Råd och tips ang. val av styrsystem till Hemi

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck

Råd och tips ang. val av styrsystem till Hemi

Inlägg av Chrysler_Matte »

Behöver lite råd och tips ang. val av styrstem till en 5.7 Hemi R/T.
Har kikat lite på Nira i3+ och Autronic SM4.
MS är uteslutet då jag haft det tidigare på en gammal 318, och jag tyckte det mest var krångligt. Vill ha ett enkelt och funktionerade sprut.

Vad är det man speciellt ska kolla efter och ta reda på innan man bestämmer sig för det ena eller andra sprutet?
Finns det kanske något som passar ännu bättre än dem jag tittat på?

Motorn har 8 separata spolar, varav 2st tändstift till varje.
Har både kam och vevaxel trigger.
En spridare per cylinder.
Ska matas med E85 och så småning om även med lite extra luft, från en "turbo där bak i".

Och jag vill gärna kunna använda orginal trigger hjul+givare ihop med styrstemet, i och med att triggerhjulet på veven sitter fast på vevaxeln inne i blocket.
(Har dock inte tagit reda på vilken typ vevaxel triggern är av, hjulet alltså och heller inte vilken modell spridarna är av)
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

om valet står mellan Nira och Autronic, så valde jag Autronic hela dagen.
annars kan du leta efter nåt som har väldigt ödmjuka ingångar för olika givare.
då kan man ofta konfigurera sprutet att funka med alla dina std givare.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: kansje noen her har prøvd dette: va bra pris http://gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=54_73 :idea: :idea:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Daniel J #43 »

Alla snackar ju om att Vipec/Link ska va så jäkla bra. Kanske kan va nåt?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mathias: Vem ska installera och mappa detta åt dig?
Om du litar på den personen som ska göra detta, överlåt valet till denne.

Det hänger till stor del på den person som sköter installation och mappning om du kommer att bli nöjd med styrsystemet. Den personen kan däremot inte göra något åt att motorn eller användningsområdet ställer krav som gör att vissa styrsystem blir en kompromiss.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Fullboost
För mycket laddtryck

Inlägg av Fullboost »

Det är heltklart inte fel att köra MS , MEN kör isåfall MSII 3.0 utan tvekan mot gamla som natt o dag. görs det rätt och kopplas in på allvar funkar megasquirt kalas. och som jag brukar oxå säga mycket beror på vem som ska mappa det och ev. koppla in grejerna samt support när DU behöver hjälp och inte måste köpt grejer för 50000 spänn om du förstår va jag menar, Och jag tror att ett MS II 3.0 vs Autronic eller link va mer finns det Nira Haltech mm mm om dem mappas rätt tror inte jag man skulle märka någon skillnad och tänka sen i bilen att oooshit det måste vara ett Autronic sprut i den här för den går så mycket bättre en tex MS som nu är det billigaste sprutet jag har sett hittills. som sagt gör man det riktigt funkar det kalas. sen kanske man behöver köra sekvensiellt av olika anledningar ja då ställer det ju lite andra krav av jusst den anledningen.
Fullboost
MRMRacing
För mycket laddtryck

Inlägg av MRMRacing »

Som tidigare beror allt på hur mycket man vill lägga ut på sprutet. Vad är sedan motorn värd, om det är en turbomotor med en mapsensor slang som hoppar av? Går du upp på Autronic så har den logik som ser till att den inte havererar och då kan merskillanden vara extremt liten.

PÅ min hemsida finns video på EFI skolan som kör en motor med en enda varv/last cell och tappar endast några hästar (runt 3-4 hp). Då är det inbyggda matematiken som avgör.

Vill man göra egna funktioner, en kille ville ha ett AF mätar larm i bilen, som larmade om Af värdet var utanför hans uppsatta AF värde på olika lastpunkter, sedan drogs detta genom en timer för att felet måste vara längre än 1 sekund innan larmet skulle ske. Då använder man interna variabler, tabeller och timers till detta. Inte många system kan erbjuda detta även i 50.000 kr klassen.

Pratar man sedan hur motorn går, så är den senaste transienthanteringen hittils oslagbar och oss veterligen enda eftermarknadssystemet som har detta. Vissa bilar har uppmätt 0.8 sekunder lägre tid på 402 meter (gäller manuell växling utan gear cut). Enkel uttryck sker all accelerationanrikning när motorn vill ha det och inte när du vrider på spjället, dvs 90 % sker vid VE och last förändring. Drar du ur tps sensorn märker du ingen skillnad på gensvaret.

Att starbränslet pulsas ut för att blandas med luften bättre, minne för hur länge den varit avstängd och hur den stängdes av sist finns också.

Nu verkar detta bara vara reklam men jag har jobbat 26 år med elektronisk insprutning, och i dagsläget ser jag ingen annan jag vill jobba med. Nackdelar med SM4 är vad jag kan se mest att det endast finns 3 st analoga extraingångar.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

MRMRacing skrev:Nackdelar med SM4 är vad jag kan se mest att det endast finns 3 st analoga extraingångar.
Du har inte några nyheter om en uppföljare till SM4 just för att lösa problemet med antalet ingångar, eller finns det någon box man kan lägga till som kan kommunicera med SM4 för att den ska få fler inputs?

Jag har läst om stöd för knack-sensorer :
http://www.mrm-racing.se/index.php?pageid=knocke
Jag är inte ute efter just stöd för knack-sensorer utan jag menar mest att det faktiskt gick att lägga till. Jag kan iof läsa till mig mer om det på ditt Autronic-forum. :roll:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MRMRacing
För mycket laddtryck

Inlägg av MRMRacing »

Ja det verkar som om viljan finns så.....jag skall se vad som kan göras.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Skriv svar