för att åstadkomma en kyleffekt på insugsluften (eftersom det gick att mäta) ?
metanolen sprutades in ca 20cm från turbon, någon ic fanns där inte och insugs röret drogs så rakt som möjligt, MAT givarn som var kombinerad med MAP sattes i bakre väggen i insuget.