bromsning av opel 2.4

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

bromsning av opel 2.4

Inlägg av dezzan »

ikväll plockade vi ur motorn ur opeln efter en tids provkörning, i morrn kväll åker vi till professorn Gunnar Lundström för bromsning.

Får vi ut nog med effekt hoppas jag på att kunna åka i bracket klassen senare i sommar.
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

igårkväll monterades motorn i bänken, och en första bromsning gjordes.

180hk/6000rpm och 220nm/4000rpm

ikväll ska bestyckning/tändning/kam justeras för att hitta max effekt.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Härligt.

Recept?
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

2410cc, "hemma" portad 2.4L topp, 45/40 ventiler, 4-1 extractor, Enem E11 kam, Weber 50, MSD tändning.

Målet är 200hk i professorns bänk, vi får se hur nära vi kommer! :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

dezzan skrev:2410cc, "hemma" portad 2.4L topp, 45/40 ventiler, 4-1 extractor, Enem E11 kam, Weber 50, MSD tändning.

Målet är 200hk i professorns bänk, vi får se hur nära vi kommer! :)
200hk torde inte vara några problem, annars får du be Gunnar trolla :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att höra hur det gick?
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Jag var med och jag hoppas att gunnars åtgärdspaket som han så klurigt kallade det hjälper till mot 200 hk,
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

update:

ikväll bytte vi nålventiler och lite annat småfix, sedan gjorde vi en bromsing med 3" avgassystem efter mitt "hemma" pulade grenrör, Gunnar misstänkte att det var flaskhalsen.

Han fick detta bekräftat med en bra effektökning i mellanregistret och

184hk/230nm enbart av att byta bakre delen av systemet.

Vi provade aldrig bestyckning eller annat eftersom han menade på att grenröret måste bytas först, så imorgon fredag ska jag meka dit ett "sprint" rör som Gunnar tror på. Sedan blir det bromsning igen.

Förhoppsningsvis får vi ut rått-boet ur skorsstenen då!
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

efter sista kvällens bromsing nådde vi 190hk/240NM.

ca 10-14hk mer över hela registret blev resultatet samt ett längre register, nu drar den ända upp till 7000rpm, med 180+ från 5500->7000rpm.

Effekten kommer 500 varv tididagare också.

Blir intressant att känna hur den känns i bilen nu.

mvh
David
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det skulle va kul att se nåra inskanade kurvor
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:det skulle va kul att se nåra inskanade kurvor
Gunnar har ingen dator kopplad till brombänken så det blir ju inga kurvor
utan han skriver ju bara upp varvtalet och vridmomentet på papper...ioch för sig så går det väl att få kurvor i en exel fil.
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

nej det blir inga kurvor, om man inte gör dom själv, ska få kopior på bromsningsresultatet sen, han skriver bara upp vridet och varvtalet, effekten räknas sedan ut manuellt :)

troligen fick vi inte ut mer effekt pga dåligt insugsflöde i kombination med lågt kompressionsförhållande och en snäll kam.

återstår att se om flaskan måste fram för att åka 13-sec på strippen.
Användarvisningsbild
Turbo_Rekord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön maj 29, 2005 8:50 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Turbo_Rekord »

Schlorven skrev:Jag var med och jag hoppas att gunnars åtgärdspaket som han så klurigt kallade det hjälper till mot 200 hk,
jaja schlorven ja tycker att du ska trimma din BMW istället för att vara med och titta
Bild
Skriv svar