Portning av Avgaskanal 530.
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Posts: 136
- Joined: Tue Oct 23, 2007 11:51 am
- Location: Mariestad
- Contact:
Portning av Avgaskanal 530.
Hej
Har lite funderingar på hur man ska porta avgaskanalen, har inte gjort detta förut så lite tips skulle inte skada.
Har en B21ET nu med 531a med VX3 på men har läst runt lite och förstått att 531or kan va svåra att börja med, har därför beslutat att försöka mej på en 530 istället. Har kapat isär en i garaget för att se lite hur det ser ut se och hur mycket man kan ta.
Insugskanalen har jag tänkt ska vara 39mm på minsta stället, samma som innerdiameter på ventilsäte och ca 90% av orginalventilen.
Min fråga är hur man ska göra med Avgaskanalen? Ska man göra något? Räcker det med samma diameter som innerdiameter ventilsäte? Större=bättre? Är det noga att alla är lika?
Kör nu med 940 grenrör vilket också skall portas upp.
Massor med frågor, kanske är ett uttjatat ämne men hoppas det går bra.
Flytta gärna tråden om den ligger fel.
//Hans
Har lite funderingar på hur man ska porta avgaskanalen, har inte gjort detta förut så lite tips skulle inte skada.
Har en B21ET nu med 531a med VX3 på men har läst runt lite och förstått att 531or kan va svåra att börja med, har därför beslutat att försöka mej på en 530 istället. Har kapat isär en i garaget för att se lite hur det ser ut se och hur mycket man kan ta.
Insugskanalen har jag tänkt ska vara 39mm på minsta stället, samma som innerdiameter på ventilsäte och ca 90% av orginalventilen.
Min fråga är hur man ska göra med Avgaskanalen? Ska man göra något? Räcker det med samma diameter som innerdiameter ventilsäte? Större=bättre? Är det noga att alla är lika?
Kör nu med 940 grenrör vilket också skall portas upp.
Massor med frågor, kanske är ett uttjatat ämne men hoppas det går bra.
Flytta gärna tråden om den ligger fel.
//Hans
-
- Topplocks-guru
- Posts: 6965
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
Insug: Har du VX3 så låt minsta arean vara mitt mellan ingången från insuget och ventilen. Gör inte toppen större än original härifrån och ut. 39mm är alldeles för stort, max motsvarande 34mm ska det vara på minsta stället. Porta insug under ventilen till max 88% av ventilens diameter. Låt kanalen kona upp från den oportade delen rakt ut till grytan. Ta inget bakom styrningen.
Avgas: Kör högst 88% av ventilen under ventilen. Bredda porten till det måttet och försök att få till en snygg sväng på långa radien. Höj inte taket vid styrningen men slipa så att du rätar ut den hylla som finns på 530 men inte på 531. Slipa bort kanten i taket mitt i porten och gå rakt mot radien bakom styrningen utan att slipa ner längst in vid radien. Slipa porten så att den passar mot den förstorade grytan och så att den konar upp ut mot grenröret. Gör en så bra radie som du kan på korta radien.
Ingångshålet mot insug är redan för stort och samma gäller för avgas ut mot grenröret så ta inget där.
Erland.
Avgas: Kör högst 88% av ventilen under ventilen. Bredda porten till det måttet och försök att få till en snygg sväng på långa radien. Höj inte taket vid styrningen men slipa så att du rätar ut den hylla som finns på 530 men inte på 531. Slipa bort kanten i taket mitt i porten och gå rakt mot radien bakom styrningen utan att slipa ner längst in vid radien. Slipa porten så att den passar mot den förstorade grytan och så att den konar upp ut mot grenröret. Gör en så bra radie som du kan på korta radien.
Ingångshålet mot insug är redan för stort och samma gäller för avgas ut mot grenröret så ta inget där.
Erland.
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Posts: 136
- Joined: Tue Oct 23, 2007 11:51 am
- Location: Mariestad
- Contact:
Tackar för dom snabba svaren!
Lite förvirrad nu efter Erlands svar:
Vad menas med "gryta"?
Du säger 88% av ventildiameter vilket i mina räkningar blir ca 39mm men detta ska det altså bara vara under ventilen och inte hela svängen? Om jag ska lyckas med det utan att ta bakom styrningen så måste man ju ta en del på innerradien som det knappt finns på 530in, spelar det någon roll?
Förstår nog inte riktigt;)
//Hans
Lite förvirrad nu efter Erlands svar:
Vad menas med "gryta"?
Du säger 88% av ventildiameter vilket i mina räkningar blir ca 39mm men detta ska det altså bara vara under ventilen och inte hela svängen? Om jag ska lyckas med det utan att ta bakom styrningen så måste man ju ta en del på innerradien som det knappt finns på 530in, spelar det någon roll?
Förstår nog inte riktigt;)
//Hans
-
- Topplocks-guru
- Posts: 6965
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
Grytan är området runt styrningen upp till sätet. Om du tar upp till 39mm under sätet så låt bredden minska ner till minsta arean så att det kanske är 37-38mm i svängen och sen konar ner till minsta arean. Slipa innerradien rund men ta inte för mycket nära sätet för då tappar du flöde på de lyft som din kam har. Du kan ta under sätet bakom styrningen men den sidan ska du försöka lägga så ta inget längst ner. Den ska inte gå rakt ner hela vägen utan börja svänga 1cm under sätet och där är inte mycket gods att jobba med. Det är det däremot på sidorna.
Erland.
Erland.
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Posts: 136
- Joined: Tue Oct 23, 2007 11:51 am
- Location: Mariestad
- Contact:
Ok
Det är altså inte så mycket man behöver ta.
Styrningen är det bara att ta ner eller? När man läser verkar det vara lite olika bud gällande det?
Detta kanske är en fråga man skulla ha börjat med men tar den nu: Kommer det bli bättre med en lite portad 530 eller är det bättre med en standard 531a?
Mvh/ Hans
Det är altså inte så mycket man behöver ta.
Styrningen är det bara att ta ner eller? När man läser verkar det vara lite olika bud gällande det?
Detta kanske är en fråga man skulla ha börjat med men tar den nu: Kommer det bli bättre med en lite portad 530 eller är det bättre med en standard 531a?
Mvh/ Hans
-
- Topplocks-guru
- Posts: 6965
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
Knacka eller pressa ut styrningen när du ska porta (på insug) men sätt tillbaka den i fullängd. Du kan kona den i en svarv med ca 7 grader.
Det blir mycket bättre med en portad 530 än en std. 531 men det förutsätter att man inte gör minsta arean på insug för stor. Gör du den 39mm så är den lika stor som en 531 och det är alldeles för stort för 11mm:s lyft.
Erland.
Det blir mycket bättre med en portad 530 än en std. 531 men det förutsätter att man inte gör minsta arean på insug för stor. Gör du den 39mm så är den lika stor som en 531 och det är alldeles för stort för 11mm:s lyft.
Erland.
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Posts: 136
- Joined: Tue Oct 23, 2007 11:51 am
- Location: Mariestad
- Contact:
Trodde inte att 531an va så stor, har kollat lite på en i garaget men tycker bara att den har en plattare kanal med en längre radie?
Får åka till garaget idag och kolla lite på det, får väll börja lit epå nån topp så kommer det säkert fler frågor.
Tackar för bra svar Erland, har letat endel men svårt att hitta konkreta svar på att gör si och så.
//Hans
Får åka till garaget idag och kolla lite på det, får väll börja lit epå nån topp så kommer det säkert fler frågor.
Tackar för bra svar Erland, har letat endel men svårt att hitta konkreta svar på att gör si och så.
//Hans
-
- Topplocks-guru
- Posts: 6965
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
- Posts: 811
- Joined: Tue Dec 04, 2007 8:24 pm
- Location: Södra Dalsland
lånar tråden lite...Erland Cox wrote:Många gånger så är det svårt att förklara med ord hur man gör. Man vet när man sitter där med filmaskinen. Har du några frågor så är du välkommen.
Erland.
om man kör med en kam på 13mm lyst istället. bör man ha större minsta diameter på kanalen då?
MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
-
- Topplocks-guru
- Posts: 6965
- Joined: Mon Oct 15, 2007 10:00 pm
- Location: Lund
- Contact:
Jag brukar kolla i Pipemax hur mycket man kan varva med ett visst lyft och på så vis kommer jag fram till kanalstorleken. Med 13mm lyft så ska kanalen vara större eller rättare sagt, man kan utnyttja en större kanal.
Tänk på det så här: Det är inte lönt att ha en stor korridor om man har en liten dörr i änden.
Erland.
Tänk på det så här: Det är inte lönt att ha en stor korridor om man har en liten dörr i änden.
Erland.
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Posts: 136
- Joined: Tue Oct 23, 2007 11:51 am
- Location: Mariestad
- Contact:
Hej
Väcker upp tråden lite igen.
Har äntligen börjat fila lite nu på min skrot-topp(530) för att försöka få en bra kanal till min topp(530).
Jag funderar lite på hur man ska göra med innerradien i svängen? Ska man ta bort något eller bara runda av och få den jämn?
Även vart man ska ta i kanalen? Nu i min testtopp har jag inte filat något i golvet utan bara taket, då behåller jag den gamla formen på kanalen? Är detta rätt eller ska jag ta lika runt om?
Har tyvärr inga bilder på det.
Edit: Glömde skriva att det gäller insugskanalen.
//Mvh Hans
Väcker upp tråden lite igen.
Har äntligen börjat fila lite nu på min skrot-topp(530) för att försöka få en bra kanal till min topp(530).
Jag funderar lite på hur man ska göra med innerradien i svängen? Ska man ta bort något eller bara runda av och få den jämn?
Även vart man ska ta i kanalen? Nu i min testtopp har jag inte filat något i golvet utan bara taket, då behåller jag den gamla formen på kanalen? Är detta rätt eller ska jag ta lika runt om?
Har tyvärr inga bilder på det.
Edit: Glömde skriva att det gäller insugskanalen.
//Mvh Hans
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Posts: 452
- Joined: Fri Jun 08, 2007 11:31 am
- Location: Sollefteå
- 900hasse
- För mycket laddtryck
- Posts: 136
- Joined: Tue Oct 23, 2007 11:51 am
- Location: Mariestad
- Contact:
Hej
Nu har jag då äntligen blivit klar( http://rsport.se/bil_hasse/240_nanting/hasse_car.htm ), vet inte hur bra det blev men jag tänker köra med det som det är.
Insug ca 34mm i diameter halvägs in från insuget och konar upp till 39mm precis under ventilen.
Avgas gjorde jag likt en 531a, tog bort knölen och sen lite konstiga kanter i grytan, hoppas det blev bra.
Lite svårt att se på bilderna men kom gärna med kritik även om jag inte kommer göra mer på denna, hoppas att det blev bättre än orginal iaf;)
Mvh Hans
Nu har jag då äntligen blivit klar( http://rsport.se/bil_hasse/240_nanting/hasse_car.htm ), vet inte hur bra det blev men jag tänker köra med det som det är.
Insug ca 34mm i diameter halvägs in från insuget och konar upp till 39mm precis under ventilen.
Avgas gjorde jag likt en 531a, tog bort knölen och sen lite konstiga kanter i grytan, hoppas det blev bra.
Lite svårt att se på bilderna men kom gärna med kritik även om jag inte kommer göra mer på denna, hoppas att det blev bättre än orginal iaf;)
Mvh Hans