fördelaren b30 helt fel ställd hjälp.
fördelaren b30 helt fel ställd hjälp.
som rubriken lyder hur löser jag detta?
har jag satt den 180 grader fel?
vända fördelaren?
har jag satt den 180 grader fel?
vända fördelaren?
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
är du säker att den inte står på noll ändå
vevaxeln går ju två varv och kammen ett varv
så vrider du vevaxeln ett varv till så blir de rätt om kammen är i noll
anars är de ju bara lyfta fördelaren och oljepumpsaxeln och vrida om de 180 grader
kolla bara så kilspåret i oljepumpaxeln är rätt för jag har för mig att spåret inte ligger i centrum och kilen i fördelaren är också sidoförsjuten
monterar man detta fel kan de gå sönder
vevaxeln går ju två varv och kammen ett varv
så vrider du vevaxeln ett varv till så blir de rätt om kammen är i noll
anars är de ju bara lyfta fördelaren och oljepumpsaxeln och vrida om de 180 grader
kolla bara så kilspåret i oljepumpaxeln är rätt för jag har för mig att spåret inte ligger i centrum och kilen i fördelaren är också sidoförsjuten
monterar man detta fel kan de gå sönder
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Spåret i pumpen är väl inte förskjutet, det är bara mellan drevet och fördelaren det är förskjutet...
Men har man haft drevet/drivningen till fördelaren löst så kan man måsta vrida runt oljepumpen för att få det rätt
Vad har du gjort med motorn sen den blev som den blev?
Har du satt tändkablarna rätt, rotorn snurrar moturs
Men har man haft drevet/drivningen till fördelaren löst så kan man måsta vrida runt oljepumpen för att få det rätt
Vad har du gjort med motorn sen den blev som den blev?
Har du satt tändkablarna rätt, rotorn snurrar moturs
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
nä jag menade ju spåret på toppen av drevet till oljepumpsaxelnSteve skrev:Spåret i pumpen är väl inte förskjutet, det är bara mellan drevet och fördelaren det är förskjutet...
Men har man haft drevet/drivningen till fördelaren löst så kan man måsta vrida runt oljepumpen för att få det rätt
Vad har du gjort med motorn sen den blev som den blev?
Har du satt tändkablarna rätt, rotorn snurrar moturs
min förklaring var lite dålig menade ju givetvis spåret fördelaren ska in i de är inte centrerat
ja men lyft fördelaren ställ motorn på nollan kolla så både avgas och insugningsventilen är i dödläge alltså så dom har ventilspel
vrid sen fördelaren i rätt läge och montera den igen men kolla centreringen på fördelaren gämtemot spåret i drevet
är inte kammen i dödläge och någon ventil står öppen så drar du runt vevaxeln 1 varv då ska ventilerna vara stängda annars är kammen felkuggad eller feldrevad
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Är väl bara att dra ur drivningen till oljepumpen och sätta tillbaka i rätt läge?! Eller har jag missat något?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Ja, då står Vevaxeln i noll.Toddyan skrev:hur vet jag när motorn står i läge noll ? är det när kolven i 1a cylindern är i övre död läge?
Men du måste försäkra dig om att kamaxeln står i noll oxå så den inte står ett halvvarv fel.
Enklast är att ta lös ventilkåpan, du ska ha spel på både insug och avgas på ettans cylinder. samtidigt som vipparmarna på sexans cylinder "växlar"
Vrid motorn lite fram och tillbaka runt nollan så ser du om vipporna växlar.
Om du har spel på sexans cylinder och ettans vippor växlar får du vrida vevaxeln ett varv till så att kamaxeln snurrar ett halvvarv.
Enklast är ju om du börjar om från början, ta bort fördelaren och drivaxeln.
Försäkra dig om att motorn står i noll (ettans cylinder i tändläge)
Sen släpper du ner drivaxeln, det ska finnas en bild på hur spåret i den ska vara ställt när motorn står i noll för att fördelaren ska sitta i ett bra läge sen.
Sen i med fördelaren med rotorn i rätt läge oxå. här kan det va läge att backa motorn typ 15° och vrida fördelaren tills den precis börjar öppna brytarspetsarna, då vet man att man har en förtändning som motorn går igång på.
Sen tillbaka med tändkablarna, alla på rätt plats helst.
Det finns inget värre än när man sätter fördelaren fel och väljer att vara lat och flytta om kablarna.
Nästa gång man mekar med motorn har man garanterat glömt bort det och svär över att kablarna sitter fel.
Gustav Sundberg
Har du kunnat byta kam måste du väl kunna ställa motorn i 0 läge?Toddyan skrev:byte kamaxel i motorn plockade lös hela fördelaren och rubet.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836