Är det bättre med Glt insuget?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Är det bättre med Glt insuget?

Inlägg av 900hasse »

Hej

Funderar på om insuget från det mekaniska sprutet är bättre än det från ett från tex B230F? Har sett att endel kör med det men är det mycket bättre?

Mvh Hans
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6984
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det har grövre kanaler men har kass gasspjälls placering. Med nytt plenum är det rätt ok. Erland.
244an
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön maj 03, 2009 7:13 pm
Ort: Pedersöre, Finland

Inlägg av 244an »

något förslag på hur ett plenum till insuget skulle se ut? ungefär ? :D
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6984
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Lägg igen gamla hålet till spjällhuset och kapa av gaveln mot skärmen. Bygg på där så att spjällhuset kan monteras snett framåt så att röret från intercoolern blir relativt rakt men gärna så att spjällhuset pekar 45 grader mot kanalerna i insuget.
Man får ju få det att passa i motorrummet också, det är möjligt att man får ha mindre vinkel in mot plenumet. Det är inte lönt med en A kam eller nån annan låglyftande kam utan mer från 12mm lyft och uppåt. Jag ska prova ett sånt insug på min turbo senare. Jag ska även prova att byta topp från 405 till 530 med mindre kanaler. Mindre kanaler i toppen och grövre i insuget så det konar hela vägen. Jag inbillar mig åtminstone att det ska funka bättre.
Erland.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Hej
Man måste ju även fixa till spridarbrunnar, enklast verkar det ju att göra likt spridarna sitter på det mekaniska sprutet. Är detta en bra placering?

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

900hasse skrev:Hej
Man måste ju även fixa till spridarbrunnar, enklast verkar det ju att göra likt spridarna sitter på det mekaniska sprutet. Är detta en bra placering?

Mvh Hans
Om du använder topp med mekaniska spridarhål så är det ju rätt smart att svarva om hålen i toppen så att elektroniska spridare passar istället :wink:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Om du använder topp med mekaniska spridarhål så är det ju rätt smart att svarva om hålen i toppen så att elektroniska spridare passar istället Wink
Hej

Jo självkklart är det de :) , men undrar mest om det finns någon nackdel med att ha det där?
//Hans
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6984
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Du får kolla om spridarna och fuel railen går fritt först bara.
Annars får du svets i insuget. Jag har K-jet, det optimala sprutet.
Erland.
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Får bli till att börja med F-insuget.

Kör du med det mekaniska sprutet, från Turbo eller det från GLT?

Tycker ju inte att insuget från Turbo verkar så bra??? bara en känsla.

//Hans
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6984
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en turbo med turbo k-jet. Turbo insuget är totalt värdelöst. idag sitter det ett elektroniskt insprutningsinsug på men jag tänkte testa k-jet insuget. Erland.
Skriv svar