Hjälp med kamval?
Postat: fre sep 11, 2009 10:58 pm
Jag har funderat om att byta kamaxeln till min Saab 96 v4 med turbo. Jag har kört med ganska många olika kammar,och jag tycker att original har funkat bäst hittils..Sugmotorkammar som jag har körde med har för små nockvinkeln tycker jag,och avgasmottryck stiger över laddtryck ganska lätt.
Hurdana borde kamvärden vara,om jag siktar registret mellan ca.4500-8000rpm?Toppeffekt vill jag ha ca.300hk,och bättre respons än nu..
Motorn är bromsad med gamla kombination 200hk@6550rpm/222nm/6190rpm 1bar, med 6,5:1C/R, vi ökade också laddtryck till 1,5bar men avgasmottryck var över 2,5bar och den gav bara 220hk..
Motorspec:
-1500cc bore 90mm stroke 58.86mm
-hemportade toppar,jag har änvänt som modell denna sidor,och denna
-ventiler 36mm ut 42mm in, "vw bubbla fjäder" och crmo retainers
-C/R ca 7,5-8,5:1 vet inte ännu, rekommendationer? svarvade orig. kolvar iaf.
-hemgjord insug, runners ca. 12cm långa,fullradie trattar, plenum volym ca 3liter. 60mm spjäll
-grenrör 48mm tube, ca.60cm långa pipor
-Holset hx35 54in (billet) 60ut, avgashus 0,7A/R eller 1.0 A/R
-Stort kina ic
-Megasquirt med 4bars map och edis tändning
-V-power eller 98e
Tack!
Hurdana borde kamvärden vara,om jag siktar registret mellan ca.4500-8000rpm?Toppeffekt vill jag ha ca.300hk,och bättre respons än nu..
Motorn är bromsad med gamla kombination 200hk@6550rpm/222nm/6190rpm 1bar, med 6,5:1C/R, vi ökade också laddtryck till 1,5bar men avgasmottryck var över 2,5bar och den gav bara 220hk..
Motorspec:
-1500cc bore 90mm stroke 58.86mm
-hemportade toppar,jag har änvänt som modell denna sidor,och denna
-ventiler 36mm ut 42mm in, "vw bubbla fjäder" och crmo retainers
-C/R ca 7,5-8,5:1 vet inte ännu, rekommendationer? svarvade orig. kolvar iaf.
-hemgjord insug, runners ca. 12cm långa,fullradie trattar, plenum volym ca 3liter. 60mm spjäll
-grenrör 48mm tube, ca.60cm långa pipor
-Holset hx35 54in (billet) 60ut, avgashus 0,7A/R eller 1.0 A/R
-Stort kina ic
-Megasquirt med 4bars map och edis tändning
-V-power eller 98e
Tack!