Mellanvägg klracing grenrör?
Mellanvägg klracing grenrör?
Tjena!
Köpte ett extremgrenrör som jensa är pappa till av klracing.
Det står att man ska svetsa i en mellanvägg i kollektorn om man vill köra twin entry. Men det är ju sjuukt trångt att komma åt i kollektorn för att få det tätt.
Hur pass obra är det om det skulle läcka i mellanväggen? Eller någon annan som har tips att dela med sig av... =)
Köpte ett extremgrenrör som jensa är pappa till av klracing.
Det står att man ska svetsa i en mellanvägg i kollektorn om man vill köra twin entry. Men det är ju sjuukt trångt att komma åt i kollektorn för att få det tätt.
Hur pass obra är det om det skulle läcka i mellanväggen? Eller någon annan som har tips att dela med sig av... =)
Gas-svetsning? Då kommer man åt lättare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Utan att ha någon större kunskap alls om turbogrenrör egentligen så skulle jag nog vilja påstå att om du slipar till en plåtbit (2-3mm) så den passar väldigt bra där du inte kommer åt att svetsa. Då spelar det inte så fruktat stor roll...
Jag skulle hellre göra så än att kapa isär kollektorn och flänsen som sen blir krokiga och måste planas om.
Jag skulle hellre göra så än att kapa isär kollektorn och flänsen som sen blir krokiga och måste planas om.
Gustav Sundberg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Haham, varför ska man vilja göra det överhuvud taget? Enda anledningen att köra Twin Entry är ju om man har ett pulssplitt grenrör, har man inte de så är det total meningslöst att häng i en skilje vägg.
Är anledningen att du har TE på aggregatet så är det bara ta bort avgashuset och slipa till skiljeväggen där så den blir sylvass och V formad, testat och funkar kanon.
Pizza
Är anledningen att du har TE på aggregatet så är det bara ta bort avgashuset och slipa till skiljeväggen där så den blir sylvass och V formad, testat och funkar kanon.
Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Pizza skrev:Haham, varför ska man vilja göra det överhuvud taget? Enda anledningen att köra Twin Entry är ju om man har ett pulssplitt grenrör, har man inte de så är det total meningslöst att häng i en skilje vägg.
Är anledningen att du har TE på aggregatet så är det bara ta bort avgashuset och slipa till skiljeväggen där så den blir sylvass och V formad, testat och funkar kanon.
Pizza
Är ju inte meningslöst sålänge rören går korrekt in i kollektorn.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Har man lika långa rör så visst kan det vara till fördel, jag har ju inte sett röret, men då ska det som du säger vara korrekt dragning till kollektorn och varför anstränger man sig och gör det om man ändå inte gör "rätt" i kollektorn direkt?
Som sagt har INTE sett röret.
Pizza
Som sagt har INTE sett röret.
Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Nej absolut inte, men ska man köra grenröret som ett pulsrör så lär man ju gå hela vägen och bygga ett riktigt rör, ingen ide att ha rör på tex 30cm och 15cm på en puls och 12 och 24vm på andra, då har man ju frånfått hela ideen från första början enligt mig.
Funkar klockrent med adapter tex men om man nu ska nyttja tanken med TW på puls rör så kan man väl anstränga sig och göra det ordentligt annars kan man ju bara fräsa ihop ett rör, på men TW fläns och köra, funkar hur bra som helst, men man utnyttjar ju inget i nån av delarna tycker jag,
Pizza
Funkar klockrent med adapter tex men om man nu ska nyttja tanken med TW på puls rör så kan man väl anstränga sig och göra det ordentligt annars kan man ju bara fräsa ihop ett rör, på men TW fläns och köra, funkar hur bra som helst, men man utnyttjar ju inget i nån av delarna tycker jag,
Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Är det så så är det absolut värt att svetsa i en skiljevägg.
Försök slipa den så tajt du kan å ha uppstick över flänsen så kan du plan slipa efter så du slipper småläckor mellan, är det trångt så är som sagt gassvets att föredra om man inte kan lirka in TIGen.
Pizza
Försök slipa den så tajt du kan å ha uppstick över flänsen så kan du plan slipa efter så du slipper småläckor mellan, är det trångt så är som sagt gassvets att föredra om man inte kan lirka in TIGen.
Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Jens byggde röret som pulssplitt.
Sedan byggde kl utan skiljevägg i kollektorn.
Är inget mer ändrat bör det ju gå bra att dela upp det med vägg.
Sedan byggde kl utan skiljevägg i kollektorn.
Är inget mer ändrat bör det ju gå bra att dela upp det med vägg.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Synd att dom inte säljer det från början med skiljevägg.j björk skrev:Jens byggde röret som pulssplitt.
Sedan byggde kl utan skiljevägg i kollektorn.
Är inget mer ändrat bör det ju gå bra att dela upp det med vägg.
Vill man inte ha väggen, går den ju att ta bort

Garage och renovering färdigt år 2...