M30 fråga
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
- Ort: Västerås
- Kontakt:
M30 fråga
Trodde jag kunde allt om de förbaskade BMW motorerna men tydligen INTE.
Kan nån som VET, inte tror, berätta skillnaden på M30B34 och M30B35?
Har för mig att B34 är lågkompad, som en smog motor men mer då?
Skillnad toppar, ventiler, kolvar mm mm
VÄLDIGT tacksam för svar!
Fredrik
Kan nån som VET, inte tror, berätta skillnaden på M30B34 och M30B35?
Har för mig att B34 är lågkompad, som en smog motor men mer då?
Skillnad toppar, ventiler, kolvar mm mm
VÄLDIGT tacksam för svar!
Fredrik
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=221367
Här är en tråd från Auto power som jag har vart delvis aktiv i.
B34 har HÖGRE komp än den man kallar "B35"
B35 är en moderniserad och på många punkter förbättrad motor med katalysator men lägre komp.
Motorfästen i blocket är INTE exakt lika.
Block, topp, kolvar, insugningsrör, Insugningsventiler, oljetråg, fördelare, mm. är inte samma men väldigt likt, de flesta delar passar i mellan motorerna.
B35 har 47 mm insugningsventiler B34 46mm
Insuget på B35 är 4mm grövre kanaler i.
Här är en tråd från Auto power som jag har vart delvis aktiv i.
B34 har HÖGRE komp än den man kallar "B35"
B35 är en moderniserad och på många punkter förbättrad motor med katalysator men lägre komp.
Motorfästen i blocket är INTE exakt lika.
Block, topp, kolvar, insugningsrör, Insugningsventiler, oljetråg, fördelare, mm. är inte samma men väldigt likt, de flesta delar passar i mellan motorerna.
B35 har 47 mm insugningsventiler B34 46mm
Insuget på B35 är 4mm grövre kanaler i.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
vad är det för skillnad på oljepumpen, vad händer om man kör med den tidiga m30 oljepumpen på den sena?
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
M90 hade 93.4, m30b34 och b35 har 92x86mm borr slag
är likadana oljepumpar är bakre delen av pumpen som skiljer med olika långa pickuper då träget skiljer men de passar på varandra, b35an är ett bättre block på alla sätt då liknar mer m3 evo Blocket med kraftigare ramlagerlägen
är likadana oljepumpar är bakre delen av pumpen som skiljer med olika långa pickuper då träget skiljer men de passar på varandra, b35an är ett bättre block på alla sätt då liknar mer m3 evo Blocket med kraftigare ramlagerlägen
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Detta börjar bli ultimata m30 tråden
På väldigt tidiga motorer före -78 ? var topplocken mer sprick benägna.
M90 motorn med 93,4 Borr är om jag förstått en motor som satt i e24 635 och e12 535. (735?)
Jag skulle dock vara intresserad om någon kan säga huruvida den hade den gamla insuget med stora plenumet eller av den nyare "mellan modellen" L-Jetronic ?
Som sikko skriver skiljer montaget på Oljefiltret "uppåt" eller "nedåt"
Det går att ha nytt block med gammal oljefilter, men man måste plugga ett hål annars sprutar det rakt in i blocket.
Oljepumpen har även kedjesträckare på "b35" Katmotorn.

På väldigt tidiga motorer före -78 ? var topplocken mer sprick benägna.
M90 motorn med 93,4 Borr är om jag förstått en motor som satt i e24 635 och e12 535. (735?)
Jag skulle dock vara intresserad om någon kan säga huruvida den hade den gamla insuget med stora plenumet eller av den nyare "mellan modellen" L-Jetronic ?
Som sikko skriver skiljer montaget på Oljefiltret "uppåt" eller "nedåt"
Det går att ha nytt block med gammal oljefilter, men man måste plugga ett hål annars sprutar det rakt in i blocket.
Oljepumpen har även kedjesträckare på "b35" Katmotorn.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
så vad är bättre sämre med att åka med e28 oljepump på en b35a?
http://motorforumgotland.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
- Ort: Lödöse
samma pump olika bakgavlar så de beror på om man vill ha bulan på tråget fram eller i mitten,
äldre modellen av m30 typ före 82 hade en pump som drevet satt fast med 3 skruv istället för en splinesad axel med en mutter brukar dra fast muttern med lochtight och ett rejält körnslag då den har lossnat en gång för mig
äldre modellen av m30 typ före 82 hade en pump som drevet satt fast med 3 skruv istället för en splinesad axel med en mutter brukar dra fast muttern med lochtight och ett rejält körnslag då den har lossnat en gång för mig
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?