Tjenare !
Nu har jag och en polare diskuterat det här med Turbos och laddtryck.
Om jag har en liten turbo på min bil som laddar säg 1bar,
byter jag sedan upp mig till en större men fortfarande laddar 1 bar.
Vad blir skillnaden? Får den i sig mer luft eller samma mängd?
(Min teori är att förbi ventilen är det säg ett 25mm hål och även om du har en större turbo passerar bara samma mängd luft igenom om det är samma tryck)
Stora frågan är måste man Mappa om bilen om man bytt till en större?
Vill gärna ha det förklarat varför, är sådan som vill veta varför saker är som de är =)
//Tiimey
Ang Laddtryck och olika stora turbos ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
jo du tänker rätt,1bar är 1bar det som kan skilja är om du har bättre verkningsgrad på den andra och pumpar kallare luft som tar mindre plats samt innehåller mer syre. det andra är avgashuset som kan ändra motors fyllnadsgrad.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
du får en större mängd luft vid samma tryck med en större turbo.
låt oss säga att du inte har något annat som stryper luftflödet.
så säger vi att genom den lilla turbon passerar det 0,5m3 luft på en sekund vid 1 bars tryck
men i den stora turbon passerar det 1m3 luft vid samma tryck
om det inte hade vart nån skillnad så hade alla kunnat köra med orginal agg
å mappa alltid om för bästa resultat
låt oss säga att du inte har något annat som stryper luftflödet.
så säger vi att genom den lilla turbon passerar det 0,5m3 luft på en sekund vid 1 bars tryck
men i den stora turbon passerar det 1m3 luft vid samma tryck
om det inte hade vart nån skillnad så hade alla kunnat köra med orginal agg
å mappa alltid om för bästa resultat

MSR Maybe Speed Racing
142 turbo
142 turbo
lägre mottryck e sant.. men det är ju ändå en större mängd luft som passerar den större turbon än den lilla.. det större avgas huset ger ju som sagt lägre mottryck som gör att mer avgaser kan passera som får fart på den större kompressor delen som trycker in en större mängd luft.The skrev:Mnjaaa
Den större turbon ger väl mer effekt för att den har effektivare kompressor och större avgashus (lägre mottryck).
det är ju det som är hela grejen.. med en större turbo får du möjligheten att få in mer luft i insuget vilket ju gör att du kan ge mer bränsle osv osv..

MSR Maybe Speed Racing
142 turbo
142 turbo