Koeniggsegg backar ur SAAB-affären

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
G_lund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:06 pm

Koeniggsegg backar ur SAAB-affären

Inlägg av G_lund »

Helvetes Helvetes Helvete :(

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... /24/363309

Jag hade verkligen levt på hoppet fram tills nu :(
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

är väl ingen jävel som vill köpa ett företag som är kört i botten..

Lägg ner skiten.

Bättre att lägga pengarna på nått som skapar mer pengar.

(men så har jag aldrig gillat saab heller) :hihi:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: var sagt på norske nyheter åsså ... bare å stenge
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
G_lund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:06 pm

Inlägg av G_lund »

Blom142 skrev:är väl ingen jävel som vill köpa ett företag som är kört i botten..

Lägg ner skiten.

Bättre att lägga pengarna på nått som skapar mer pengar.

(men så har jag aldrig gillat saab heller) :hihi:
Jag säger inte att staten ska gå in med pengar för det vore helt idiotiskt, men jag hoppades verkligen att koenigsegg kunde styrt upp det hela.

Visst det är lätt att säga att det bara är att lägga ner skiten, men när det drabbar precis alla som jag känner så är det inte riktigt lika kul, det är inte alls ovanligt att båda föräldrarna i en familj jobbar med saab eller på någon underleverantör.
Ungefär 10 000 kommer bli arbetslösa ifall saab stänger ner, (ett par tusen på fabriken, alla lageranställda, lear som gör säten, alla lastbilsföretag som lever på att transportera bilar / delar, alla andra underleverantörer, många busslinjer som går endast för att transportera saabarbetare till jobbet, massvis med resturanger som ligger i olika industriområden.. det blir ganska mycket folk om man orkar tänka lite längre..


Du kanske undrar hur man gilla nått sånt skitmärke som Saab?
Jag är uppfödd med saab, föräldrarna har alltid haft saab, alla vänners föräldrar har allitd haft saab, första bilen har för många vart en äldre saab (inte volvo som i resten av landet) såklart har man fått många minnen av det.
Mina släktingar har tävlat med saabbilar, jag bor granne med flera gammla saabtokar som folk från hela världen fortfarande hör av sig till för att få hjälp med att trimma tvåtaktssaabar.
Trimfirmor som Trollspeed med flera är smått legendariska (sett filmen om per eklund på pikes peak?)
Jag har ända sedan barnsben hört historier om hur saab pga tajt budget förvarade sina rallybilar i mina grannars lador,
här ser man prototypbilar långt innan nån annan ser dem på en stor mässa.
Till o med min 92åriga farmor berättar tillomed saabminnen då hon är nära vän med erik karlsson på taket som körde ifrån porschar och annat med sin lilla 35hästars tvåtaktare när det begav sig och fortfarande träffar honom när han är i sverige.
(Till min förvåning började en annan gammal tant på 80+ berättat historier om när hon var kartläsare i montecarlo rallyt på senaste vinprovningen jag hämtade farmor ifrån)
Jag är helt enkelt uppfödd med märket och har det i blodet, fy fan vad jag skulle deppa ihop om det läggs ner..

Som sagt så tycker jag inte att staten ska gå in med pengar för det är helt lönslöst, jag bara konstaterar att om saab går i graven så gör även en epok det.

(ursäkta för ett långt inlägg)
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jag förstår vad du menar och har full förståelse för det..
vore synd om så många får sluta jobba..

(kanske lite hårt det jag skrev att det bara var att lägga ner)

men det jag menar är att det är nog svårt att få det sålt när det går så dåligt för dom.
Så det är nog lönlöst just nu känns det som.
nasx
För mycket laddtryck
Inlägg: 357
Blev medlem: tis maj 20, 2008 9:11 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Där kunde ju staten gått in med lånegarantin lite tidigare kan man ju tycka. Krävs ju rätt så mkt kapital för o rädda ett såpass stort företag som har gått dåligt sen hur länge sen som helst tillbaka. Säger inte att staten ska betala men dom kunde ju ha agerat för o slippa säga upp 10000 pers, vad kommer inte det kosta kan man ju fråga sig... Eller det kanske rentav blir billigare än o låna ut stålarna, nåt geni har säkert räknat på det...

Gillar inte heller saab, men hur som så hade det varit fränt om det blivit helsvenskt igen.
Nicklas Fröberg
Bananen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 06, 2009 6:49 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Bananen »

Jag tycker staten gjort rätt som inte hjälpt till med en massa miljarder. Felet med SAAB är ju att det byggs bilar som nästan ingen vill ha, det skulle ju inte ändras bara för att dom får pengar. Bara ett sätt att förlänga dödskampen... O får dom pengar en gång kommer dom tillbaka efter mer... Dessutom skulle ju varenda konkursmässigt företag kunna komma och kräva samma hjälp!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

GM är idioter.
Om ni behöver bevis så varsågod http://www.chevrolet.se/matiz/matiz-index.html
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

loop skrev:GM är idioter.
Njae, tidsmässigt korrekt att tillverka en liten bil men katastrof för varumärket Chevrolet.

Tråkigt med SAAB men man kan ju inte tillverka bilar som inte säljs, och frågan är om det finns plats för så små tillverkare som SAAB ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Det enda som kan rädda saab är nog att dom kommer in på en stor marknad . Dvs att dom köps upp av ett kinesisk eller indiskt företag . Fast då är det väl bara en tids fråga innan allt flyttas dit :-(
falcor
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån apr 13, 2009 3:22 pm
Ort: Vänersborg

Inlägg av falcor »

Jag tror nog Saab skulle kunna klara sig hyfsat utan GM om dom bara fick chansen. 2007 sålde dom väl ca 120 000 bilar eller nåt sånt... med ett snittpris på 250 000 så är det 30 miljarder...det borde gå att snurra runt Stallbacka på dom pengarna.

Jag tror inte att Saab gått med så mycket förlust som GM säger, GM ser helt enkelt till att Saab får betala så mycket licenspengar för gemensam teknik och motorer att det inte blir nån vinst i Sverige som man sen behöver skatta bort till svenska staten.

Hade Saab inte bidragit med nåt (duktiga och relativt billiga ingenjörer och avancerat säkerhetstänk och turbokunnande) till GM så hade det fimpas för länge sedan, GM bedriver inte välgörenhet.

För varje bil GM säljer worldwide så går 2000 dollar till deras pensionåtaganden.... för att täcka dom skulder dom har troligtvis pga att dom spekulerat med sina anställdas pensionspengar.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

Bananen skrev:Jag tycker staten gjort rätt som inte hjälpt till med en massa miljarder. Felet med SAAB är ju att det byggs bilar som nästan ingen vill ha, det skulle ju inte ändras bara för att dom får pengar. Bara ett sätt att förlänga dödskampen... O får dom pengar en gång kommer dom tillbaka efter mer... Dessutom skulle ju varenda konkursmässigt företag kunna komma och kräva samma hjälp!
bra sagt, andra företag som går dåligt går i konkurs, varför skulle SAAB vara nått undantag? staten har inget i beltillverkning att göra.

sen är det ju naturligtvis olyckligt för alla som blir utan jobb menmen
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Domen kommer på Tisdag, då GM ska ha styrelsemöte.

JAG, å alla andra på fabriken hoppas iaf. att svaret blir positivt därifrån.

Personligen vill jag ju inte bli arbetslös igen.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Falcor har helt rätt.

Det är mycket teknik och kunnande som runnit ut från Trollhättan och Sverige. Det har gått gratis medan inflödet har varit dyrt.
Ingen vill skatta, alltså ser man till att papprena visar plus/minus eller förlust. Allt beroende på hur man vill ha det.

Hur man fifflar med pengar i större företag finns det gott om litteratur på.
Ta bara exemplet med bilprovningen som gick från miljoner i vinst till miljoner i förlust. Det besiktas likafullt lika många bilar.
Det är bara att lägga en budget som är orimlig och sedan säga: Sedär nu vart det förlust. Kostnadsställen brukar det inte råda brist på.

Jag är ingen Saab-fan heller. Gillar inte bilarna generellt. Gamla tvåtaktare (som man måste vara halvidiot för att inte älska) och sista årsmodellen av 9-3Aero innan det blev v6 är de bilar som tar sig förbi mitt hjärtas portar.
Men jag vill inte se detta stolta märke, denna "underdog", innovatör och världen näst säkrast bilmärke gå i graven.
Betänk bilhistorien, dessa två udda bilmärken från ett litet land med få invånare i norra delen av europa som varit först med väldigt mycket.
Vi SKA vara stolta över både Saab och Volvo. Vi har åstadkommit detta.
Något en miljard kineser inte kan kopiera. Så vi måste lära dem istället.

Får man snurr på försäljningen igen (vilket alla bilmärken måste få) så man kan ligga runt 100-120k bilar så borde fabriken kunna gå runt fint. Men då krävs det att GM-oket kastas i Atlanten helt och hållet.
Det är ändå en av världens mest effektiva och mest lättomställbara bilfabriker sägs det (nej, inte bara i trollhättan :wink: ).
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Agående hjälpa företag med pengar eller inte..
Visst, jag kan hålla med om att det inte är rätt väg att gå egentligen.

Problemet här är att "alla" andra gör det.
Andra länder pumpar in pengar i "sina" bilföretag för att rädda dem, då blir nästa på listan mer hotat istället.

Tänk om USA låtit gm eller ett av de andra stora gå under, borde gett rätt bra uppsving till de som blir kvar.
Skriv svar