förpump till diesel?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

förpump till diesel?

Inlägg av Elias_ »

går det ha en förpump som pumpar fram till pumpen vid motorn.?

bara en fundering då vi endå ska byta tank och det kanske är en bra grej att göra?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Visst går det.
Rätt vanligt att sätta dit en (elektrisk)bränslepump till förgasarmotorer när pumpen börjar bli dålig.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

sitter ingen förgasare då det är en diesel motor det handlar om. mercedes 300D ( OM617 ).

kanske fungerar endå ?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Axxel_021 »

Tänkte ha det på min 740 diesel jag skruvade ihop förr men vart då avrådd då pumpen tydligen inte gillade att få "tryck" i sugledningen.

Nu är det ju inte volvo det gäller, men vet även att på en utav traktorerna vi har hemma så sitter det en elektrisk pump innan dieselpumpen.

Mvh
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

ok, men om man sätter en BTR innan den mekaniska pumpen kanske det går då slipper den suga ända från tanken iaf.

men ska kolla närmre på det då det kanske går att montera bort hela den mekaniska pumpen och köra elektriskt med en btr upp till stora filtret.


alla komentarer och ideer motages.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Kolla verkligen upp om pumpen kan köras med tryck på matarsidan ! har själv ett litet dieselobjekt där en ej original matarpump är misstänkt till ojämn och mkt hård tomgång.

Ibland monteras en extra elektrisk pump på sugledningen då originalpumpen inte orkar suga längre pga slitage.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

Jösse skrev:
Ibland monteras en extra elektrisk pump på sugledningen då originalpumpen inte orkar suga längre pga slitage.
Har sett att många nyare dieslar kör med elektrisk pump så ska se om man kan hitta nyttig info om dessa vilka tryck dom jobbar med etc etc.
kanske man kan montera en sådan eller 2 istället för den mekaniska pumpen
då bilen suckar till lite på dom högre varven så misstänker jag att mek pumpen inte håller måttet. ( pumpen är uppställd max på "full load" samt 1 bar i ladd )

Prova kan man alltid göra. kan inte gå mer än åt skogen och man får koppla tillbaka mek pumpen.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Läs en gång till vad j björk skrev.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

kalle_86 skrev:Läs en gång till vad j björk skrev.
jo har läst det och vet mycket väl om att man kan göra så på en förgasarmotor som går på bensin.

men frågan är funkar det till en diesel injector med som har mek pump original?
dom kanske är mer tryck/flödes känsliga?

därför jag pumpar ut mer teorier.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du ska ju ha pump till förgasarmotor för att den bara pumpar ett lågt tryck :idea:
Jag är medveten om att det är insprutning på din dieselmotor :wink:
Kezo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: lör jan 03, 2009 12:21 pm
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

Om man inte ska få tryck i sugledningen och samtidigt inte behöva suga från tanken så borde en catchtank vara det effektivaste. Men jag tvivlar på att det skulle behövas. Större pumpelement istället kanske?
Opel Commodore Coupe -68 x2
Opel Rekord -67

Simon Johansson
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

större pumpelement hade varit super det :) kommer kanske sen vid renovering av motorn.

ska kolla upp vilket tryck mek pumpen jobbar med o se om man kan hitta en elektrisk pump med samma tryck eller en full tryck som jobbar med en BTR.

om man tar en BTR och en pump för bensin funkar det med diesel med? eller pajar dom då ?

är bara ute efter att prova och se om det fungerar. men vill inte kasta pengarna i sjön så är det stört omöjligt skiter jag i det men finns det en gnutta hopp så varför inte?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

kolla under vad händer i garaget och så kollar du efter en tråd om en 190 som får känna tryck eller vad tråden kallas de är min broders bil och har har 7 mm pump och den levererar 121 cc och orginal är de typ 37cc i minuten
har han stoppat en elektriskt förpump med ställbart tryck pga förpumpen ska ha en konstant förtryck på 1 kg och orginal förpump orkade inte med de på full gas utan då sjönk trycket till 0,1-0,2 kg och då var de bara montera en elpump
föresten är hans dieselpump med 7mm element till salu nu han ska bygga en ännu värre som levererr 160cc
tror priset var kring 7000 kr
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

hk beroende skrev:kolla under vad händer i garaget och så kollar du efter en tråd om en 190 som får känna tryck eller vad tråden kallas de är min broders bil och har har 7 mm pump och den levererar 121 cc och orginal är de typ 37cc i minuten
har han stoppat en elektriskt förpump med ställbart tryck pga förpumpen ska ha en konstant förtryck på 1 kg och orginal förpump orkade inte med de på full gas utan då sjönk trycket till 0,1-0,2 kg och då var de bara montera en elpump
föresten är hans dieselpump med 7mm element till salu nu han ska bygga en ännu värre som levererr 160cc
tror priset var kring 7000 kr
original i om617 är 83cc/1000slag..har han problem med att originalmatarpump inte räcker så är den trasig,vet flera som bromsat riktigt med mos,över 400hk,med standard matarpump,visserligen i om60X motorerna
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

nu kan inte jag mercas motor kod men en 300d 12 ventilare från 124 karossen har inte 83 cc med orginalpumpen med orginal element

brorsans diesel pump är körd först orginal i sveriges modärnaste boch pumpanläggning och där levererade den ca 30cc till 40 cc den gick ställa upp i bänken till ca 65 men där var de stopp nu när han har bytt till 7 mm element så har dom lyckas få upp den i 121 cc men då har dom även gjort nå mera i pumpen för den levererade kring 105cc i början de är omgjort nå med kallstarten tror jag så den gav 121cc och där är de stopp med 7 mm element därav har han beställt 7,5mm element och då kanske pumpen går att få upp i 150-160 cc men de är osäkert än

hans orginal förpump var ntingen slut eller nå annat den orkade då inte mer och därför bytte han till en elektrisk men ställbart tryck

jag betvivlar att jag har fel om detta men rätta mig gärna jag har bara fått uppgifterna från broder och han som gjort om pumpen och de är trots allt sveriges modärnaste bosh verkstad så jag tror att dom är ganska kunniga

sen vet jag att han kör på 19 graders tändning och 2,6 kg laddtryck
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Skriv svar