Man brukar väl säga att man försöker sikta "strålen" eller sprutbilden från spridaren på ventiltallriken...
Nu vet jag inte vilken topp du ska ha det där på men om du kan så skulle jag ha försökt vinkla ner dom lite mer.
Fast frågan är ju oxå hur stor roll det spelar?
Mina spridare sitter kanske som dina, om inte ännu mer vinklade uppåt..
Ok.
Så här ser vinkeln ut på mina spridare.
Jag har inte räknat eller funderat nånting alls..
Utan jag satte bara dit dom där det kändes bra
Lite mer vinkel hade nog inte skadat men det blev så besvärligt.
Anden skrev:
Någon som vet hur långt ned i insugstratten spridaren ska gå?
Det är jag med lite intresserad av veta. Ska "toppen" på spridaren tangera taket i kanalen lr kan den sitta högre upp? För jag antar att den inte gärna ska komma in nämnvärt i själva runnern.
Anden skrev:
Någon som vet hur långt ned i insugstratten spridaren ska gå?
Det är jag med lite intresserad av veta. Ska "toppen" på spridaren tangera taket i kanalen lr kan den sitta högre upp? För jag antar att den inte gärna ska komma in nämnvärt i själva runnern.
Jo såklart. Men jag tänkte snarare på om det tex påverkar sprutbilden negativt om dom sitter för högt lr nåt sånt. Bara nyfiken om det finns nån tumregel för sånt där. Sen är väl sällan orginalinsug optimerade på alla vis så jag tänkte att det kanske fanns utrymme för förbättring även där?
244an skrev:hur vore det på t ex volvo 8v toppar att lägga spridare i hålen för de mekaniska? någon som testat?
Jag har kört så på min förra motor, fick tipset i artikeln "turbokontainern" i bilsport att det skulle bli bättre sprutbild på ventilen.
Testade aldrig att pröva sprutbilden, hur det såg ut därimot..
I bilsports turbokontainer så påstod dom att det är bättre med spridarhål i toppen då den sprutar direkt på ventiltallriken istället för om man sätter dom i insuget så är det väldigt svårt att pricka direkt på tallriken.
Det är nog bara att byta tätningen i hålen för mekaniska spridarna så passar vanliga elektroniska spridare, annars får man väl borra upp det lite...
Stener skrev:I bilsports turbokontainer så påstod dom att det är bättre med spridarhål i toppen då den sprutar direkt på ventiltallriken istället för om man sätter dom i insuget så är det väldigt svårt att pricka direkt på tallriken.
Det är nog bara att byta tätningen i hålen för mekaniska spridarna så passar vanliga elektroniska spridare, annars får man väl borra upp det lite...
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det borde ju bli bäst dimma då med spridaren längst bak i insuget. Men skulle det inte bli problem för soppan att hinna ner till cylindern? Är väl iofs inget problem kanske på en bil som skall mappas.
______________________________
AKA Oliven http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;