Sida 1 av 25

Volvo 152 8,50 850whp! 9,32@235km/h. Till salu !!

Postat: lör jan 30, 2010 4:29 pm
av Tobias Fridberg
Får väl lägga upp en ny tråd på nya chassiet som jag vart till kalmar och hämtat.

Motorspec

Botten
b5234
borr 81,4
LG speed 139,5 H profils stakar
original 90 mm vev
JE kolvar
Mellangördel skruvad med ARP bult
original oljepump
Amalie 5/50 helsyntetolja

Topp

Flöde IN

2mm - 69,4 CFM
4mm - 125,2
6mm - 162,1
8mm - 192,5
10mm - 208,5
12mm - 216,4

Flöde UT

2mm - 56,9
4mm - 122,9
6mm - 168,9
8mm - 181,7
10mm - 184,6
12mm - 185,9
Mira frästa orginalsäten
Orginalventiler
GLT kammar
orginalblock packning
Toppen dragen med ARP bult

Grenrör och insug

Ej pulsplit 5-1 rör i 48 mm rör
Holset hx 55 19 hus (66 IN 72 UT)
50 mm kina wastegate
3,5" downpipe och resten av vägen
insug byggt i plåt med trattar
3" spjäll
Intercooler med måtten 450x350x115, 3" anslutningar
3" tryckrör
50mm dump

Sprut och tändning

Nira I3+
Volvo tändspolar
NGK stift
Elektronisk laddtrycksventil

Bränslesystem
40 L fuelcell
dubbla bosch 044
AN 8 matning
AN 8 Retur
Nuke Y kors
Nuke bränslefilter
Nuke rail
Nuke regulator
AN kopplingar och AN slang använt överallt.
Alu bränsleledningar under bil
Bosch 1600cc spridare
E85 bränsle

Drivlina

Dli teknik billet chromemolly svänghjul
4 puckad sinter med moparsplines
sachs 765 tryckplatta
urtrampningslager av okänd modell
Doug Nash 5 speed
Redline 75/90 olja
Strange Yoke

* har kontaktat svea så kommer bli en 3,5 tums kardan därifrån*
Ford 9tummare
4 länk
diffspärr av okänt slag för mig
utväxling okänd ( ska räkna ut den)
80/90 GL 5 olja

Hoppas denna uppsättning ska kunna lämna 500 whp i PPF`S bänk 31 Maj :thumbright:











Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: lör jan 30, 2010 4:36 pm
av Martin H
det blir väl b20 va :thumbright: ? hur fort har det chassit gått o 60fot?

Postat: lör jan 30, 2010 4:38 pm
av Tobias Fridberg
Haha har faktiskt haft funderingar kring å sätta i den så man fick prova chassiet lite. Men på sikt blir det femma med turbo så ska bygga grenrör och insug till en sån först iaf. Men som sagt vore kul å få pröva bilen i sommar :thumbright:

Postat: lör jan 30, 2010 5:13 pm
av David_B
ser ut som "Kalmar kylarservice" :thumbright: rätt el fel?
Den är ju riktigt frän i vilket fall som helst :twisted:



(Även om dina planer på 5a sänker coolhetsfaktorn lite grann)

Postat: lör jan 30, 2010 5:15 pm
av Jens Gustavsson
kul!

satsa på B20 :wink:

blir det att köra vidare på automat eller?

du får slå en signal sen får jag höra om planerna.

Postat: lör jan 30, 2010 5:17 pm
av Tobias Fridberg
Det stämmer bra den är det.

haha har vart sugen på 5a ett tag å när ja hitta den här till salu å fick med alla motorfästen och allt för 5a så kändes det ganska smidigt för det är åka ja vill göra i slutändan :thumbright:

Postat: lör jan 30, 2010 5:18 pm
av Jens Gustavsson
jo jag skulle nog satsat på liknande grejor som suttit i bilen då går det fort att bygga ihop den.

bygg ihop en enkel 350hk femma och kör en hög tia det går den säkert med det chassit om du får till 60 foten.

Postat: lör jan 30, 2010 5:43 pm
av Tobias Fridberg
har precis samma tänk som dig där jens för jag vill få ihop den så snabbt som möjligt, ringer dig nån dag framöver! Å b20in får sitta kvar i den andra bilen för då kanske ja kan åka lite med den i sommar så man fick testa nån repa med den :thumbright:

Postat: lör jan 30, 2010 5:50 pm
av Jens Gustavsson
satt det PG (power glide) i den eller va det en TH400?

Postat: lör jan 30, 2010 5:57 pm
av Tobias Fridberg
Det ska jag låta va osagt men det sista nu har jag för mig att dom körde lenco.

Totte sa till mig att dom pröva automat ett tag men som det lät på han så fick dom det aldrig å lira riktigt utan han tyckte jag skulle satsa på manuell.

Postat: lör jan 30, 2010 9:48 pm
av Daniel 850
Jens Gustavsson skrev:satt det PG (power glide) i den eller va det en TH400?
de satt PG i den först sen åkte dom med en doug nash låda tror ja, sist Lenco CS1

//Wigge

Postat: lör jan 30, 2010 11:11 pm
av Stener
Tottes gamla 152:a :thumbright: Bromsad till 1010 hk med motorn som satt i då. Gick som bäst 9,64 /236 km/h och körde med Lenco CS1 i på slutet.

Ska bli kul att följa :thumbright:

Postat: lör jan 30, 2010 11:23 pm
av Kökarmicke
nja, bromsad 1090hk är jag rätt säker på, och gick 8.81som bäst. Har väl suttit th350, doug nash 5vxl och nu sist lenco i den om jag inte e helt ute å cyklar

Edit: pg kanske de var jo, wigge

Postat: sön jan 31, 2010 7:57 am
av Tobias Fridberg
micke har helt rätt där i tiderna den gått :thumbright:

Postat: sön jan 31, 2010 9:33 am
av Blom
Inte för att vara petig eller så.
Men man får inte ha kopparrör till bromsarna. Så skulle du få en grinig besiktingsman så måste du byta till stålrör.

Jävligt frän bil för övrigt :thumbright: