Lite funderingar runt kamdrivningen till B21 16v

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck

Lite funderingar runt kamdrivningen till B21 16v

Inlägg av S.Strömbäck »

Hej på er!

Som sagt så bygger jag en B21 med 16v topp, och nu har det blivit dags att fixa kamdrivningen.

Standardlösningen är ju att byta till rundkugg med allt var det innebär.
Pratade med Halvarsson om ett vevaxeldrev, men han har tydligen slutat tillverka dem till B21 eftersom det är för dålig efterfrågan, så jag fick rådet skaffa en B23 vev istället.

Men till frågan:
Varför kör ingen med kantig kugg från 8v motorerna?
Monterade 2st 8v drev på toppen och de både passade och linjerade fint mot vevaxeldrevet.

1) Är det för att man är rädd för att det ska kugga över, eftersom det är lägre "tandhöjd" än på 16v rundkugg?

2) Finns det kanske inga remmar med rätt längd?

Jag har inte börjat rota i vilka remmar som skulle kunna vara lämpliga, ville kolla här först. Har inte sett någon som kör med detta, och det brukar ju vanligtvis finnas en anledning till det också.. :)
LarC

Inlägg av LarC »

KL har vevaxeldrev för b21 vev. Sen finns det nog inga remmar för kantkugg som är så långa och smala. Det kan ju finnas industriremmar som skulle kunna funka med kantkugg.Sen vill du nog inte köra med onödigt smal rem på 16v heller.
Om det är pengarna som styr så ska du nog inte bygga på 16v :wink:
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av S.Strömbäck »

Ja det är förmodligen som du säger att remmen i sig kan vara i svagaste laget iom att de är smalare. Då hjälper det inte att montera ett löphjul så att fler kuggar är i ingrepp.

Men mitt vad det är så kan det finnas någon industrirem som kan funka. Ska göra en liten djupdykning!

Det är inte av ekonomiska skäl som jag undrade, det kostar hur man än gör. Jag blev mest nyfiken på om det finns något alternativ. Det är ju kul om man kan göra saker på fler än ett sätt. :)
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck

Inlägg av Jerry Lundgren »

Hallå där, jag håller på med samma sak!

Jag har också spånat på hur jag ska lösa kamdrivningen. Just nu är jag inne på att tillverka ett eget vevaxeldrev och sen köra med kamrem från s80 t6 som är 146kugg lång å 28mm bred, mest bara för att fylla ut de skapligt breda 16v-kamdreven. Får besked om en vecka eller två om min "verkstadskontakt" har lyckats få ihop ett drev.

Men under mina efterforskningar så hittade jag en 146 kuggars rem från nån gammal fiat som har samma kuggprofil och bredd som b21'an.

Öppna länken nedan å knappa in artikelnummer CT649 för att se vilka bilar den remmen sitter på.
http://www.aamkatalog.ctapps.de/aam_kat ... en&stype=0

Och om du vill leta rem själv kan du ju kolla in den här listan som jag gjort.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36922

///Jerry Lundgren
LarC

Inlägg av LarC »

Vad dom förklarde för mig när jag köpte remmar var att rundkuggrem var avsevärt bättre. Slits mindre och tål mer varv. Fyrkantsrem kan tydligen börja klättra på dreven och slits därmed mer.

Men om du ändå ska köra smal rem så vet jag att golfspännrullen finns i en smal version också som nog skulle passa till en sån rem.
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende

Inlägg av DanielW »

Kolla en bit ner på den här sidan.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Mattias wikberg skrev:fördelarlocket är från en saab 900 från 1995.

kammdrivningen är:
kl-racing vevaxeldrev
golf diesel spännrulle
opel combo disel fram till 1989 kammrem 147 kugg
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
S.Strömbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av S.Strömbäck »

Jerry> Det låter som ett kul projekt! Lägg gärna upp bilder på hur det blev sedan. :thumbright:

Någon rem från en gammal Fiat känns inte som något alternativ. Det var ganska små motorer den satt på.

När det gäller industriremmar så har jag varit i kontakt med Frebelt i Boden (http://www.frebelt.se/main/).
Volvos kantiga (L profil och 9,525 mm delning) finns inte som motsvarande industrirem.
Remmarna med rundkugg, (HTD profil) finns som industrirem, men de har en annan delning, det är antingen 3, 5, 8 eller 14mm.

Så ska man köra med en industrirem får man isåfall tillverka nya drev, eller åtminstine modifiera naven på dem.
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck

Volvos kantiga (L profil och 9,525 mm delning) finns inte som motsvarande industrirem
Undrar om det inte är den modellen som Gates kallar "Powergrip Timing". Å 9,525mm blir ju 0,375" eller 3/8" på utrikiska. Så en Powergrip Timing-rem med "L pitch" (0,375") kan kanske vara värd en närmare undersökning.
http://www.catalogds.com/db/service?dom ... rgrip_belt

Närmast lämplig längd på Gates hemsida är 144 eller 151 kugg, och dom finns i bredderna 0,5- 0,75 & 1-tum.

Nedan en ritning från Gates på 144-kuggs remmen. Ser ut att vara ruskigt lik gamla volvoremmar.
http://www.gates.com/designview/bisweb/ ... =9257-2318

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
sura
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sura »

Jerry !

Sväng förbi mitt garage bredvid gamla Illern kiosken ikväll så ska du få en rem att klämma och känna på.
Om du har ett remhjul löst, så ta med det oxå.
Jag har hittat en Optibelt rem på jobbet som heter L 540 med delning 9,525 mm, antal kuggar = 144 st

Remmen ligger på metervara, så jag skär till den bredd som behövs :thumbright:

Den går även att få tag på med ståkords förstärkning.

Jag är vid garaget från 16,30 till 19,00.
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag körde med en citroen rem en gång i tiden.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det enklaste är väl att köra det vanliga med opel diesel rem och rundkuggremskivor (parner och kl har till tidiga motorer)
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck

Det enklaste är väl att köra det vanliga med opel diesel rem och rundkuggremskivor (parner och kl har till tidiga motorer)
He he... är nog enklare ändå att ta hela 234'an rakt av utan att byta block å dona.
Nä allvarligt så finner jag någon slags avkoppling i att sitta å stirra på motorn i garaget med ett skjutmått i handen. Jag har inget mål att bli störst å starkast, utan tycker det är intressant att lära mig saker. Och ett bra sätt att lära sig är att ta en funderare ibland innan man bara gör som det brukar göras. Sen är ju chansen rätt stor att den vanliga vägen
är den enklaste/bästa, men då har man kanske fått reda på varför det är så.

///Jerry Lundgren
J.Lundin
Forumsberoende

Som en rem i luften.....

Inlägg av J.Lundin »

Gates Powergrip remmar är klenare än dom remmar som volvo använder till kamdrivningen, så jag skulle inte rekommendera dessa remmar. Jag har själv djupdykt i detta ämne alldeles nyss. Enklast är det att byta ut remhjulen till ställbara dito och med rundkugg, de flesta bilfabrikanter kör med denna typ av rem och därmed finns det också en hel del längder och bredder att välja mellan. TTR Jompa har ställbara hjul på lager till en rimlig kostnad.... :D
micke gustafsson
För mycket laddtryck

Re: Lite funderingar runt kamdrivningen till B21 16v

Inlägg av micke gustafsson »

Nu blir ja nyfiken :) passar 16v toppen rakt av på b21an? Har en nyrenoverad b21et och de hade ju varit gott om man kunde "bankat" på en 16v topp på den
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck

Re: Lite funderingar runt kamdrivningen till B21 16v

Inlägg av Gren »

Varför inte en pentarem som är gjord för 230 med 16v topp?
Pris 310:-
Skriv svar