Tips? Tändsystem till B234 sugmotor med Webrar

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Tips? Tändsystem till B234 sugmotor med Webrar

Inlägg av Jonset »

Polaren funderar på att sätta in en B234 som han har liggande i sin bus PV. Han tänkte använda några Weber 45:or som ligger och skräpar.
Men vad ska man köra för sorts tändsystem?? Det finns ju ingen fördelare med vikter och vakumklocka man kan använda.
Vad jag förstår så går det inte att använda orginal tändsystem heller då det är hoplänkat med sprutet.
Finns det några billiga eftermarknadsgrejer? eller måste man köpa typ ett VEMS för att styra tändningen?
Kanske är billigast att modda fast en fördelare från en B21A bak i toppen på B234:an?
Tacksam för tips!
/Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Du borde väll kunna använda ett brytarlöst tändsystem från någon nyare b230f/b230a och sedan använda en fördelarplatta från em b230f med LH2.2 med hallgivare inbyggd. Tror dom passar på 16v toppen. Men du får ju fast tändning då. Eller annars samma fördelarplatta och sedan ett MSD6AL och trigga det från hallgivaren i fördelaren.

Mvh
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Amaze
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons feb 01, 2006 4:08 pm
Ort: Munkedal i Bohuslän

Inlägg av Amaze »

Lite kaka på kaka men, använd tändsystem ifrån 240 med blockmonterad fördelare med hallgivare i, gör ett täcklock till fördelaren.
Använd toppmonterade fördelaren till att ha tändkablarna i.
Blir ett ganska enkelt tändsystem: fördelare i blocket och tändförstärkare och ca fyra kablar.
Ps. Det sitter vakumklocka på fördelaren på dessa modeller.
Mvh.
Rostfria volvo 242 dörrar köpes.
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jonset »

Johan Posth: Ok, jag förstår men stum tändning kändes lite fel, funkar det när man börjar varva mkt?

Amaze: ok? men det finns väl inget ställe på B234-blocket som man kan sätta en blockmonterad fördelare på? För det var väl så du menade?

/Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

Montera två triggerpunkter på svänghjulet och kör ett Megasquirt eller VEMS för att styra tändningen.

Sen är det bara välja om man vill köra 2st dubbelspolar, 4st singelspolar eller en spole + fördelare.

Då får du fullt programmerbar tändningskurva, både billigt och bra.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Det beror ju lite på vad du har för krav på tändningen oxå.

Ska det va billigt?
Ska det va fullt programmerbart?

En enkel lösning borde va att använda original fördelare från B234, sen bara typ en Msd 6 eller liknande.. en standrard cdi från nån bil går säkert oxå använda.

Du får ju stum tändning men man kommer rätt långt på det oxå.

Om du ska ha programerbar tändning (fördelare eller cop) så blir det ju ett annat prisläge.
Gustav Sundberg
Amaze
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons feb 01, 2006 4:08 pm
Ort: Munkedal i Bohuslän

Inlägg av Amaze »

Montera fördelaren där den sitter orginal på tidigare B230, möjligen får du byta till en mellanaxel med drivning där om det saknas på din.
Rostfria volvo 242 dörrar köpes.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Amaze skrev:Montera fördelaren där den sitter orginal på tidigare B230, möjligen får du byta till en mellanaxel med drivning där om det saknas på din.
Om han nu har 230 block ja..
det verkar ju va en 234.
Tror att trådstartaren får ta och fylla på med lite mer info för att få vettigare svar!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Jonset »

Kan fylla i med lite mer info:

Det är en orginal B234 som det ska monteras Webrar på.
Dvs orginal block, topp ...allt original förrutom insug och förgasare.

Tanken är att bilen ska användas på gatan, bus och för körning på isbana (ej tävling). Kan också säga att det är ett budgetbygge så börsen är begränsad.

Tror ni stum tändning fungerar bra? Det vore ju enklast isåfall !

/Jonas
Skriv svar