Topplockspackningarna håller inte: Hur lösa?
Topplockspackningarna håller inte: Hur lösa?
Körde mycket med min Ford V6 2.9 maskin förra året och ett återkommande problem var att topplockspackningarna fjonga iväg över 1.3-1.4bar testade labba med snällare tändning etc men ville sig endå inte. Dom sticker inte så packningen förstörs utan smyggår lite vid tätringarna och trycker vatten vid fullgasrepor (ingen vitrök eller liknande)Sökte runt lite och ramlade över en engels sida med en som har lika problem och han hävdade att topparna lyfter. Men det känns inte som ett möljigt problem?
Handlar om gjutsjärsblock med gjutjärns toppar (93borr), m12 12:9 insexskruv för att dra åt topparna, kontrollmätte topparna när jag var isär och bytte och var helt raka. Verkar vara lurigt att hitta förstärkta packningar och jag tänkte endå plocka isär motorn lite snabbt nu i vår och är inne på att helt enkelt bearbeta blocket för att få bättre tätning.
Finns lite olika varianter verkar det som
O-ringat (fräsa ett litet spår och lägga i nån form av rostfri tråd samt använda orginalpackning för att få mer tryck)
Pyramidringat (en ganska rejäl ring med en kant som ska skära in i toppen, orginal packning bearbetas så den bara tätar för vatten/olja)
Kopparringar ( istället för en skärring så en vanlig kopparring som fräses ner, orginal packning bearbetas så den bara tätar för vatten/olja)
vad tycker ni? Igentligen har jag tänkt ladda lite försiktigare i sommar endå men vill endå förebygga en problemkälla
Handlar om gjutsjärsblock med gjutjärns toppar (93borr), m12 12:9 insexskruv för att dra åt topparna, kontrollmätte topparna när jag var isär och bytte och var helt raka. Verkar vara lurigt att hitta förstärkta packningar och jag tänkte endå plocka isär motorn lite snabbt nu i vår och är inne på att helt enkelt bearbeta blocket för att få bättre tätning.
Finns lite olika varianter verkar det som
O-ringat (fräsa ett litet spår och lägga i nån form av rostfri tråd samt använda orginalpackning för att få mer tryck)
Pyramidringat (en ganska rejäl ring med en kant som ska skära in i toppen, orginal packning bearbetas så den bara tätar för vatten/olja)
Kopparringar ( istället för en skärring så en vanlig kopparring som fräses ner, orginal packning bearbetas så den bara tätar för vatten/olja)
vad tycker ni? Igentligen har jag tänkt ladda lite försiktigare i sommar endå men vill endå förebygga en problemkälla
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
tjena Joo jag funderar på vad har du för Kompförhållande och vad har du för Kamaxel,,,
hur ser förbrännings rummen ut??
hur ser förbrännings rummen ut??
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
på gamla v8 brukar de diffa ganska mycket på topdecket
vet ej hur de är på en v6
till och med en b230 är dålig ibland![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
annars finns de ju ett företag som man kan specielbeställa packningar av
tyvär har du ju en v6 så de blir ju 2 st
men dom är inte så himla dyr ändå
den kan man återanvändå 2-3 gånger
vet ej hur de är på en v6
till och med en b230 är dålig ibland
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
annars finns de ju ett företag som man kan specielbeställa packningar av
tyvär har du ju en v6 så de blir ju 2 st
![:thumbdown:](./images/smilies/icon_thumbdown.gif)
men dom är inte så himla dyr ändå
den kan man återanvändå 2-3 gånger
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Joo min tanke var jue att om det blev för högt tryck i motorn, men du har jue prövat med ändra Tändtidpunkten och hadde det spikat så borde det synas , men jag funderar på klämmspalter och sådant om det kan ställa till det ??
Förbrännings rummen ser jue fina ut , Men det finns jue superkunnigt folk här på Forumet
Förbrännings rummen ser jue fina ut , Men det finns jue superkunnigt folk här på Forumet
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Håller med Ludde, o-ringa blocket och se till att plana både block och topp.
En polare hade samma bekymmer när han laddade på lite i sin cosworth, visade sig att blockytan inte var helt hundra. Hans problem kom vid ca 1,6 bar men med planat block har den gått bekymmersfritt med 2,5 bar utan tendenser att trycka ut vatten.
Mvh/ Anders
En polare hade samma bekymmer när han laddade på lite i sin cosworth, visade sig att blockytan inte var helt hundra. Hans problem kom vid ca 1,6 bar men med planat block har den gått bekymmersfritt med 2,5 bar utan tendenser att trycka ut vatten.
Mvh/ Anders
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
ja många verkar älska detta med oringat och pyramid mmMikael S skrev:Ingen som har nått att säga om pyramid eller kopparringar? Jag är lite halvanti mot o-ringat, tycker det är ett jäkla pill med ringarna och så ska det ju vara så exakt passform för att inte få läckage
men jag håller med dig jag gillar de inte alls , speciellt inte på en tex volvo där de finns skärringspackning och den funkar utan problem och går dessutom återanvända några gånger
jag vet faktiskt en ford sierra rallycrossbil med volvo motor den packningen använde dom i 10 år och säkert 15 topplyftningar
dom hade säkert använt den än i dag om inte själva packningen hade vittrat sönder
men finns de inte skärringspackning till din v6 så kolla vad en specialpackning kostar att ta fram dom är inte så dyr faktiskt och fungerar väldigt bra jag kan kolla i morgon om ungefär prisuppgift
sen planar du givetvis blocket också så kommer detta säkert fungera klockent
tänk också på att fräsa dessa orings spår på en v6 inte är gratis
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Nja dom är bara avdragna lite lätt för att få bort packningsrester, extremt rak skiva och ett stort fint papper och några drag bara.Gustav skrev:Dom där topparna skulle jag vilja titta närmare på...
Du har bara slipat av dom med typ en oscillerande slipmaskin nu va?
Det ser ju ut som att det är sjunkningar runt varenda vattenkanal typ.
V6 å V4 toppar som jag har planat brukar kunna va rätt dåliga.
Alltså tanken är att plana allt riktigt när jag plockar isär. Men vill göra mig säker på att packningarna inte går igen så vill komplettera med t.ex kopparringar men verkar inte finnas nån erfarenhet här alls för sånt förutom o-ringat då. Problemet är att det är bra drygt att plocka isär varenda gång så vill absolut inte ta isär
Kontrollerade med ett verktyg hos min topprenoverade, planar ju inte om det inte behövs och jag kan inte riktigt förstå varför du säger att dom inte ser bra ut? Ytorna som tätar för kompression dvs vid cylindrarna är blanka, spelar knappast roll att det är nån sjunkning runt en vattenkanal.
Främsta anledning att jag undvikit att plana är för att det är en V-motor, tätytorna mot insug blir direkt påverkade
Fortfarande ska jag endå plana dom som jag skrivit tidigare men ska endå göra nått extra för att få till hållbarheten och därför frågar jag om erfarenhet vad det gäller kopparringar, skärringar osv
Främsta anledning att jag undvikit att plana är för att det är en V-motor, tätytorna mot insug blir direkt påverkade
Fortfarande ska jag endå plana dom som jag skrivit tidigare men ska endå göra nått extra för att få till hållbarheten och därför frågar jag om erfarenhet vad det gäller kopparringar, skärringar osv