Motordels tvätt

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
stene
Lite mer laddtryck

Motordels tvätt

Inlägg av stene »

Hej!
Under påsk helgen så byggde jag om en diskmaskin från ett storkök för att använda som motordels tvätt. Den fungerar bra men jag har problemet med att delarna blir så missfärgade. Aluminiumen blir grå/svart o ful. Det medlet som jag använde vad vanligt maskindiskmedel som jag fick rekomenderat. Så frågan är: Vilket medel ska jag använda? Vilket medel använder motorrenoveringsfirmorna i sina tvättar?
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

kör fälgrengöring till aluminium - det är utvecklat för att inte missfärga just aluminium
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Vanlig vaskemiddel spiser opp aluen...så de som rekommenderte det til deg kan du stole på at ikke visste hva de snakket om. Jeg bruker PartClean fra ChemTech i min vasker, kan ha alu liggende i 80+C varmt vann med det middelet i i 2 uker (glemte en brakett i hot-tank'en), blir kun rent og aldri misfarget.
-Bjørn
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Problemet är tvättmedlet som är för basiskt... har för mig att gränsen för alu ligger på runt pH=10 enligt nån ytbehandlingsbok jag konsulterade.

Byt till ett annat surare medel.

Edit: Finns medel som skall funka till alu, men ändå missfärgar. Jag tvättar mycket på jobbet i ultraljudstvätten. Vad man kan göra är att ändra på vaiablerna tid och temperatur då dessa påverkar hur mycket det angriper. Man får pröva sig fram lite
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

När jag en gång för längesedan (förra seklet!) jobbade på Ecolab så hade vi en produkt som hette "Automate", ett flytande maskindiskmedel med "metallskydd" som gick MYCKET bra att köra aluminium med!
Vet inte om den produkten finns idag. Men nåt liknande borde finnas med "metallskydd".
Så här såg min M30 topp ut efter ett par vändor i maskinen:
Bild

Kollade runt lite på hemsidan och Trump Metal Pro skulle nog funka...
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

cab skrev:kör fälgrengöring till aluminium - det är utvecklat för att inte missfärga just aluminium
Håller med. Bästa medlet i butik idag!
Nicklas Jonsson
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Nicklas.L.Jonsson skrev:
cab skrev:kör fälgrengöring till aluminium - det är utvecklat för att inte missfärga just aluminium
Håller med. Bästa medlet i butik idag!
Hur funkar det i en diskmaskin?
Kommer det inte att skumma som f-n?
Maskindiskmedel har skumdämpare till skillnad från handdisk och bilshampo... :hihi:
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende

Inlägg av sikko »

fins skumdämpare att köpa..
072 931 6764
Instagram novasikko
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

sikko skrev:fins skumdämpare att köpa..
Jo... jag vet ju det... typ!
Men... det blir ju lite mer jobb och att "gå över ån efter vatten"...
Jag har iofs letat som en j-vla tok efter maskindiskmedel med metallskydd i affärerna häromkring men inte lyckats nå vidare, så...
Alla sätt är bra utom dom dåliga... men dom dåliga kan ju vara användbara också! :P
wickman
Ganska mycket laddtryck

Re: Motordels tvätt

Inlägg av wickman »

Stene skrev:Hej!
Under påsk helgen så byggde jag om en diskmaskin från ett storkök för att använda som motordels tvätt....
vad har du gjort med själva maskinen ? skulle behöva bygga en själv :hihi:
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

mikaelw1 skrev:
Stene skrev:Hej!
Under påsk helgen så byggde jag om en diskmaskin från ett storkök för att använda som motordels tvätt....
vad har du gjort med själva maskinen ? skulle behöva bygga en själv :hihi:
Om man vill kan man se över var skiten åker när den spolar och sätta dit en extra sil, det sliter på pumpen att skotta grus :) Packningar och gummi gillar inte för starka avfettningsmedel så antingen nåt snällt eller slakta några maskiner för att plocka reservdelar :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Vad är det för maskin du fått tag i då (märke/modell)?
wickman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av wickman »

jol skrev:
mikaelw1 skrev: vad har du gjort med själva maskinen ? skulle behöva bygga en själv :hihi:
Om man vill kan man se över var skiten åker när den spolar och sätta dit en extra sil, det sliter på pumpen att skotta grus :) Packningar och gummi gillar inte för starka avfettningsmedel så antingen nåt snällt eller slakta några maskiner för att plocka reservdelar :)
Kör du med åter cirkulation av vattnet elr rakt ut i avloppet sen ? :)
stene
Lite mer laddtryck

Inlägg av stene »

Hej!
Jo den maskinen jag fått tag på kommer från ett nedlagt ålderdomshem här i uppsala. En elektrolux som hette WE ??. kom inte ihåg siffrorna. Den var bara ett år gammal så allt i den va styrt digitalt och den hade låst sig pga någon felkod som jag inte lyckades kvittera. Så då rev vi ut allt av elektronik och bara kopplade in dom sakerna vi ville ha, pumpar och värmen. Det dumma med maskinen var att den har 2st system. Ett system som har en tank under själva maskinen som tar in färskvatten och där sitter den riktiga värmekällan (3st värmeslingor). Det andra systemet är ett cirkulerande system där huvudpumpen tar vätskan från själva maskinen.

Det sitter totalt 4 st "propellrar" inne i själva maskinen, varje system ha 2st. Eftersom första systemet gick på färskvatten från kranen så bir det så att den tömer tanken och överfyller själva maskinen. För att få ett slutet system så använder jag avloppspumpen för att fylla på tanken. På så vis får jag båda systemen att vara slutna. Totalt är det 3 st pumpar och 2 st värme-element jag använder. För att sedan tömma maskinen tar jag bort slangan från avloppspumpen som är kopplad till tanken och pumpar över det till en dunk. Totalat blir det ca 30 liter vätska som används. Hoppas ni förstår hur jag gjort!

Hade tänk att prova medlet från Ecolab men jag lyckas inte få tag i dom. Ska försöka igen i morgon.
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Diskningen sker med "smutsigt" vatten + diskmedel som cirkulerar inne i maskinen...
"Tanken" med tre element är en boostertank till spolningen, efter diskningen. och det är bara då den fyller på vatten (+torkmedel/spolglans) egentligen, vilket "bräddar" över och ut i avloppet genom nivåröret.
Därav två "system"...
Normalt sett!

Fin/bra maskin... synd att du plockade bort elektroniken, den hade alla gånger gått att fixa!
Skriv svar