Sida 1 av 1

bromsning av opel 2.4

Postat: mån jun 13, 2005 10:16 pm
av dezzan
ikväll plockade vi ur motorn ur opeln efter en tids provkörning, i morrn kväll åker vi till professorn Gunnar Lundström för bromsning.

Får vi ut nog med effekt hoppas jag på att kunna åka i bracket klassen senare i sommar.

Postat: ons jun 15, 2005 12:03 am
av dezzan
igårkväll monterades motorn i bänken, och en första bromsning gjordes.

180hk/6000rpm och 220nm/4000rpm

ikväll ska bestyckning/tändning/kam justeras för att hitta max effekt.

Postat: ons jun 15, 2005 12:05 am
av peppe
Härligt.

Recept?

Postat: ons jun 15, 2005 4:36 am
av dezzan
2410cc, "hemma" portad 2.4L topp, 45/40 ventiler, 4-1 extractor, Enem E11 kam, Weber 50, MSD tändning.

Målet är 200hk i professorns bänk, vi får se hur nära vi kommer! :)

Postat: ons jun 15, 2005 11:43 am
av peppe
dezzan skrev:2410cc, "hemma" portad 2.4L topp, 45/40 ventiler, 4-1 extractor, Enem E11 kam, Weber 50, MSD tändning.

Målet är 200hk i professorns bänk, vi får se hur nära vi kommer! :)
200hk torde inte vara några problem, annars får du be Gunnar trolla :)

Postat: ons jun 15, 2005 11:45 am
av Jens Gustavsson
blir kul att höra hur det gick?

Postat: tor jun 16, 2005 10:28 am
av Schlorven
Jag var med och jag hoppas att gunnars åtgärdspaket som han så klurigt kallade det hjälper till mot 200 hk,

Postat: tor jun 16, 2005 11:28 pm
av dezzan
update:

ikväll bytte vi nålventiler och lite annat småfix, sedan gjorde vi en bromsing med 3" avgassystem efter mitt "hemma" pulade grenrör, Gunnar misstänkte att det var flaskhalsen.

Han fick detta bekräftat med en bra effektökning i mellanregistret och

184hk/230nm enbart av att byta bakre delen av systemet.

Vi provade aldrig bestyckning eller annat eftersom han menade på att grenröret måste bytas först, så imorgon fredag ska jag meka dit ett "sprint" rör som Gunnar tror på. Sedan blir det bromsning igen.

Förhoppsningsvis får vi ut rått-boet ur skorsstenen då!

Postat: lör jun 18, 2005 2:46 pm
av dezzan
efter sista kvällens bromsing nådde vi 190hk/240NM.

ca 10-14hk mer över hela registret blev resultatet samt ett längre register, nu drar den ända upp till 7000rpm, med 180+ från 5500->7000rpm.

Effekten kommer 500 varv tididagare också.

Blir intressant att känna hur den känns i bilen nu.

mvh
David

Postat: mån jun 20, 2005 1:54 pm
av Jens Gustavsson
det skulle va kul att se nåra inskanade kurvor

Postat: mån jun 20, 2005 3:40 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:det skulle va kul att se nåra inskanade kurvor
Gunnar har ingen dator kopplad till brombänken så det blir ju inga kurvor
utan han skriver ju bara upp varvtalet och vridmomentet på papper...ioch för sig så går det väl att få kurvor i en exel fil.

Postat: mån jun 20, 2005 8:58 pm
av dezzan
nej det blir inga kurvor, om man inte gör dom själv, ska få kopior på bromsningsresultatet sen, han skriver bara upp vridet och varvtalet, effekten räknas sedan ut manuellt :)

troligen fick vi inte ut mer effekt pga dåligt insugsflöde i kombination med lågt kompressionsförhållande och en snäll kam.

återstår att se om flaskan måste fram för att åka 13-sec på strippen.

Postat: mån jun 20, 2005 9:05 pm
av Turbo_Rekord
Schlorven skrev:Jag var med och jag hoppas att gunnars åtgärdspaket som han så klurigt kallade det hjälper till mot 200 hk,
jaja schlorven ja tycker att du ska trimma din BMW istället för att vara med och titta