jaja till det stora felet att strax över 5000rpm klipper den som en varvtals stop. på fri varv också utan ladd som man ser så är det som den tappar varvtals signal om man tittar in mega tune men i loggen så har den varv.
den är triggad av hallgivare i fördelare och den går bra under 5000rpm
sen går det inte att styra tändningen med motor tempen?
det är ett MS1 V3 med extra koden heter den kanske 029y4?
fördelaren är ok inga glapp och en hallgivare brukar vara så att den funkar eller så funkar den inte samt att den funkade ok med k-jet inga missar då
här är ett klipp på megatune http://www.youtube.com/watch?v=4-q637FOaTw
iron_man skrev:det är ett MS1 V3 med extra koden heter den kanske 029y4?
fördelaren är ok inga glapp och en hallgivare brukar vara så att den funkar eller så funkar den inte samt att den funkade ok med k-jet inga missar då
här är ett klipp på megatune http://www.youtube.com/watch?v=4-q637FOaTw
och så loggen
du har inte polvänt hallgivarn?
en polares 745 tic med hallgivare gjorde liknande med orginalsprut. glapp i ena kablen inne i fördelaren..
plus på plus och minus på minus är det kopplat. men det funka ju bra när den kördes med k-jet:et samt så prova jag vicka på kontakten när den gör så där utan att det blev nån skilnad.
men i mega tune ser det ju ut att tappa allt men inte på loggen där dropar den ca 600-1000rpm
iron_man skrev:plus på plus och minus på minus är det kopplat. men det funka ju bra när den kördes med k-jet:et samt så prova jag vicka på kontakten när den gör så där utan att det blev nån skilnad.
men i mega tune ser det ju ut att tappa allt men inte på loggen där dropar den ca 600-1000rpm
Du har allvarliga störningar i systemet, titta noga på filmen så ser du att MS:et startar om vid 5k.
Det kan vara många saker som gör det, men regel nummer ett är att kolla över tändningen, då en glappande tändkabel kan orsaka sådana problem.
Du har inte bytt tändkablar eller tändstift, du måste använda dig av radiostift och kablar som är radioavstörda för att det ska fungera.
Ett annat scenario är att den har startat om så många gånger att du har skadad programkoden i boxen vilket gör att den startar om.
/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
mitt ms gjorde lika dant när jag ställde tändningen rätt med låg trigger angle, Ändrade sen på fördelaren så tändningen stämde med boxen med högre trigger angle och då lira de klockrent, tror ja hamnade runt 55-60 i trigger angle när de funkade och låg runt 30-40 när de strulade.
värt att kolla iaf
Motorn gick dock klockrent under själva mappningen ca 10 mils körning kanske, nu har bilen kanske rullat 20 mil. Problemet har uppstått på senare tid. Exakt när detta inträffat är svårt att säga. Styrboxen är jordad på insuget och ifrån motorfästet går jordkabel till kaross. Skulle jorden vara kass skulle nog startmotorn inte dra runt speciellt bra.
Dock är bilens orginal elsystem ett mysterium. Varvräknaren var det enda som var kopplat med detta, då denna uppfört sig konstigt har den kopplats ur för att utesluta att inte bilens orginal elsystem spökar med ms:et.
Jag kan inte svara säkert om bilen uppför sig så utan datorn inkopplad.
Nu är inte jag i närheten av någon expert på ms men vad menar backeliten med att programkoden kan ha skadats? Går den att installera om på något sätt och hur vet man om den skadats?
nsx skrev:Motorn gick dock klockrent under själva mappningen ca 10 mils körning kanske, nu har bilen kanske rullat 20 mil. Problemet har uppstått på senare tid. Exakt när detta inträffat är svårt att säga. Styrboxen är jordad på insuget och ifrån motorfästet går jordkabel till kaross. Skulle jorden vara kass skulle nog startmotorn inte dra runt speciellt bra.
Dock är bilens orginal elsystem ett mysterium. Varvräknaren var det enda som var kopplat med detta, då denna uppfört sig konstigt har den kopplats ur för att utesluta att inte bilens orginal elsystem spökar med ms:et.
Jag kan inte svara säkert om bilen uppför sig så utan datorn inkopplad.
Nu är inte jag i närheten av någon expert på ms men vad menar backeliten med att programkoden kan ha skadats? Går den att installera om på något sätt och hur vet man om den skadats?
Mjaa, jag tvivlar på att det är programkoden som är "skadad" eller ändrad.
Men det kan ju uppstå, då när man kör med PCn "bränner" in .ini filen varge gång man trycker burn.. å skulle det bryta just i de tillfället så kommer skrivningen misslyckas å man får en corrupterad fil i boxen.
Men en ny boot av programkoden kan knappast skada, så de kan va värt att prova.