Backen fastnat på bmw-låda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Backen fastnat på bmw-låda

Inlägg av Thed_J »

Jag har en 520 -91 med vad jag antar är lilla 260lådan. Efter en mindre avåkning så har backen fastnat i läge. Det var inget som kan ha tagit i under för det var bara mjuksnö. Men när jag la i backen så stannade den i. Spaken ligger i läge ungefär där friläge ligger normalt. Går inte flytta åt nåt håll. Kopplingen funkar. Det är heller ingen snö lr is i kardantunneln och stagen är inte krökta. Är det nån som har haft samma problem nån gång? Kan det vara nån gaffel lr nånting som spruckit och/lr kilat? Känns ju riktigt surt att behöva byta låda utan att ens ha rensat nåt drev..
Tips och ideer mottages tacksamt. /Thed.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Krökt skiftgaffel troligtvis. Du kanske höll i växelspaken när du åkte av & den fick sig en liten känga??
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Inlägg av Karl V »

Har en polare som har samma problem men han har en 540 från 94?
Men på den sitter det en automat, bilen fungerade alldeles utmärkt och ställdes sedan undan ett tag. När den startades så gick det bra tills backen lades i, nu går det inte att få ur backen.

Ursäkta trådkapningen men jag började skriva innan jag insåg att du har automat. :?
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Jag har manuell. Men det gick bra att växla när jag låg i drivan. Väl uppe på vägen igen så skulle den backas och sen var det färdigväxlat. Nu har jag i alla fall räknat bort den lådan. Skaffade en ny från en 320 men det verkar vara en dum ide.. passar dåligt. Skiljer sig lutningen på motorn mellan 3 och 5-serie? Och skiljer lådorna mellan 12 och 24 ventilersmotorerna? Lr för att göra en lång fråga lite kortare.. Vad ska jag leta efter för låda som passar?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Är det inte bara öppna lådan och kolla vad det är för problem?
Eller är de hopplösa att skruva med?, har aldrig skruvat med de där lådorna.
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Den måste delas på längden och jag använde mer våld än vad nöden krävde när jag skulle kolla vad det var.. Eld och stora släggan, för i mitt huvud kunde det ju inte va nåt problem att plocka en ny låda från det stora Getragträdet utanför.. men det var bökigare än jag trodde.
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

du har ett lock up på lådan som sitter med m6 ta loss de och ta ur dom fjädrarna och kulorna kolla då alla gafflar står i neutral blev så på tre av mina lådor blir så pågrunt av slitet spakställ villket gör att lådan lägger i 2 växlar samtidigt
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Det lät ju inte helt orimligt. Men borde inte lådan låsa sig på nåt vis då? Backa gick ju bra.. Men om det är det som är paj, kan man trixa tillbaka dom som dom ska va lr måste man isär med lådan iaf?
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

riva lådan behövs inte men locket upp på lådan måste bort
och lägg alla gafflar i neutral
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Skriv svar