Sida 1 av 2

M535 648whp 800nm

Postat: lör jan 16, 2010 1:23 pm
av jorgen
kanske dax att lägga upp en tråd innan det spårar ur helt:

tanken var att inte göra något speciellt med den men som som vanligt så kan man inte hålla sej :hihi:

var upp till Luleå o hämtade den så det blev en premiär resa på 110mil enkel :)

Följande är gjort:

Hx55
3mm mls
z55 kam
heavy duty vippor
b34 block
b35 kolvar o topp
990cc precision spridare
walbro pump
gamla ppf wg o dump
vems
bredbands lambda
msd 6a
765 platta o 4-puckad sinter

Bild

Bild

Bild

Bild

Började rensa upp o fräscha till
Bild
Bild

bytte även mätare då den gamla visade 1.5bar ist för 1.2bar
Bild

Lite bilder med 16"vintersulorna
Bild
Bild
Bild

Gjorde ett mer passande slutrör ist för en rostig dieselböj
Bild

som sagt det var tanken att det inte skulle kostas på en massa men det gick inte lång tid innan det började

ppf: insug,ic, 60mm wg, 50mm dump, nuke fulerail, dp, tryckrör, grenrör
Bild

har fixat diffen, bytte utväxling till 3.64 o schimsade till 40% spärr
Även alla bussningarna i bakvagnen byttes ut mot nya original för utom silent som fick bli powerflex. men det var lite kluckande ljud forfarande så det fick bli en kardanrenovering med nya knutkors då passade jag även på att fixa dit en shortshift.

Var upp till ppf den 4:e januari o mappade den. vid start var det en bit bra bit under 400whp men ärtan trollade fram ganska många mer.
vid 1,4bar så gav den 450whp men då började soppa pumpen inte orak leverera så den gick lite snålt så det fick bli 1,3 bar o 435whp

saker som är på ingående är m106 botten, Bw 372, 2x 044 pumpar, helsvart inredning mm :twisted:

Postat: lör jan 16, 2010 1:29 pm
av Steve
Fälgarna passar verkligen klockrent på den

Postat: lör jan 16, 2010 4:57 pm
av Ecke
MÄÄKTIGT :) litet veck på slangen från turbon .. men behös verkligen turbon på vintern eller är det bara"för att man kan faktorn"

Postat: lör jan 16, 2010 6:24 pm
av jorgen
kompressor huset o tryckrören sitter löst där av vecket. Klart att turbo behövs på vintern, jag bor ju lite längre söder ut så vägarna brukar ju vara ganska torra :)

Postat: lör jan 16, 2010 6:30 pm
av uhamn-racing
den där kombon med delar borde kunna ge en sådär 580 hk på hjulen vid 1.5 bar :hihi: orginal bottendel, insug och fuelrail hänger me iallfall

Postat: lör jan 16, 2010 6:33 pm
av Roger Berglund
Det lär ju alltid reta någon :thumbright: 8)

Postat: lör jan 16, 2010 6:42 pm
av jorgen
med tanke på att jag dessutom nu kör på 98 så borde man ju kunna närma sej 600whp med nästa setup o e85 8)

Postat: lör jan 16, 2010 6:51 pm
av uhamn-racing
600whp borde gå smärtfritt vi körde ju de på 98 med en helt org m30b35 botten med svarvade kolvar, annan kam och lite fixade radier i kanaler o säten :D

Postat: lör jan 16, 2010 7:00 pm
av jorgen
z55 kammen är ju ganska snäll också. hoppas på lite bättre spoolup med 372:an o e85. Nu har jag fullt ladd vid 4500. har satt varvstoppet till 6200 o där peakade effekten

Postat: mån feb 15, 2010 9:16 am
av AlexanderEmilsson
riktigt fin bmw du har :D

Postat: mån feb 15, 2010 12:40 pm
av Turbokoftan
Riktigt snygg bil du har! Måste äga en sån där en vacker dag jag med :)

Hur står sig 372:an mot den hx55:a du åkte med tidigare sett till måtten in/ut?

Mvh

Postat: mån feb 15, 2010 4:55 pm
av robban
Turbokoftan skrev:Riktigt snygg bil du har! Måste äga en sån där en vacker dag jag med :)

Hur står sig 372:an mot den hx55:a du åkte med tidigare sett till måtten in/ut?

Mvh
typ 10 mm större in :)

Postat: sön mar 21, 2010 9:12 am
av jorgen
Det var ett tag sedan man uppdaterade. har hänt en del sedan sist.
motorn är såld. Den nya m106 botten delen är ihop plockad o klar.
Motorutrymmet är rensat o lackat

Bild

Det nya lättade m5 svänghjulet. Det väger bara 4075gram :twisted:
Bild

Har lite svårt för blå eloxering så den var tvungen att fixas :)
Bild

Bild

Bild

Nya Slutröret. Ska självklart poleras o lackas
Bild

Även hela inredningen är utbytt. Har även lackat innertaket svart.
känns som en helt annan bil :D
Bild

Nya placeringen av nya mätarna
Bild

Behållare för spolarvätska
Bild

Postat: lör maj 01, 2010 11:18 am
av jorgen
Då har det hänt en del igen :)

Renoverat bakljusen
Bild

Skippat alla äckel cromelisterna
Bild

Lite valsning behövs till 18x10" breda Oz fälgarna
Bild

Nya stallet
Bild
Griffinkylaren är numera också lackad i "ppf grå"
Bild

Även originaltanken är ombyggd så det sitter 2x 044 o matar direkt under tanken. även en an6 till returen hittade dit

Postat: lör maj 01, 2010 12:17 pm
av JohnE
Brutalt snyggt! :thumbright: :thumbright: