Fråga:SPM nya kolvar?

Diskussioner för erfaret folk
Rekord58
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: lör feb 07, 2009 7:10 am

Fråga:SPM nya kolvar?

Inlägg av Rekord58 »

Är det någon som har testat SPMs nya kolvar?

Vore intressant att höra om kvalitet/hållbarhet!

Funderar på att köpa det!


/Rekord58
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

var det inte en sånhär tråd förra veckan?
Under allmän motorteknik, där även denna borde vara..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Rekord58
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: lör feb 07, 2009 7:10 am

Ang fel ställe.

Inlägg av Rekord58 »

Möjligt.

Avancerad eller allmän?
Närmare 1000Hk= Är lika med avancerat i mina Ögon/Öron!

Men det finns inga BRA svar i den andra tråden!

Det är kolvarna som jag är intresserade av!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

1000Hk må vara en hel del (beror på motortyp iofs) men som frågan är ställd är den allt annat än avancerad.

Du får väl köpa kolvarna och testa ifall de håller för 1000hk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Max 1000hk / cylinder eller 1000hk / 10 cylindrar är ju frågan :roll: ...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om detta ska va en avancerad diskussion skulle du fått in lite närgångna bilder och en massa mått och så så folk har nått att börja diskutera om.

det handlar inte så mycket om antal hk mer om hur mycket fakta man kommer med och hur långt man vill dyka i frågan som avgör om den är avancerad.

vad ska du ha kolvarna till mer ingående och vad är du rädd för inte ska hålla?

vad säger parner om dessa kolvar då du snackat med han? vad är de designade för?
Rekord58
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: lör feb 07, 2009 7:10 am

Inlägg av Rekord58 »

Har pratat med sten.
Han har sålt 50 satser men har inga ref att ge.

Kolvbultarna är ca 4gånger starkare än dom gamla,någon i Australien har kör med ca 900Hk?

Jag Ville ha bilder/info om dom,hur dom ser ut samt designen.

Då skulle jag kolla på hemsidan!Inga bra bilder där inte!



Jag ska åka med röd 4 2,3-2,5 liter.

Effekt 700+.

/Rekord58
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jag har haft kontakt med firman i Kina som tillverkar hans kolvar. Men har inte vågat beställa något parti än, man skulle vilja se dem irl innan man beställer.
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Jag har sett en uppsättning kolvar till en Volvo femma.
De ser enkla ut jämfört med CP, JE mm. Inga options som brukar finnas med på amerikanska märken(gasportning, ackumulator spår mm). Det borde ju inte kosta många kr i Kina för att få till det där lilla extra.

Han har iaf ett eget smidesverktyg för Det står SPM motor i dem.

Rent utseendemässigt skulle jag klart gått på en amerikansk kolvtillverkare istället. Jag tror också att amerikanarna är längre fram när det gäller självklarheter som kvalité på kolvbult samt kolvringar.

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Inlägg av THEO »

Är det någon som vet vikten på parners b23 respektive b230 kolvar??
är på jakt efter en stabil+ lätt turbokolv gärna billig :hihi:
mvh/Jörgen
PaJsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: fre aug 06, 2010 3:06 am

Inlägg av PaJsen »

vet inte mycket om några speciella spår i kolvarna osv. men jag kör iaf med spm kolvar och stakar och dom ser välgjorda ut även en kompis köpte spm kolvar och stakar och dom håller ju jävligt bra iaf:) passar fint inget krabb behöver inte ens slipa till ringarna hade 0.4a i spel på alla ringarna och vikten kan jag ta reda på om du vill. kan kanske även skicka bilder på dom om du vill det också. hoppas jag var till nån nytta:)
MVH//Patrik
överladdad 16v volvo turbo
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

På de nämnda femmakolvarna som jag skrev om innan vart det inte ens ventiluttag, för att de mesta ändå inte behövde det?! Det blir ju lite jobbigt om mnan kör med vassare kammar, som den motor de sitter i nu...

Samt att kolvarna var felbearbetade där mellan kolvbultshålen, den frästa ytan linade inte med stakens plan på lilländan. Kanske detta bara var ett par måndagsex, men det är ändå inte ok.

Jag tycker inte att man ska behöva göra så pass mycket handpåläggning...
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
PaJsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: fre aug 06, 2010 3:06 am

Inlägg av PaJsen »

det var ventil utag i mina kolvar och passade bananas
överladdad 16v volvo turbo
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

min erfarenhet,
spm säljer ju kit för 8kkr med kolvar å stakar till b20 så ja fråga hur tjocka kolvringarna var å måtten stämde med kg:s smidda för 700kr
(övre ring 1,75)
så kostar stakarna cirka 1000kr/st så lät det dyrt, jag vill ha tunnare övre ring för att kunna varva utan läck, men laddar man sig till effekt kanske det funkar.
hoppas det rätar ut någons frågetecken
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

nån som har bilder på 5cyl spm kolvarna ?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar