Sida 1 av 1

Hur mycket skillnad med avstämt avgassystem?

Postat: mån okt 26, 2009 7:36 pm
av G_lund
Hej allihop!

Jag har fått tag i en mamba som jag tänkte skrämma upp lite i vinter :lol:

Ni som har räknat ut era egna avgassystem, hur mycket gör det egentligen för registret och effekten?
Har ni i sävar testat före/efter i moppebänken?

Det enda programmet jag hittat än så länge var på en tysk sida, men jag hittade ingen parameter där man ställde in kubiken, jag antar att det måste påverka optimala diametrar och längder en himmla massa om man ökar cylindervolymen?? :?

Postat: mån okt 26, 2009 7:46 pm
av nicke.t
de gör väll en väldans massa på 2takt.

Postat: mån okt 26, 2009 7:57 pm
av Kadett4wd
en liten jämnförelse.

min gamle zundapp jag hade för typ 24 år sedan.
det var '9hk' med massor utav filande i.
Bing22 mm mm
grovkrök å sånt.

den gjorde kanske 70km/h

satte på en pipa till en Sachs 50cc cross,, tjong så gjorde den över 100km/h med bara 3 kugg drevat.

Postat: mån okt 26, 2009 9:13 pm
av subw000fer
pipan på en 2-takt är mkt viktig. jag håller på och bygger en uträknad pipa till min puch montana ( som du läst i min moppegarage tråd ;) ) jag kan dock inte komma med några jämförelse siffror sen då jag inte har något orginal eller liknande som passar.
men jag kan ju säga om den går bra eller inte sen :roll:

läs i min moppegarage tråd om du va intresserad av programmet jag använde :)

EDIT: man ställer inte in cylindervolym i mitt program heller. dock en himla massa annat :P

Postat: mån okt 26, 2009 10:37 pm
av Enok
Det beror på hur motorn är. En motor med typ 130* avgas duration
gör det inte stor skillnad, medans en motor med 200* knappt funkar
utan ett avstämt system.

Postat: sön jan 10, 2010 7:14 pm
av mx_krus
Som tidigare talare så beror mycket på hur vass portad cylindern är..

Kan ta min gammla Fs1a som exempel.
Hade en ganska vasst portad 60cc cylinder ( 196/132 i duration )
Med original avgasystem så toppade den ca 80km/h och varvade inte mer än kanske 9500rpm.
Med mitt uträknade rör på 11500rpm så toppade den 115km/h som bäst!
Så klart så hade jag gjort mycket annat på både topp, insug osv.. :)

Men desto mer trimmade en 2taktare är desto bättre går den om man bygger ett riktigt uträknat rör.
Sen går de ju att bestämma vilken karaktär motorn ska ha också beroende på portning och avgassystemets utformning :wink: