Frågor angående MS!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

wickman
Ganska mycket laddtryck

Frågor angående MS!

Inlägg av wickman »

Tjena går i tankarna att fixa Ms till en b18 motor, Vill lära mig grunderna innan man ger sig på någon värre motor. :)

Nu till lite frågor..

1) gissar att man ska ha en version V2.2, vill enbart styra soppan till att börja men tändning är även intressant i framtiden. som jag uppfattar det så finns det inget tändsteg på kortet. något man kan kompletera?

2) när det kommer till triggning är väl enklast att använda tändspolen?.. finns stöd för Hall-givare men en sådan finns ej på denna maskin.

Dom spridarna jag ska köra med är bosch 0-280-150-785, 310cc.. Dom börde väl bli ganska lagom att börja med? ska som sagt inte bygga någon värsting maskin utan en brukis.

vattentemperaturgivaren hade jag tänkt att använda en bosch
0 280 130 026

Lufttempgivaren en bosch 0 280 130 039

TPS kommer vara bosch som slutar på 01, dvs en som ej har enbart av-på.

Är det någon givare som inte stämmer?

/MVH :doh:
alex b
För mycket laddtryck

Re: Frågor angående MS!

Inlägg av alex b »

2.2:an är lite billigare men jag kör personligen inget annat än v3 kortet. Mycket bättre signalvägar och bl.a. inbyggt stöd för både hall och VR givare gör det prisvärt. Vill du köra med fördelare och enkel tändspole finns allting inbyggt på V3 kortet. Om du skall ha flera tändspolar, wastefire el dyl, måste du alltid komplettera med tändsteg. V2.2 kortet har heller inga tändsteg inbyggt.

De nya tändstegen man kan köpa (bosch bip373) är grymt mycket bättre än de

Tändspolen är ett enkelt sätt att trigga med. Eftersom du vill börja med en enkel installation kommer det fungera utmärkt. En vevaxelgivare ger dock en mycket stabilare signal med mycket högre upplösning.

Spridarna blir nog bra. Kolla bara om de är låg eller högohmiga.

Om vatten och lufttempgivarna inte har samma motståndskurva som de förprogrammerade i ms kan du rätt enkelt göra om kurvan med EasyTherm. Bara sök så hittar du instruktioner.

TPS måste vara av motståndstyp, alltså med potentiometer. Den som sitter original i 960 och 850 är vanlig att använda. Annars kan du ta vilken som helst bara den fungerar med en 5v insignal.

-Alex
wickman
Ganska mycket laddtryck

Re: Frågor angående MS!

Inlägg av wickman »

Stort tack att någon tog sig tid att svara! :thumbright:

(1) som du säger är nog kanske V3 bättre att ha, om man vill bygga vidare i tiden. Det där med tändningen lät riktigt intressant. kanske dumt att ställa in sig på enklast möjliga.

(2) Spridarna är högohmiga så som jag tolkar det behöver man ej nådon speciell drivning utan själva kortet klarar det.

(3)varför jag valde just dom givarna var för att det stod på ms sida att dom tydligen funkar ganska bra, har du några andra tips så är dom välkommna :lol:

(4) jajjamensan det var just så jag menade kom inte på själva ordet för dom:lol:

/mvh
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

personligen skulle jag använde en MS2 cpu och ett V3 av kretskortet till denna setup.

enklare att "komma rätt" rätt med mappen och inget bök med easyterm till tempgivarna, tempgivara ställs in direkt i megatune (eller tunerstudioMS men har ej provat tunerstudio än själv).

Jag skulle ha börjat med orginalprogramvara till ms2 processorn,
det är mindre med funktioner att reda ut innan du börjar använda ms2 extra programvara.

Funktionerna i orginalprogramvaran kommer att räcka till åt dig till den motorn (till att börja med och till att få en fullt fungerande installation).

mvh Jonas
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders_Karlsson »

Tunerstudio MS är bra, jag har använt det lite i sommar. Programmet har en del fina funktioner som att det känner av vilken kod osv som ligger i boxen.
Finns även en diagnostikfunktion med loggning av triggertänder mm.

Tyvärr är det fortfarande bara beta versionen som finns att ladda ner, och den kan strula lite om man har Windows Vista. Finns lite trix man kan göra för att få det att funka, leta på amerikanska MSefi-forumet.
http://www.msefi.com/viewforum.php?f=10 ... 97a75f6c22
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Anders_Karlsson skrev:Tunerstudio MS är bra, jag har använt det lite i sommar. Programmet har en del fina funktioner som att det känner av vilken kod osv som ligger i boxen.
Finns även en diagnostikfunktion med loggning av triggertänder mm.

Tyvärr är det fortfarande bara beta versionen som finns att ladda ner, och den kan strula lite om man har Windows Vista. Finns lite trix man kan göra för att få det att funka, leta på amerikanska MSefi-forumet.
http://www.msefi.com/viewforum.php?f=10 ... 97a75f6c22
I windows 7 så kan man högerklicka på ikonen, välja kompabilitet och klicka i körs som XP sevice pack3 tex så funkar det :)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Skriv svar