omkrets till diameter?
-
- Forumsberoende
omkrets till diameter?
har totalt glömt bort hur man räknar,
mitt spjällhus är inte riktigt runt och jag vill få fram vilken slang jag ska beställa, har helt glömt bort hur man räknar..
Mvh Daniel
mitt spjällhus är inte riktigt runt och jag vill få fram vilken slang jag ska beställa, har helt glömt bort hur man räknar..
Mvh Daniel
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
omkrets delat med Pi (3,14159) = diameter
Senast redigerad av conny den sön jan 31, 2010 11:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsberoende
-
- Ganska mycket laddtryck
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
-
- Forumsberoende
Jag har inte använt nån talmeter. jag hittade absolut noll att mäta med när jag skulle mäta spjällhuset så jag tog en bit kabel och tog med mig hem o mätte där
sen frågade jag.
Illa när man har 0 att mäta med !

Illa när man har 0 att mäta med !

Smurfen skrev:
-
- Forumsberoende
Tjena
Kabel eller snörstump funkar alldeles utmärkt det med,blir bara ett extra moment att mäta den o kan väl bli en orsak till lite felvisning. På talmetern har du en nedre skala med vanlig mm visning,på den övre skalan har du"pi mm".Dra måttbandet drygt ett varv runt objektet du vill mäta och vid 100 mm markeringen på den nedre skalan ser du en pilspets . Dra måttbandet så att "andra"varvet kommer under pilen,sen läser du av "pi mm".Det måttet kan man ju kalla en snittdiameter
har du tex ett spjällhus med oval eller rund eller annan form,så kan du inhandla en slangstump med id =måttet du fick på talmetern den passar sommarlätt
Mvh
Kabel eller snörstump funkar alldeles utmärkt det med,blir bara ett extra moment att mäta den o kan väl bli en orsak till lite felvisning. På talmetern har du en nedre skala med vanlig mm visning,på den övre skalan har du"pi mm".Dra måttbandet drygt ett varv runt objektet du vill mäta och vid 100 mm markeringen på den nedre skalan ser du en pilspets . Dra måttbandet så att "andra"varvet kommer under pilen,sen läser du av "pi mm".Det måttet kan man ju kalla en snittdiameter

har du tex ett spjällhus med oval eller rund eller annan form,så kan du inhandla en slangstump med id =måttet du fick på talmetern den passar sommarlätt

Mvh
Oj jag läste lite snabbt där i börjaninliner skrev:Tjena
Jodå, "omkretsmåttet" du får på det runda eller ickerunda objektet går alltid att dela med pi och summan motsvarar innerdiametern på i det här fallet en slangstump el dyl,dagens sanning![]()
Mvh

Helt rätt det är ju dagens sanning