940 Guldboxen. MS II V3 PnP inköpt!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

940 Guldboxen. MS II V3 PnP inköpt!

Inlägg av 940 Guldboxen »

Hejsan!

Tänkte slänga ut min projektråd här på Savar också! Hoppas att man kanske får lite feedback här. :lol:

Bilen är en 940 -96 ltt.
Senast redigerad av 940 Guldboxen den fre apr 20, 2012 5:01 pm, redigerad totalt 40 gång.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Setup just nu:

TD04 - 16T med 7ans vinklade avgashus.
3" avgas hela vägen med sportkat och en fullflödesdämpare.
Kg2t kamaxel
490cc spridare
74 mm lmm (för liten, ska mätas upp o ökas)
Vikingchip Ecomax
Turbodeath tändchip
Hårdare wastegate
AEM filter
1.3 bar i ladd


Den är långt ifrån klar, men det närmar sig.

Här är lite mål:

[X]=klart
[/]= beställt/håller på

MOTOR:

TTR portad 531 topp []
LG H-profil []
KKK K27 turbo
Större lmm []
Större spridare []
Kina IC []
Megasquirt II v3 []


DRIVLINA:


Torsen diffspärr []
Förstärkt M90 []
M46 svänghjul []


Chassi:

Poly bussningar []
Bakaxeldelars momentstag (förstärkt) []
960 special förstärkning
19mm krängningshämmare + 16mm bak
21mm fram


EXTERIÖR STYLING:


R-front [X]
Sänka []
Andra fälgar []
S90/960 handtag [X]
960 midjelister []
Tonade rutor []
Vita blinkers [X]
R-vinge [X]
Addon sidokjolar [X]



INTERIÖR:


Värre bilstereosaker [X]
Oljetryck, vattentemp och laddtrycksmätare i A-stolpe [/]
Ljudisolering? []
S90/960 inredning []

Så här såg den ut från början:


Bild

Nu mer ser den ut så här:


Bild

Det första jag gjorde på bilen efter ett tag var att jag monterade ett Vikingchip Ecomax

Bild

Efter att tagit bort plastbygeln skymtade orginalchippet fram..

Bild

Sedan tryckte jag dit mitt Vikingchip :D

Bild

Jag köpte mig sedan en hårdare wastegate..

Bild

Efter att jag ställt upp laddtrycket på cirka 0.8bar började svänghjulet durra o vibrera när man gasade fullt på höga växlar vid lågt varvtal.. jag tröttnade sedan på effekten och ville såklart ha mer :evil:

Efter att jag monterat Vx3 kam, Vikingchippet och ställt upp laddet till 0.85bar på min orginalturbo började avgasmottrycket bli lite väl högt och det var ketchup effekt upp till 3500rpm sen så dog bilen ut.

Så jag köpte en begagnad 16T



Bild

Rev ner gamla turbon


Bild

Hade inhandlat lite mer saker som skulle på när jag ändå höll på..

3" sportkat


Bild

Sedan hade jag inhandlat en 3" dp från JT och ett mellanrör. Det blev inte mycket kvar att JT röret eftersom jag var tvungen att vinkla om hela downpipen p.g.a att det vinklade avgashuset gjorde så det tog i torpeden..

Bild

För första gången i mitt liv blev jag tvungen att vrida en turbo eftersom den hade suttit på en saab innan.. så jag plockade isär den.

16T isärplockad


Bild

Den gamla turbon ligger bredvid och vilar sig, bilen har ju gått 24.000mil men det märktes inte på turbon faktiskt!..

Sedan blev det en liten provmontering

Bild

Allt sitter nu på plats och bilen körs på 0.9bar just nu..


NY MOTOR PÅ GÅNG!


UPDATE!

Kändisbild, haha. Skruvar ihop mitt nya motorstativ

Bild

Motorn sitter nu i stativet

Bild

Rivit ner tryckplatta, lamell o svänghjul

Bild

Mer kommer senare :p

UPDATE! Mån dec 29, 2008

UPDATE!

Började riva lite motor idag, rivit ner insug..

Bild

Sedan började jag gå loss på avgassidan :lol:

Bild

Nu är grenröret borta också..

Bild

Sedan började jag riva kabelhärvan lite..

Bild

Där försvann kabelhärvan :o

Bild

Kamremmen såg ganska trevlig ut för o vara begagnad ;)

Bild

Hann inte längre än så här innan det vad dags för käk, blir mer imorrn

Bild
UPDATE!
Lör jan 03, 2009


UPDATE!

Nu är toppen av

Bild

Cylinderloppen, inga kännbara vändkanter och ser faktiskt ganska så trevligt ut :p

Bild

D C D C var cylindrarna har jag för mig

Bild

Inte så värst sotigt heller

Bild

530 toppen såg fräsch ut också, ska säljas.

Bild

Blocket kommer se roligare ut än så här när det är klart..

Bild

Dags o vända på biffen

Bild

Börjar närma sig nu..

Bild

Oljekylning under kolvarna såklart ;)

Bild

Close up!

Bild

Är riktigt nöjd med skicket på blocket faktiskt.

Bild


Bara o kommentera på! :p

UPDATE! Lör feb 07, 2009

Dags för en liten update kanske?

Addonkjolar som jag köpte för ett par veckor sedan..

Bild

Var iväg o köpte denna idag också ..

Bild


Bild


Bild


Bild


Bildv


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Här framme åker donatorbilen sin sista resa ;)

Bild


Bild


Bild

531 topp :D

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Nu på kvällarna efter jobbet är man rätt trött, men lite terapi måste man ha!

Börja högglanspolera är ett bra sätt..

Bild


Bild


Bild


Bild


Orginal TD04HL 13C till vänster.


Bild


Bild


Bild


Bild

Givetvis så är detaljer viktigt, så högglanspolering pågår ;)

Bild


Bild

Sen började jag plasta lite också, för första gången!

Bild

Tycker det gick hyfsat..

Bild


Bild


Bild


Bild

Utifrån

Bild

Grejorna jag lämnade in den 15e maj 2009 på lack blev klar den 17e maj 2009, skitbra! Gjorde att jag hann ställa ut bilen nere i Skokloster 2009 ;)

Bild


Bild

R-vingen med kolfiber och LED ljus gör sig riktigt bra med färgen!

Bild


Bild

Sen hittade man det vackra rosthålet längst ner till höger under innerskärmen..

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Fick flytta ljuddämparen och vinkla om den..

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Passade jag på att lacka dem här skavankerna

Bild


Bild

Fixade även tröskeln

Bild

Sen började även a-stolpen med mätarhållaren bli klar för lack..

Bild


Bild


Bild


Bild

Uställningen på Skokloster maj 2009

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Blev dags för en ny koppling då den gamla inte palla effekten längre :twisted:

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



Bild

Nitarna var framme och hade svarvat tryckplattan rejält..

Bild

Att jag vunnit ett race mot en Saab 9-3 Aero steg 1 är fan ett under med den här kopplingen, som den har slirat. Skönt med lite grepp!

Var o fixade hårdare slang till slavcylindern..

Bild

Fick för mig att trimma vidare.. 490cc spridare!

Bild

Nu börjar vi närma oss mer nutid... detta är ett paket jag fick den 23 februari 2010!

Bild


Bild


Bild

Sen fick jag 60/40 sänkfjädrar och en IC från klracing ;)

Bild

Inte så farligt rostig, lite på klumpen bara.

Bild

Tomt..

Bild

Handbromsbackarna ser ut som något från medeltiden..

Bild

Inte heller så fräsch..

Bild

Passar på att bada kolvarna lite :)

Bild

Bärarmar och krängningshämmare ska blästras och lackeras.

Bild

Snart dags o dra ut drivaxlar och byta diffspärr

Bild

Blir bara mer o mer nerplockat märker jag haha..

Bild


Bild

Har även hört mig för angående hålborrade och slitsade skivor. Kanske inhandlas senare igen när jag inte är arbetslös längre :lol:

Bild

Nu var allt borta! :)

Bild

Lite gamla delar, stabilisatorstaget ville inte vara med längre..

Bild



Nu har jag även rivit vänstersidan, och hört mig för om lite olika ställen som kan pressa ur/i mina gamla/nya bussningar!

Bild

Lite delar..

Bild

Hitta lite tråkig rost också.. var lite brunt bara så jag tog skruvmejseln och skrapa lite. Batterilådan är ett känsligt ställe för rost tyvärr. Ska passa på och svetsa frisk plåt när jag ändå plockar ner fjäderbenet senare.

Bild

Krängningshämmare på högersidan är rätt dålig ..

Bild

Och på vänstersidan var den inte mycket bättre heller.. kolla hur rak den är.

Bild

Nya spindelleder, krängningshämmarstag, och styrleder till båda sidor!

Bild

Dessutom så köpta jag ett par svarta LED sidoblinkers med klarglas! Mycket snyggare än mina nuvarande.

Bild

Så nu kommer hela framvagnen bestå av nya prylar. Friska leder och nya polybussningar i hela framvagnen och i bakvagnen.

Tror min framvagn kommer bli lite stabilare än orginal? ;) (notera gamla länkarmsbussningen längst ner)

Bild

Nytt o fräscht! Ska grundas och rostskyddas givetvis.

Bild

Ska slipa ner länkarmarna ännu mer och sedan grunda och rostskydda..

Bild

Bilen kommer få mer ös i sommar också.. kastas i innan bänkningen ;)

Bild

Tycker den här bilden säger allt om skillnaden som kommer bli på väghållningen?

Bild

Bonusbilder:

Min nya fräscha KKK K27 turbo, för dem som är hästkraftsk*ta ;)

Bild

Skicket behöver man inte oroa sig för i alla fall

Bild


Bild


Bild


Bild

Dessa grejor skulle jag egentligen blästrat, men kändes som det inte var nödvändigt när jag slipade rent dem, dessutom så har jag inte riktigt tid för den proceduren heller, tyvärr. Känns som jag fuskar lite nu vilket jag inte gillar :/

Slipade rent momentstagen så det inte fanns någon rost på dem, sen grundade jag dem med rostskyddsfärg.

Bild

Här hänger hela ligan som jag hann med.. praktiskt med tvättställning ;)

Bild


Bild

Länkarmarna blev jag faktiskt riktigt nöjd med med tanke på att dem var begagnade och fulla av rost innan!

Bild

Moment/caster-stagen blev jag också rätt nöjd med.

Bild

Dessa var helt nya, men allt ska grundas..

Bild

Dem nya spindellederna får sig en omgång också

Bild

Bärarmarna som också har Superpro bussningar :D

Bild

Gick loss på den ena med slipborste, verkar onödigt o blästra dessa också känns det som i och med att dem verkar vara galvade.

Bild
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Idag har jag rivit ner momentstagsvaggan för bakvagnen och rivit ner vänster fjäderben.

Och grundat höger fjäderben!


Bild

Brusiga bilder tyvärr.. men här är helheten på fjäderbenet.

Bild

Innan grundningen.

Bild

Lite grund på.

Bild

Bild

Bild

Bild


Imorrn blir det mer då jag räknar med att ha ihop framvagnen med nya stötdämpare nästa vecka!
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Tack till Jonas på bakaxeldelar.se för sponsringen!


Fick ett paket igår med min Torsendiff med nya lager och abs-krans. Och dessutom ett förstärkt momentstag med ställbar pionjong vinkel.

Ska bli spännande att få ihop bilen nu :twisted:
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
__Mackee__
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
Ort: Braås (växjö)

Inlägg av __Mackee__ »

ser bra ut så här långt :thumbright: vad gick bussningarna på ?
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

härligt me grundlig renovering av chassi med:D Kmr nog bli finfint sen:D
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

__Mackee__ skrev:ser bra ut så här långt :thumbright: vad gick bussningarna på ?

Tackar så mycket för det! :)

2500kr!
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

sabaton91 skrev:härligt me grundlig renovering av chassi med:D Kmr nog bli finfint sen:D
Kommer nog antagligen kännas som en helt annan bil, från slitna orginalgrejor till enbart eftermarknads..

Kommer nog bli en rejäl "aha" upplevelse :D
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Tack till Jonas på bakaxel.se för sponsringen!


Öppnat mitt lilla paket idag ;)


Bild

Bild

Bild

Bild


Ska börja montera grejorna nu i veckan då jag är ledig torsdag-söndag ! :D
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Tyvärr har man blivit förkyld när man tänkte meka riktigt mycket nu i helgen... så man har varken ork eller lust just nu.

Men här är lite av det som hänt.



Hämtat mina Bilstein sprint

Bild

Bilstein vs Orginal

Bild

Torkat rent diffhuset och monterat min Torsendiff

Bild

Bild

Rengjorde locket också, lika bra att vara rätt noga med nya prylar

Bild

Monterade Bilstein dämparen i ena fjäderbenet också..

Bild



Det är det lilla som hänt idag, hade räknat med mer men orkar inte hålla på just nu ..
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Momentdragit allt i bakvagnen. Monterat bromsbackar, bromsskivor, krängningshämmare, bromsok och massa annat smått.


Nya bromsskivor och bromsok kommer nog snart.. funderar på slitsade orginalskivor och andra belägg i bak.

Bild

Ifram kommer jag satsa på S60R bromsar tror jag. Därför får det gamla slitna skiten duga så länge.. tyvärr förstör det väldigt mycket av putsen på det andra.

Bild

Här skymtar mina nya skärmblinkers.. kommer matcha snyggt sen med blinkersglaset som kommer bli röktonat sen ;)

Bild

Lite godsaker som kommer på efter besiktningen, 6000k bixenon!

Bild

Snart så får den komma ner o rastas lite..

Bild

Gamla grejor som blivit över..

Bild

Mitt nya rör som jag ska flytta lmm elektroniken till

Bild
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update

Blev ett par fälgar i veckan också ;)

Dock hade dem ET49 istället för ET43 och 235 breda däck. Så det verkar som det kommer bli tajt vid fjäderbenen även med spacers..



Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Tyvärr rätt dåliga bilder som inte gör riktigt rätt för sig..


Bild


Bild


Bild


Bild
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Besiktade räääsern idag.. gick över förväntan då jag bara slängde ihop bilen dem senaste dagarna.

Besiktningsmannen fällde en skön kommentar då han hade vridit på kardanen och hjulen. "Har du svetsat?" Haha.

Jag svarade att det satt en torsen i den, och då sa att den kändes bra mycket stummare än vad en vanlig lamelldiff eller liknande gör :hihi:



3st 2or.

Handbroms, justering
Styrled vänster sida, lös fastsättning (klumpigt, men bråttom och trött efter alla timmar i garaget)
Registreringsskylt felaktig (klisterdekalen uppskattades inte helt haha)

Lite bilder (tyvärr mobilbilder som inte ger helt rätt för sig) Nu är den ju lite lägre i alla fall, får väl på fälgarna så fort jag får spacers.


Bild


Bild


Bild



Börjar faktiskt själv snart bli nöjd med stuket på bilen :)
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Update!

Testade min torsendiff lite mer idag...
Var dock lite klent med rök eftersom det var tjejens sommardäck hehe wink


http://www.garaget.org/video/yismslok7f9w

Men kan säga att den låser direkt, kom ca 40 km/h och dumpa kopplingen på 2an innan en 90 graders kurva till höger, arslet stack direkt mjukt o fint genom hela kurvan :twisted:
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Skriv svar