Sida 1 av 1
Trimmad B20 känns trött?
Postat: lör aug 13, 2005 8:05 pm
av sudden
Har precis fått ihop b20 Borrad 93mm (b22), portad steg3 topp planad ca 4mm, kg6 kam, lättat svänghjul ca 5kg, dubbla weber 45or bestyckad enl KG katalog.
Men jag tycker att den känns lite svag på höga varv samt att det är inte det där rätta klippet i motorn.
Någon som kan ge lite tips o råd?
Är toppen för mycke planad och vad borde en sån motor ge för effekt ungefär?
Postat: sön aug 14, 2005 8:35 am
av P-O
kanske kammaxeln är fel inställd, vad har du för bränslepump?
Postat: sön aug 14, 2005 10:08 am
av Jonas Ohlsson
vad har du för storlek på dina halsringar?
Postat: sön aug 14, 2005 5:57 pm
av sudden
Har provat både 38mm och 40mm halsringar.soppa pumpen är vanlig mekanisk har inte fått elpumpen och regulatorn än med det blir en facet red top.Men jag tycker att den borde klippa i väg rätt fint ändå förra motorn gick kanon även fast det var en mekanpump.Kammen är ställd som den ska genom att mäta på ventiltalriken.Jag har egen tillverkad ställbar kamdrivning.Bestykningen i förgasarna är huvudmunstycke 170,luftmunstycke 155,E-rörenF2 har beställt F16,halsringar 38mm,Lågfart 55F8.
Postat: tor aug 18, 2005 9:40 pm
av dezzan
måste vara nått riktigt fel om den inte går rättså bra, bestyckningen ska fungera hyffsat, Möjligen gå ner till 155-160 i huvud och känna om den reagerar, annars öka på med 10 i taget. Har du hög kompression kan spikningar va problem, det brukar lösa sig med större huvudmunstycke eller ett mindre luft.
Kör du med filterbox? Kontrollera i så fall att lufthålen till flottörhusen inte är igentäppta eller för små, då går den dåligt på högfartsdelen, eller inte alls.
Kontrollera tändningen, runt 12-14 grader på tomgång och 30-35 på max utslag (ca 4000rpm) brukar fungera.
Kör med ett brytarlöst tändsystem, annars sätt in ny brytare och ställ på 0.40mm. Byt kondensatorn om brytaren är bränd.
Kontrollera att du inte har något kasst simon 2 1/4 tums sportsystem monterat, de stryper ordetntligt på högre varv.
Orginal grenröret samt dåligt extraktor med 2-3 innanför 1-4 ger dåligt klipp.
några tipps
mvh
David
Postat: fre aug 19, 2005 11:48 am
av sudden
tack för tipsen.Har fått till det skapligt bytte e-rören till F16,Huvudmunstycket till 170,luftmunstycket till 155 samt 40mm halsringar passade även på att byta till b8hcs tändstift och en ny tändspole.Fick låna ett 4-1 extraktor rör.Så nu börjar den röra på sig men vad hände då jo kopplingen lämmnade in ordentligt.
Postat: fre aug 19, 2005 1:53 pm
av Jens Gustavsson
sudden skrev:tack för tipsen.Har fått till det skapligt bytte e-rören till F16,Huvudmunstycket till 170,luftmunstycket till 155 samt 40mm halsringar passade även på att byta till b8hcs tändstift och en ny tändspole.Fick låna ett 4-1 extraktor rör.Så nu börjar den röra på sig men vad hände då jo kopplingen lämmnade in ordentligt.
härligt då börjar motorn i allafall fungera

men det lät lite stort 170 huvud?
Postat: fre aug 19, 2005 3:23 pm
av sudden
Ja det kanske är det ska prova ock sätta in mindre.jag gjorde bara som kg rekomenderade och det börjar ju att likna nått iallafal.Vad tror du att den borde ge effekt mässigt ungefär.
Postat: tis aug 30, 2005 6:53 am
av sudden
vad tycker du att jag ska prova med för huvudmunstycke (storlek).För vad jag har fattat så ska E-rör F16 vara ganska magert.

för liten topp?
Postat: tis okt 18, 2005 7:42 am
av räservolvo
en kompis har en steg 3 topp på ett block som e borrat till 2.1 liter å den går inte riktigt. så han tror att toppen inte räcker till