Trimmad B20 känns trött?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Trimmad B20 känns trött?

Inlägg av sudden »

Har precis fått ihop b20 Borrad 93mm (b22), portad steg3 topp planad ca 4mm, kg6 kam, lättat svänghjul ca 5kg, dubbla weber 45or bestyckad enl KG katalog.
Men jag tycker att den känns lite svag på höga varv samt att det är inte det där rätta klippet i motorn.

Någon som kan ge lite tips o råd?
Är toppen för mycke planad och vad borde en sån motor ge för effekt ungefär?
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

kanske kammaxeln är fel inställd, vad har du för bränslepump?
Plast härdar kropp å själ
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vad har du för storlek på dina halsringar?
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av sudden »

Har provat både 38mm och 40mm halsringar.soppa pumpen är vanlig mekanisk har inte fått elpumpen och regulatorn än med det blir en facet red top.Men jag tycker att den borde klippa i väg rätt fint ändå förra motorn gick kanon även fast det var en mekanpump.Kammen är ställd som den ska genom att mäta på ventiltalriken.Jag har egen tillverkad ställbar kamdrivning.Bestykningen i förgasarna är huvudmunstycke 170,luftmunstycke 155,E-rörenF2 har beställt F16,halsringar 38mm,Lågfart 55F8.
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

måste vara nått riktigt fel om den inte går rättså bra, bestyckningen ska fungera hyffsat, Möjligen gå ner till 155-160 i huvud och känna om den reagerar, annars öka på med 10 i taget. Har du hög kompression kan spikningar va problem, det brukar lösa sig med större huvudmunstycke eller ett mindre luft.

Kör du med filterbox? Kontrollera i så fall att lufthålen till flottörhusen inte är igentäppta eller för små, då går den dåligt på högfartsdelen, eller inte alls.

Kontrollera tändningen, runt 12-14 grader på tomgång och 30-35 på max utslag (ca 4000rpm) brukar fungera.

Kör med ett brytarlöst tändsystem, annars sätt in ny brytare och ställ på 0.40mm. Byt kondensatorn om brytaren är bränd.

Kontrollera att du inte har något kasst simon 2 1/4 tums sportsystem monterat, de stryper ordetntligt på högre varv.

Orginal grenröret samt dåligt extraktor med 2-3 innanför 1-4 ger dåligt klipp.

några tipps :)

mvh

David
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av sudden »

tack för tipsen.Har fått till det skapligt bytte e-rören till F16,Huvudmunstycket till 170,luftmunstycket till 155 samt 40mm halsringar passade även på att byta till b8hcs tändstift och en ny tändspole.Fick låna ett 4-1 extraktor rör.Så nu börjar den röra på sig men vad hände då jo kopplingen lämmnade in ordentligt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sudden skrev:tack för tipsen.Har fått till det skapligt bytte e-rören till F16,Huvudmunstycket till 170,luftmunstycket till 155 samt 40mm halsringar passade även på att byta till b8hcs tändstift och en ny tändspole.Fick låna ett 4-1 extraktor rör.Så nu börjar den röra på sig men vad hände då jo kopplingen lämmnade in ordentligt.
härligt då börjar motorn i allafall fungera :lol: men det lät lite stort 170 huvud?
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av sudden »

Ja det kanske är det ska prova ock sätta in mindre.jag gjorde bara som kg rekomenderade och det börjar ju att likna nått iallafal.Vad tror du att den borde ge effekt mässigt ungefär.
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av sudden »

vad tycker du att jag ska prova med för huvudmunstycke (storlek).För vad jag har fattat så ska E-rör F16 vara ganska magert. :roll:
räservolvo
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 11, 2005 8:14 am

för liten topp?

Inlägg av räservolvo »

en kompis har en steg 3 topp på ett block som e borrat till 2.1 liter å den går inte riktigt. så han tror att toppen inte räcker till
Skriv svar