Har vært i kontakt med KL Racing ang. adapterplate.
Det som behøvs for montering er;
1. Volvo B20-M45 clutchkåpa (adaptret er gjort til B23)
2. Adapter (stål er bäst och ca 2cm tjokt)
3. Nytt SKF svänghjulslager som er längre enn original och har mindre diameter än Volvo (ca 15mm) , BMW tappen er ca 12mm.
4. Ny clutchlamell, fra clutchnet.com, Racing 4 puckad ("E-Z lock pro" sprung hub disk) med fjädrat sentrum. 216mm diameter lamell og BMW sentrum med spline 1 1/8 (10-splinad)(BMW akslingen har diameter på den splinade delen på 29mm.
5. Nytt urtrampningslager, och her kommer problemet

På grund av den 2cm tykke adapterplatan, kommer lådan 2 cm längre bak. Med min RAC tryckplate, behøvs Volvos lange lager, 43mm,- pluss ca 2cm.
Volvos lager passat inte als. BMW-lagret er mye større, har invendig diameter på 38mm!!!!!

Frågan är: Vil det større BMW-lagret passe i gaffelen (clutcharmen)??? Clutcharmen från BMW'en er for hydraulisk clutch (kopling) och passar inte i B20-M45 kåpan. Fins det koplingsvaier på noen BMW med eksempelvis M10-motor, som man kan hänte ny gaffel från, eller måste man modifisere Volvo-armen med en bit från den BMW-armen jag har liggande?
En annan fråga är:
är det kanskje en idé at bygga om til hydraulisk kopling, RAC-platan er inte akkurat lättrampad?
Kanskje man kunne hänte armen från 1975 volvo 264 med M50, men den har vel hydraulisk kopling??

Hur har ni gjort detta?
What to do?
MVh
Per-Åge Nygård