Sida 1 av 40

Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Postat: lör nov 07, 2009 9:38 pm
av Mattias Jonsson
Bild
Renault Dauphine 1962, 30 omutbara hästkrafter och motorn monterad bakom bakaxeln. 760 kg i tjänstevikt gör bilen ändå rätt pigg, säger dom som var med på den tiden.
Jag planerar att bevara bilens karisma, och samtidigt montera en Audi 1,8t motor FRAMFÖR bakaxeln, alltså mittmonterad.
Alla som sett uppbyggnaden av en Audi a4 vet vad jag menar. Avsikten är att flytta över motorbalk, länkarmar och fjäderbenstorn från a4:an. En störtbur måste det också bli som håller ihop bilen :D. [/list]

ite bilder på doffen

Postat: lör nov 07, 2009 10:20 pm
av Mattias Jonsson
  • bilen hämtades på Orust Juni 2009, och den var faktiskt körbar, dock utan färdbroms :(
  • Innan jag plocka ner bilen ville jag se om den hade någon lowriderpotential. Här står den utan fjädrar fram och bak :D
Bild
  • Den kan ju bara bli snyggare, eller hur
Bild
  • Jag har börjat göra bilen ren från underredsmassa och färg undertill. Det finns ingen rost under som synes, det är väl första och sista gången man har tur på det området. Finns lite rost vid skärminfästningar, men bilen fyller ju snart 50 år. Längst bort på bilden syns motorrummet, ja bilen har svansmotor original, och visst ser det ut som att en Audi 1,8t motor med tillhörande växellåda skulle trivas där. Det är i alla fall min tanke. SFRO-bes som ombyggt fordon är avsikten, med störtbur och riktiga stolar bland annat.

Postat: lör nov 07, 2009 10:47 pm
av Herman
Kul å annorlunda bygge, sådana gillar jag :thumbright:

Postat: lör nov 07, 2009 10:51 pm
av Kaxxen
Roligt projekt! :thumbright: Ser ut att vara ganska fri från rost? :)

Postat: lör nov 07, 2009 10:57 pm
av hedman
mäktigt 8) ska bli roligt att se resultatet :thumbright:

Postat: lör nov 07, 2009 11:43 pm
av Galant turbo
Underbart projekt!

Så vackra dom här Ahlgrens-bilarna! Har haft liknande tankar, med "liknande" bilar. Men man är ju en drömmare och tidsoptimist. Ser fram emot uppdateringar i denna tråd, mycket foton vill vi se!

Men en Audimotor skulle jag inte stoppa i, men det är ju mera en smaksak :)

Postat: sön nov 08, 2009 12:02 am
av elvis_lkpg
Fränt!! kul att nån gör nåt annat än att bygger folkrace och rallycross bilar där nere i kisa skogarna....

Postat: sön nov 08, 2009 1:40 am
av conny
fränt bygge :thumbright:
vet inte om du har sett denna renult godini väldigt lik http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... hlight=ulf

Postat: sön nov 08, 2009 3:33 pm
av nicke.t
helballt project.lycka till.

lite nya bilder

Postat: sön nov 08, 2009 9:32 pm
av Mattias Jonsson
Några bilder på min fars Dauphine Gordini.
Bild

Bilen är numera i min ägo, sedan far gick bort 2013.
Bild

Jag lackade bilen när det begav sig, så lite inblandad har jag varit i den här bilen också.
Bild

Postat: sön nov 08, 2009 9:41 pm
av j björk
Juste bygge :thumbright:

Har du tittat något på hur det går att få plats med en a4 framvagn där bak?

Postat: sön nov 08, 2009 9:45 pm
av G.Nauta
Kul att det kommer lite folk som man faktiskt vet vilka det är :thumbright:

Postat: mån nov 09, 2009 7:27 pm
av johan johansson
annars kan man åka luftkylt finns några riktigt råa
Bild
Bild

Postat: mån nov 09, 2009 9:34 pm
av The
Den var ju nästan lite väl fin för att kapas sönder 8)

Audiframvagn i baken

Postat: mån nov 09, 2009 11:01 pm
av Mattias Jonsson
Nja, jag har ingen motorbalk att testa med. Att motor och låda får plats är jag säker på, men vilken höjd den måste få, det är det som är lite osäkert, samt var fjäderbenstornen hamnar. Jag vill inte kapa i rambenen på Renaulten, utan helst bara lägga till förstärkningar och infästningar. Att spårvidden skiljer 1 dm kan ju också bli spännande att lösa.
angående att kapa sönder så fin kaross: Min avsikt är att förvalta Renaultkonstruktörernas fina arbete. Den som lever får se om det blir så.