Sida 1 av 1

M30 fråga

Postat: tis jan 19, 2010 5:46 pm
av Pizza
Trodde jag kunde allt om de förbaskade BMW motorerna men tydligen INTE.

Kan nån som VET, inte tror, berätta skillnaden på M30B34 och M30B35?
Har för mig att B34 är lågkompad, som en smog motor men mer då?
Skillnad toppar, ventiler, kolvar mm mm

VÄLDIGT tacksam för svar!

Fredrik

Postat: tis jan 19, 2010 7:46 pm
av Daniel-635
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=221367

Här är en tråd från Auto power som jag har vart delvis aktiv i.

B34 har HÖGRE komp än den man kallar "B35"

B35 är en moderniserad och på många punkter förbättrad motor med katalysator men lägre komp.

Motorfästen i blocket är INTE exakt lika.

Block, topp, kolvar, insugningsrör, Insugningsventiler, oljetråg, fördelare, mm. är inte samma men väldigt likt, de flesta delar passar i mellan motorerna.

B35 har 47 mm insugningsventiler B34 46mm
Insuget på B35 är 4mm grövre kanaler i.

Postat: ons jan 20, 2010 9:30 pm
av sikko
Det är inte lika olje filterhus anslutningar på dem det skiljer blockena åt och många gängade hål som inte stämmer. även olika hjul på oljepump. skiljer en hel del, svänghjul startmotor mm mm..

Postat: ons jan 20, 2010 9:40 pm
av leon83
vad är det för skillnad på oljepumpen, vad händer om man kör med den tidiga m30 oljepumpen på den sena?

Postat: tor jan 21, 2010 7:10 am
av Erland Cox
Borret skiljer och det gör motorfästes hålen också. Den gamla motorn har 93,4 i borr och den nya 92mm. Jag har för mig att den gamla motorn är samma block som E28 M5 och att det är siamesgjutet. Men det var ett tag sen jag läste om det så jag kan ha fel.

Erland.

Postat: tor jan 21, 2010 8:49 am
av uhamn-racing
M90 hade 93.4, m30b34 och b35 har 92x86mm borr slag
är likadana oljepumpar är bakre delen av pumpen som skiljer med olika långa pickuper då träget skiljer men de passar på varandra, b35an är ett bättre block på alla sätt då liknar mer m3 evo Blocket med kraftigare ramlagerlägen

Postat: tor jan 21, 2010 12:29 pm
av Daniel-635
Detta börjar bli ultimata m30 tråden :wink:

På väldigt tidiga motorer före -78 ? var topplocken mer sprick benägna.

M90 motorn med 93,4 Borr är om jag förstått en motor som satt i e24 635 och e12 535. (735?)

Jag skulle dock vara intresserad om någon kan säga huruvida den hade den gamla insuget med stora plenumet eller av den nyare "mellan modellen" L-Jetronic ?

Som sikko skriver skiljer montaget på Oljefiltret "uppåt" eller "nedåt"
Det går att ha nytt block med gammal oljefilter, men man måste plugga ett hål annars sprutar det rakt in i blocket.

Oljepumpen har även kedjesträckare på "b35" Katmotorn.

Postat: mån jan 25, 2010 8:51 pm
av leon83
så vad är bättre sämre med att åka med e28 oljepump på en b35a?

Postat: mån jan 25, 2010 10:35 pm
av uhamn-racing
samma pump olika bakgavlar så de beror på om man vill ha bulan på tråget fram eller i mitten,

äldre modellen av m30 typ före 82 hade en pump som drevet satt fast med 3 skruv istället för en splinesad axel med en mutter brukar dra fast muttern med lochtight och ett rejält körnslag då den har lossnat en gång för mig