BMW Getrag på B20

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

BMW Getrag på B20

Inlägg av PerAage »

Skal montere en BMW Getrag 262 (volvo M50) låda i amazonen.
Har vært i kontakt med KL Racing ang. adapterplate.
Det som behøvs for montering er;
1. Volvo B20-M45 clutchkåpa (adaptret er gjort til B23)
2. Adapter (stål er bäst och ca 2cm tjokt)
3. Nytt SKF svänghjulslager som er längre enn original och har mindre diameter än Volvo (ca 15mm) , BMW tappen er ca 12mm.
4. Ny clutchlamell, fra clutchnet.com, Racing 4 puckad ("E-Z lock pro" sprung hub disk) med fjädrat sentrum. 216mm diameter lamell og BMW sentrum med spline 1 1/8 (10-splinad)(BMW akslingen har diameter på den splinade delen på 29mm.
5. Nytt urtrampningslager, och her kommer problemet :evil:

På grund av den 2cm tykke adapterplatan, kommer lådan 2 cm längre bak. Med min RAC tryckplate, behøvs Volvos lange lager, 43mm,- pluss ca 2cm.
Volvos lager passat inte als. BMW-lagret er mye større, har invendig diameter på 38mm!!!!! :roll: , och antakelig langt større utv. diameter än Volvos lager. Jeg må altså svarve en forlängning til lagret som gjør at BMW lagret får totallengd på ca 63mm. Denne forlängningen måste pressas fast i BMW-lagret (vet at RAC-platen og lamellen behøver 43mm lager med M40låda, så tilkommer ekstra lengde på grunn av adapterplaten).

Frågan är: Vil det større BMW-lagret passe i gaffelen (clutcharmen)??? Clutcharmen från BMW'en er for hydraulisk clutch (kopling) och passar inte i B20-M45 kåpan. Fins det koplingsvaier på noen BMW med eksempelvis M10-motor, som man kan hänte ny gaffel från, eller måste man modifisere Volvo-armen med en bit från den BMW-armen jag har liggande?
En annan fråga är:
är det kanskje en idé at bygga om til hydraulisk kopling, RAC-platan er inte akkurat lättrampad?

Kanskje man kunne hänte armen från 1975 volvo 264 med M50, men den har vel hydraulisk kopling?? :shock:

Hur har ni gjort detta?
What to do?
MVh
Per-Åge Nygård
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Clutchlager ogch gaffel

Inlägg av PerAage »

Har målt opp lager og gaffel (har Volvo-lager, BMW-lager, 262-gaffel (hydraulisk) og M45-gaffel). Det blir noen form for customisering.
Volvo 264 (1975-modell) har hydraulisk clutch (kopling), och et alternativ kan være at svetsa om denne gaffel, men :roll:

Det er mange som har lest innlegget, er det ingen som har en god løsning at komme med? 8)

Burde jeg bygge om til hydraulisk clutch? :?:
MVH
Per-Åge :twisted:
Skriv svar