Sida 1 av 2
Vilken cylle är vassast på en MT?
Postat: sön dec 13, 2009 9:26 pm
av sylta nr1
Vilket fabrikat är att satsa på att köpa till en Honda mt?
En Polini är ju rätt mycket dyrare än en Ahtena till exempel,Går den så mkt bättre?
Kanske är nån som har en liggandes?

Postat: sön dec 13, 2009 9:57 pm
av Crisse
Athenan är nog den mest prisvärda. Finns billigt på addemoto

Postat: mån dec 14, 2009 12:38 pm
av G-son
Ska du köra med grejerna i det utförande du köper dom, satsa på en Athena (eller t.o.m. den billiga gjutjärnscylindern om pengarna du sparar går lägga på nått annat du behöver). Ska du trimma HÅRT och vill ha grejer som håller, köp Polinin.
Postat: mån dec 14, 2009 4:38 pm
av EmilBoström
Köp en mtx 80cc om du vill va värst

Postat: mån dec 14, 2009 6:42 pm
av Crisse
Bosse_666 skrev:Köp en mtx 80cc om du vill va värst

Man blir inte värst med en standard mtx80 motor, den är riktigt slö original..
Postat: mån dec 14, 2009 7:36 pm
av G-son
Den jag har på min MB går aningen bättre än en vanlig 65-70cc trimcylinder med lämpligt avgasrör, förgasare etc. på moppemotorn. Som sagt, inget att hänga i julgranen orginal, men 80cc orginal (och möjlighet att ha upp till 125cc) gör ju att den motorn har en helt annan potential.
Postat: mån dec 14, 2009 8:24 pm
av sylta nr1
Men det är väl längre slaglängd på MTX80?
Behöver man fila mycket för att snygga till en Ahtena e.dyl?
Postat: mån dec 14, 2009 9:21 pm
av NRoos
Om man vill ha en moppe cylle att gå bra så får man fila en del. Jag köra bara med 5½ på min mt och jamarcol samt lite annan drevning och den har ett härligt drag men ingen större topphastighet. jag tycker du ska sats på en 5½:a och en 16,5 mm mikuni

då går dom lagomt och dricker inte allt för mycket.
Postat: mån dec 14, 2009 10:38 pm
av G-son
Ja, det är 8-9mm längre slag på MTX80. (Man använder hela motorn, inte bara cylindern.)
Angående filandet så beror det helt på vad man menar med mycket och vad man har för syfte med det hela. Ska man använda ett avgasrör som finns att köpa över disk så KAN man inte fila särskilt mycket, för då får man en cylinder som inte funkar ihop med röret. Å andra sidan, om man bygger ett avstämt rör kan det bli fråga om att höja avgasporten typ 5mm, beroende på vad man har att utgå från och hur man vill ha resultatet. Övriga portar & riktningar blir en del slipande också då givetvis...
Postat: tis dec 15, 2009 6:57 pm
av NRoos
Lånar tråden här lite och frågar om det är någon skillnad på kolvringarna till mt kolv. Köpte en på tradera, en std 39mm och ena kolvringen löperfritt i spåret som dom ska göra och det är i det nedersta spåret men i det översta spåret så sitter kolvringen som fastklämd om man ska spänna ihop den. Så är det nån skillnad på ringarna?
Postat: sön dec 20, 2009 10:45 am
av Kadett4wd
har du vänt ringen upponed?
de är inte helt paralella.
Postat: sön dec 20, 2009 12:16 pm
av NRoos
Nä jag upptäckte det att ringan var uppochner tack för hjälpen. God Jul

Postat: ons dec 23, 2009 6:07 pm
av MT Adam
vätskekylda Zeta är nog de bästa man kan ha till MT5 motorn, annars finns ju som sagt MTX80, och där kan man plocka lite mer effekt...
Postat: ons dec 23, 2009 6:14 pm
av sylta nr1
är ju bara så att den ska sitta på en Sachs så att ändra slaglängden kommer inte på tal.
Postat: ons dec 23, 2009 8:06 pm
av Kadett4wd
sylta nr1 skrev:är ju bara så att den ska sitta på en Sachs så att ändra slaglängden kommer inte på tal.
inte enklare att ugå från nån cylle som har samma slag std?
puch borde juh vara liknande.
det finns fina cyllar till Maxi där.