ms1 v3 klipper vid ca 5000rpm

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

iron_man
För mycket laddtryck

ms1 v3 klipper vid ca 5000rpm

Inlägg av iron_man »

hej jag håller på att mappa ett ms :doh:

jaja till det stora felet att strax över 5000rpm klipper den som en varvtals stop. på fri varv också utan ladd som man ser så är det som den tappar varvtals signal om man tittar in mega tune men i loggen så har den varv.
den är triggad av hallgivare i fördelare och den går bra under 5000rpm

sen går det inte att styra tändningen med motor tempen? :doh: :doh:
You Can Never Go Fast Enough
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vad är det för version av MS, vilket kort och vilken kod?

Kan du posta en loggfil?

Jag skulle kolla att fördelaren är okej så det inte glappar massor när det varvar.

Kör du MS-extra kan du justera tändkurvan mot kylvatten- och lufttemp, under "spark" -> "IAT/CLT related ignition".

/Gustaf
För mycket laddtryck

Inlägg av iron_man »

det är ett MS1 V3 med extra koden heter den kanske 029y4?

fördelaren är ok inga glapp och en hallgivare brukar vara så att den funkar eller så funkar den inte samt att den funkade ok med k-jet inga missar då
här är ett klipp på megatune http://www.youtube.com/watch?v=4-q637FOaTw

och så loggen
Bild
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

iron_man skrev:det är ett MS1 V3 med extra koden heter den kanske 029y4?

fördelaren är ok inga glapp och en hallgivare brukar vara så att den funkar eller så funkar den inte samt att den funkade ok med k-jet inga missar då
här är ett klipp på megatune http://www.youtube.com/watch?v=4-q637FOaTw

och så loggen
Bild
du har inte polvänt hallgivarn?

en polares 745 tic med hallgivare gjorde liknande med orginalsprut. glapp i ena kablen inne i fördelaren..
iron_man
För mycket laddtryck

Inlägg av iron_man »

plus på plus och minus på minus är det kopplat. men det funka ju bra när den kördes med k-jet:et samt så prova jag vicka på kontakten när den gör så där utan att det blev nån skilnad.
men i mega tune ser det ju ut att tappa allt men inte på loggen där dropar den ca 600-1000rpm
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

iron_man skrev:plus på plus och minus på minus är det kopplat. men det funka ju bra när den kördes med k-jet:et samt så prova jag vicka på kontakten när den gör så där utan att det blev nån skilnad.
men i mega tune ser det ju ut att tappa allt men inte på loggen där dropar den ca 600-1000rpm
vad har du för duty cycle när den dör??
iron_man
För mycket laddtryck

Inlägg av iron_man »

runt 45-50. 600cc spridare ska väl hänga med att fri varva lite. hänger ju med med 1bar ladd tills den kommer till det där varvet

/jimmy
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

iron_man skrev:runt 45-50. 600cc spridare ska väl hänga med att fri varva lite. hänger ju med med 1bar ladd tills den kommer till det där varvet

/jimmy
okej bara undra för i filmen såg dom ut å sticka över 70 i alla fall..
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Du har allvarliga störningar i systemet, titta noga på filmen så ser du att MS:et startar om vid 5k.

Det kan vara många saker som gör det, men regel nummer ett är att kolla över tändningen, då en glappande tändkabel kan orsaka sådana problem.
Du har inte bytt tändkablar eller tändstift, du måste använda dig av radiostift och kablar som är radioavstörda för att det ska fungera.

Ett annat scenario är att den har startat om så många gånger att du har skadad programkoden i boxen vilket gör att den startar om.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Instämmer med backeliten. Resistorstift och fräscha kablar, se över sprutets jordpunkter också.

/Gustaf
patrask
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av patrask »

mitt ms gjorde lika dant när jag ställde tändningen rätt med låg trigger angle, Ändrade sen på fördelaren så tändningen stämde med boxen med högre trigger angle och då lira de klockrent, tror ja hamnade runt 55-60 i trigger angle när de funkade och låg runt 30-40 när de strulade.
värt att kolla iaf
Robin Persson
10.49 - 223 kmh
Herrejösses!
TB
Lite mer laddtryck

Inlägg av TB »

Helt klart el-fel/störning, nått stör ut boxen totalt.

Sett detta fel på flera bilar när man kopplar på stroboskop, se över jordningar, så det är jordat direkt i blocket (insuget).

Vem har byggt boxen? Är den preppad för just hallgivare?

Å just de, gör den likadant även opm datorn inte är inkopplad?

Vissa USB adapters störs ut då kan boxen störas ut.
Volvovetare. Mappare.
Användarvisningsbild
nsx
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av nsx »

Motorn gick dock klockrent under själva mappningen ca 10 mils körning kanske, nu har bilen kanske rullat 20 mil. Problemet har uppstått på senare tid. Exakt när detta inträffat är svårt att säga. Styrboxen är jordad på insuget och ifrån motorfästet går jordkabel till kaross. Skulle jorden vara kass skulle nog startmotorn inte dra runt speciellt bra.

Dock är bilens orginal elsystem ett mysterium. Varvräknaren var det enda som var kopplat med detta, då denna uppfört sig konstigt har den kopplats ur för att utesluta att inte bilens orginal elsystem spökar med ms:et.

Jag kan inte svara säkert om bilen uppför sig så utan datorn inkopplad.

Nu är inte jag i närheten av någon expert på ms men vad menar backeliten med att programkoden kan ha skadats? Går den att installera om på något sätt och hur vet man om den skadats?
5e rules
TB
Lite mer laddtryck

Inlägg av TB »

nsx skrev:Motorn gick dock klockrent under själva mappningen ca 10 mils körning kanske, nu har bilen kanske rullat 20 mil. Problemet har uppstått på senare tid. Exakt när detta inträffat är svårt att säga. Styrboxen är jordad på insuget och ifrån motorfästet går jordkabel till kaross. Skulle jorden vara kass skulle nog startmotorn inte dra runt speciellt bra.

Dock är bilens orginal elsystem ett mysterium. Varvräknaren var det enda som var kopplat med detta, då denna uppfört sig konstigt har den kopplats ur för att utesluta att inte bilens orginal elsystem spökar med ms:et.

Jag kan inte svara säkert om bilen uppför sig så utan datorn inkopplad.

Nu är inte jag i närheten av någon expert på ms men vad menar backeliten med att programkoden kan ha skadats? Går den att installera om på något sätt och hur vet man om den skadats?
Mjaa, jag tvivlar på att det är programkoden som är "skadad" eller ändrad.
Men det kan ju uppstå, då när man kör med PCn "bränner" in .ini filen varge gång man trycker burn.. å skulle det bryta just i de tillfället så kommer skrivningen misslyckas å man får en corrupterad fil i boxen.

Men en ny boot av programkoden kan knappast skada, så de kan va värt att prova.
Volvovetare. Mappare.
Användarvisningsbild
nsx
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av nsx »

Tack för tipsen alla! Har lite att arbeta efter då.
5e rules
Skriv svar