Setup just nu:
TD04 - 16T med 7ans vinklade avgashus.
3" avgas hela vägen med sportkat och en fullflödesdämpare.
Kg2t kamaxel
490cc spridare
74 mm lmm (för liten, ska mätas upp o ökas)
Vikingchip Ecomax
Turbodeath tändchip
Hårdare wastegate
AEM filter
1.3 bar i ladd
Den är långt ifrån klar, men det närmar sig.
Här är lite mål:
[X]=klart
[/]= beställt/håller på
MOTOR:
TTR portad 531 topp []
LG H-profil []
KKK K27 turbo
Större lmm []
Större spridare []
Kina IC []
Megasquirt II v3 []
DRIVLINA:
Torsen diffspärr []
Förstärkt M90 []
M46 svänghjul []
Chassi:
Poly bussningar []
Bakaxeldelars momentstag (förstärkt) []
960 special förstärkning
19mm krängningshämmare + 16mm bak
21mm fram
EXTERIÖR STYLING:
R-front [X]
Sänka []
Andra fälgar []
S90/960 handtag [X]
960 midjelister []
Tonade rutor []
Vita blinkers [X]
R-vinge [X]
Addon sidokjolar [X]
INTERIÖR:
Värre bilstereosaker [X]
Oljetryck, vattentemp och laddtrycksmätare i A-stolpe [/]
Ljudisolering? []
S90/960 inredning []
Så här såg den ut från början:
Nu mer ser den ut så här:
Det första jag gjorde på bilen efter ett tag var att jag monterade ett Vikingchip Ecomax
Efter att tagit bort plastbygeln skymtade orginalchippet fram..
Sedan tryckte jag dit mitt Vikingchip
Jag köpte mig sedan en hårdare wastegate..
Efter att jag ställt upp laddtrycket på cirka 0.8bar började svänghjulet durra o vibrera när man gasade fullt på höga växlar vid lågt varvtal.. jag tröttnade sedan på effekten och ville såklart ha mer
Efter att jag monterat Vx3 kam, Vikingchippet och ställt upp laddet till 0.85bar på min orginalturbo började avgasmottrycket bli lite väl högt och det var ketchup effekt upp till 3500rpm sen så dog bilen ut.
Så jag köpte en begagnad 16T
Rev ner gamla turbon
Hade inhandlat lite mer saker som skulle på när jag ändå höll på..
3" sportkat
Sedan hade jag inhandlat en 3" dp från JT och ett mellanrör. Det blev inte mycket kvar att JT röret eftersom jag var tvungen att vinkla om hela downpipen p.g.a att det vinklade avgashuset gjorde så det tog i torpeden..
För första gången i mitt liv blev jag tvungen att vrida en turbo eftersom den hade suttit på en saab innan.. så jag plockade isär den.
16T isärplockad
Den gamla turbon ligger bredvid och vilar sig, bilen har ju gått 24.000mil men det märktes inte på turbon faktiskt!..
Sedan blev det en liten provmontering
Allt sitter nu på plats och bilen körs på 0.9bar just nu..
NY MOTOR PÅ GÅNG!
UPDATE!
Kändisbild, haha. Skruvar ihop mitt nya motorstativ
Motorn sitter nu i stativet
Rivit ner tryckplatta, lamell o svänghjul
Mer kommer senare :p
UPDATE! Mån dec 29, 2008
UPDATE!
Började riva lite motor idag, rivit ner insug..
Sedan började jag gå loss på avgassidan
Nu är grenröret borta också..
Sedan började jag riva kabelhärvan lite..
Där försvann kabelhärvan
Kamremmen såg ganska trevlig ut för o vara begagnad
Hann inte längre än så här innan det vad dags för käk, blir mer imorrn
UPDATE!
Lör jan 03, 2009
UPDATE!
Nu är toppen av
Cylinderloppen, inga kännbara vändkanter och ser faktiskt ganska så trevligt ut :p
D C D C var cylindrarna har jag för mig
Inte så värst sotigt heller
530 toppen såg fräsch ut också, ska säljas.
Blocket kommer se roligare ut än så här när det är klart..
Dags o vända på biffen
Börjar närma sig nu..
Oljekylning under kolvarna såklart
Close up!
Är riktigt nöjd med skicket på blocket faktiskt.
Bara o kommentera på! :p
UPDATE! Lör feb 07, 2009
Dags för en liten update kanske?
Addonkjolar som jag köpte för ett par veckor sedan..
Var iväg o köpte denna idag också ..

v
Här framme åker donatorbilen sin sista resa
531 topp
Nu på kvällarna efter jobbet är man rätt trött, men lite terapi måste man ha!
Börja högglanspolera är ett bra sätt..
Orginal TD04HL 13C till vänster.
Givetvis så är detaljer viktigt, så högglanspolering pågår
Sen började jag plasta lite också, för första gången!
Tycker det gick hyfsat..
Utifrån
Grejorna jag lämnade in den 15e maj 2009 på lack blev klar den 17e maj 2009, skitbra! Gjorde att jag hann ställa ut bilen nere i Skokloster 2009
R-vingen med kolfiber och LED ljus gör sig riktigt bra med färgen!
Sen hittade man det vackra rosthålet längst ner till höger under innerskärmen..
Fick flytta ljuddämparen och vinkla om den..
Passade jag på att lacka dem här skavankerna
Fixade även tröskeln
Sen började även a-stolpen med mätarhållaren bli klar för lack..
Uställningen på Skokloster maj 2009
Blev dags för en ny koppling då den gamla inte palla effekten längre
Nitarna var framme och hade svarvat tryckplattan rejält..
Att jag vunnit ett race mot en Saab 9-3 Aero steg 1 är fan ett under med den här kopplingen, som den har slirat. Skönt med lite grepp!
Var o fixade hårdare slang till slavcylindern..
Fick för mig att trimma vidare.. 490cc spridare!
Nu börjar vi närma oss mer nutid... detta är ett paket jag fick den 23 februari 2010!



Sen fick jag 60/40 sänkfjädrar och en IC från klracing 

Inte så farligt rostig, lite på klumpen bara.

Tomt..

Handbromsbackarna ser ut som något från medeltiden..

Inte heller så fräsch..

Passar på att bada kolvarna lite 

Bärarmar och krängningshämmare ska blästras och lackeras.

Snart dags o dra ut drivaxlar och byta diffspärr

Blir bara mer o mer nerplockat märker jag haha..


Har även hört mig för angående hålborrade och slitsade skivor. Kanske inhandlas senare igen när jag inte är arbetslös längre

Nu var allt borta! 

Lite gamla delar, stabilisatorstaget ville inte vara med längre..

Nu har jag även rivit vänstersidan, och hört mig för om lite olika ställen som kan pressa ur/i mina gamla/nya bussningar!
Lite delar..
Hitta lite tråkig rost också.. var lite brunt bara så jag tog skruvmejseln och skrapa lite. Batterilådan är ett känsligt ställe för rost tyvärr. Ska passa på och svetsa frisk plåt när jag ändå plockar ner fjäderbenet senare.
Krängningshämmare på högersidan är rätt dålig ..
Och på vänstersidan var den inte mycket bättre heller.. kolla hur rak den är.
Nya spindelleder, krängningshämmarstag, och styrleder till båda sidor!
Dessutom så köpta jag ett par svarta LED sidoblinkers med klarglas! Mycket snyggare än mina nuvarande.
Så nu kommer hela framvagnen bestå av nya prylar. Friska leder och nya polybussningar i hela framvagnen och i bakvagnen.
Tror min framvagn kommer bli lite stabilare än orginal?

(notera gamla länkarmsbussningen längst ner)
Nytt o fräscht! Ska grundas och rostskyddas givetvis.
Ska slipa ner länkarmarna ännu mer och sedan grunda och rostskydda..
Bilen kommer få mer ös i sommar också.. kastas i innan bänkningen
Tycker den här bilden säger allt om skillnaden som kommer bli på väghållningen?
Bonusbilder:
Min nya fräscha KKK K27 turbo, för dem som är hästkraftsk*ta
Skicket behöver man inte oroa sig för i alla fall
Dessa grejor skulle jag egentligen blästrat, men kändes som det inte var nödvändigt när jag slipade rent dem, dessutom så har jag inte riktigt tid för den proceduren heller, tyvärr. Känns som jag fuskar lite nu vilket jag inte gillar :/
Slipade rent momentstagen så det inte fanns någon rost på dem, sen grundade jag dem med rostskyddsfärg.
Här hänger hela ligan som jag hann med.. praktiskt med tvättställning
Länkarmarna blev jag faktiskt riktigt nöjd med med tanke på att dem var begagnade och fulla av rost innan!
Moment/caster-stagen blev jag också rätt nöjd med.
Dessa var helt nya, men allt ska grundas..
Dem nya spindellederna får sig en omgång också
Bärarmarna som också har Superpro bussningar
Gick loss på den ena med slipborste, verkar onödigt o blästra dessa också känns det som i och med att dem verkar vara galvade.
