koppla in saab 9000 fördelare.. kört fast

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

koppla in saab 9000 fördelare.. kört fast

Inlägg av larsat »

tjena ja skruva dän en saab 9000 fördelare på skroten men nu har ja lite strul me att få ihop hur de ska vara kopplat, det är en brytarlös fördelare & på den sitter en givare med 3 stift som går till 3 kablar inuti en grå isolerad kabel, dessa 3 har färgerna brun svart & grön..
jag var tvungen att kapa av alla sladdar för att få ut skiten ut bilen men från tändmodulen går en svart kabel som jag vet ska vara jordad, sedan går det en grå kabel även den isolerad in i bilen tror jag, denna innehåller dock bara en enda kabel som är vit eller grå minns inte redigt nu..
sedan går det även en blå kabel och 2st grönvita en tunnare & en tjockare, den tunna av dessa & den blåa går ihop med själva tändspolen...
de ja undrar är var dom 3 från fördelaren tar vägen... har ja glömt nån sladd på bilen??? det verkar iaf som om den ensamma gråa kabeln & den grova grönvita går in i bilen, kanske en till tändningslåset & en till varvräknare??? men fortfarande undrar ja över dom 3 från fördelaren, nån som sitter på ett elschema för denna bil? :roll:
hjääälp :oops:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

var & fixade kopplingsschema på bibloteket.. men förstår fortfarande inte allt, där står att det ska vara en grå kabel från fördelaren ihop med en grön, men på min kabel är det som sagt en grön en brun & en svart..
däremot om man kollar på ett annat elschema i reparationshandboken för saab 9000 (heins) så ser man att stiften på fördelaren är 3 stycken & dom är markerade med plus +, minus -, och sedan en cirkel typ nolla..??
nu vet jag ju inte vilka stift som är plus eller minus men kan nån hjälpa mig med detta så ska det nog lösa sig för jag vet till vilka stift i tändmodulen dom ska.... vore fint me lite hjälp :roll:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

larsat skrev:så ser man att stiften på fördelaren är 3 stycken & dom är markerade med plus +, minus -, och sedan en cirkel typ nolla..??
Dom 3 stiften kommer från hallgivaren och går in i styrboxen. Och det är mycket riktigt + på ett stift - på ett och det sista är signalen till boxen.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok men det underlättar ju lite iaf :) är ju inte så hajj på det hela men det ska nog lösa sig till slut tack för den lilla infon, ska försöka leta på hallgivaren & se om det finns några tecken för vilka stift som är de ovan nämnda.....
Skriv svar