P. Jernström skrev:
bärighet i ton - bärande is cm
5 - 32
10 - 45
15 - 55
20 - 63
Den tabellen kan ju inte vara värt någonting egentligen. Glädjande nog så finns längre upp i tråden en konstant med beroende på vilken sorts fordon det gäller. Det måste ju vara kritiskt avgörande hur fordonet ser ut för om isen håller för en viss vikt.
jämför bandvagn på 1500kg mot en jeep med breda däck på 1500kg mot en rallybil på smala dubbdäck på 1500kg.
Det är ju inte självklart att traktorn utgör ett mer riskabelt tryck på isen än vad en bil gör med tanke på längre hjulbas, bredare däck osv.
Det vore också kul att veta mer kring vägverkets "25cm för 2ton", alltså hur mycket säkerhetsfaktor det är med, vilka restiktioner som gäller osv. Jag har i det militära sett tabeller som även tar hänsyn till hastigheten, alltså att isen kan vara tunnare ju fortare fordonet rör sig.
Någon nämnde på ett mindre nogräknat forum att isen inte behöver vara speciellt tjock för att en Viggen skall kunna landa på den, med tanke på dess långa hjulbas. siffran 10cm nämndes, dock saknades helt referens(!)