Sida 1 av 2

Byta kamaxel, 945 ltt -95

Postat: tis apr 13, 2010 9:59 pm
av volvohasse
Hejsan
Har en 945 ltt från 95 som jag ställt på laddet till ca 1 bar, men känner att den inte drar så länge utan vill byta till en annan kam. Vet att jag har T kammen original vilket inte är så mycket att hurra över så har funderingar på en V kam.

Men till själva bytet, behöver man lossa kamdrevet med kamrem och hela köret? Har aldrig gjort detta, inte lyft på ventilkåpan heller så vet inte ritkigt hur det ser ut. Är det något mer man bör tänka på?

Mvh

Postat: ons apr 14, 2010 2:14 am
av dhedlund
Ingen svår operation men jag skulle rekomendera att du åkte till närmsta bildels affär, biltema, mekonomen osv och köper en reparationshandbok, där står allt du behöver veta.
Haynes gör väldigt bra böcker.

Postat: ons apr 14, 2010 5:46 am
av 900hasse
Inga problem att göra detta, bvara göra som du säger.
Det kan vara bra att skaffa nya O-ringar till fördelaren när man ändå lossar på den.

//Mvh Hans

Postat: ons apr 14, 2010 10:57 am
av Jens Gustavsson
det är turbon som stoppar varvet mest, en V kam blir för vass.

Postat: ons apr 14, 2010 11:52 am
av knotan
sätt i en A-kam blir viss skillnad, men som sagt dte är turbon som är alldeles för liten å bromsar effekten uppe på varv. med en a-kam kanske du kan dra 4-500 rpm längre innan den bottnar

Postat: ons apr 14, 2010 1:18 pm
av Mekken
Jag har en b230fk som jag också funderat på att byta kam i. Turbon som sitter på den är en TD04-18t.
Det ligger en V-kam på hyllan hemma, blir den vass för denna turbon också?

Just nu sitter standard t-kam i.

Postat: ons apr 14, 2010 1:59 pm
av Kristoffer Helle
hjelper inte at byta til en td04 18T när det er avgashuset som er förlitet... 13c-19T er samma skitet.
Fina turbos på mc motorer och mer moderna motorer.. men inte gammla rødblokk.
roligt på 1. gear och sen kommer värmen och mottrykket :P

Postat: ons apr 14, 2010 2:31 pm
av volvohasse
Kommer det inte hjälpa någonting med en V-kam?

Har hört att det ska bli skillnad på registret..

Postat: ons apr 14, 2010 8:58 pm
av knotan
lite skillnad blir dte ju men inte så pass stor som det "borde" blivit i sammband med en större turbo,,...

Postat: ons apr 14, 2010 9:36 pm
av volvohasse
knotan skrev:lite skillnad blir dte ju men inte så pass stor som det "borde" blivit i sammband med en större turbo,,...
Nej, det är klart. Större turbo kommer eventuellt senare när man får råd med det.

Postat: tor apr 15, 2010 8:02 am
av Mekken
Vad skulle ni rekommendera för turbo då?
Om vi säger att målet är 300-350 hk.

Med orginal bottendel och en v-kam i en lite tillsnyggad 530 topp.
Spool är inte jätteviktigt då 18t känns grymt överdriven på den punkten.

Skulle en hx35 bli för stor? Vilket avgashus skulle lämpa sig?

Postat: tor apr 15, 2010 11:13 am
av Jens Gustavsson
en T19 passar väll rätt bra tror jag???

jag skulle börja att byta turbo men du behöver proffs hjälp av nån som kan styrsystemet också. ring runt och kolla om det finns nått bra chipp för en viss kombination så behöver du kanse inte nått dyrt custom chipp.

Postat: tor apr 15, 2010 1:08 pm
av Mekken
Nu tror jag att Jens skummade igenom mitt inlägg och tog för givet att det var TS :)

En uppgradering från 18t till 19t känns inte så intressant ^^

Men nåt mellanting av 19t och hx35 i storlek kanske?
Min bror har en HX35 på sin BMW m20b25 std maskin och där spolar den fint. Men det är ju en sexa på lite mer volym, 2,5 liter.

Så steget under. Vad finns det för bra turbos då?

Postat: tor apr 15, 2010 1:27 pm
av Jens Gustavsson
jo jag blandade i hop de olika bilarna.

menar man allvar så satsar man på en ricktig turbo typ HX35/16 eller en BW 256 eller liknande.

Postat: tor apr 15, 2010 3:50 pm
av volvohasse
Någon som vågar uttala sig om dessa,

http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip ... ?ca=10&w=3

Pålitligt?