Mopar 318

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Mopar 318

Inlägg av Theis »

Bytte till mig en dodge van med 318 motor och 727 låda som jag eventuellt tänkte lägga ner i något annat. Är dessa motorer nåt att ha? finns det uppgraderingssaker till dom?
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Din första V8 eller? :)

I uppgraderingsväg finns... Allt.
318 är i usa lika vanlig som B20 en gång var här i sverige.

Det finns dock två olika 318 har jag för mig, en baserad på smallblock och en baserad på bigblock men det är nog smallblock du har.

titta in på www.summitracing.com så hittar du mer prylar än du trodde fanns :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Inlägg av Moparboy440 »

How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Inlägg av MaDMatZ »

du har iaf fördelen att ha den bra lådan å inte 904an..
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Gustav skrev:Din första V8 eller? :)

I uppgraderingsväg finns... Allt.
318 är i usa lika vanlig som B20 en gång var här i sverige.

Det finns dock två olika 318 har jag för mig, en baserad på smallblock och en baserad på bigblock men det är nog smallblock du har.

titta in på www.summitracing.com så hittar du mer prylar än du trodde fanns :)
Det finns ingen 318 baserad på Big Block. Däremot finns det en äldre
modell av 318 som inte är baserad på Small Blocken, den kallas ibland 318 Big Block men den har ingenting gemensamt med Big Blocken.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Enok skrev:
Det finns ingen 318 baserad på Big Block. Däremot finns det en äldre
modell av 318 som inte är baserad på Small Blocken, den kallas ibland 318 Big Block men den har ingenting gemensamt med Big Blocken.

Jaha det är så det funkar!
Va bra att man fick klarhet i det oxå :)
Gustav Sundberg
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

allpar.com finns det en hel del läsvärt:
318"
Uppgraderingar!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Mopar 318

Inlägg av Painlake Racing »

Theis skrev:Bytte till mig en dodge van med 318 motor och 727 låda som jag eventuellt tänkte lägga ner i något annat. Är dessa motorer nåt att ha? finns det uppgraderingssaker till dom?
318 är i princip en 340 med mindre borr, sämre toppar och låg kompression.
Det är ganska enkelt att få en 318 att bete sig som en original 340 fast med något lägre effekt.

En korrekt genomgången och preppad 727 är sprängsäker på mopar smallblock utan överladdning i alla fall upp till drygt 400hk.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Theis
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: lör nov 03, 2007 7:58 pm
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av Theis »

Tack för alla svaren.

Det är min första v8
Senast redigerad av Theis den ons sep 02, 2015 6:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
Theis Christiansen

Helsingborg


142 turbo

5.39s 211km/h @201m
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Jag har bara dåliga erfarenheter av 904, men en av mina bekanta har kört 904 i flera år bakom ursinnig 340, så visst går det att få dem att hålla.

Sen påstås det att 904 ska vara mer lättdriven så används mycket i Stock klassen i dragracing.

Nu har min 727:a gått 3 säsonger bakom 340:n och jag har inte behövt göra någonting med den och den smäller fortfarande i växlarna på beställning precis som när den var nyrenoverad. Det sitter Transgo shiftkit i som jag verkligen kan rekommendera.

Lämpligt paket till Bmw:n :D Du får nog kapa lite i torped/växellådstunnel och göra om tråg/pickup så passar det nog fint.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Theis skrev:Tack för alla svaren.

Det är min första v8, får se om jag börjar drägga runder dricka massa öl och se ut som en från 70 talet nu då :lol:

Misstänkte att det fanns lite saker till dessa motorer men inte att det var som b20 här.

Jag köpte bilen med rasad låda och hittade nåt forum där jag fattade det som att en preppad 904 var mkt bättre än en 727 då de ha samma innehål men 727 är grövre. I vilket fall kommer jag köra med 727 för den verkar mer robust.
Om du tänkt renovera lådan själv så är 727/904 lådorna bland dom
lättaste att jobba med. Så även om du inte har någon tidigare
erfarenhet av automatlådor,så är en sådan låda bra att börja med.
Skriv svar