Sida 1 av 1

Förbrukade fk kolvar? Se bild.

Postat: sön apr 18, 2010 6:35 pm
av 940 Guldboxen
Hejsan!

Tvättat mina fk kolvar nu som kommer från en block som rullat 17.000mil enligt skroten.

Detta är väl inget o stoppa i min nya bottendel misstänker jag?

För hålen ska väl ändå inte vara ovala? :doh:

Bild


Bild


Bild

Postat: sön apr 18, 2010 7:03 pm
av Kadett4wd
jo de skall de.. om det är till kolvbultarna du menar?
det är smörjnings 'glipor'

Postat: sön apr 18, 2010 7:08 pm
av Gustav
Men du får bakläxa på rengöringen..
Spåret för oleringen är ju allt annat än rent. :wink:

Postat: sön apr 18, 2010 7:44 pm
av 940 Guldboxen
Kadett4wd skrev:jo de skall de.. om det är till kolvbultarna du menar?
det är smörjnings 'glipor'
Okej där ser man!


Jag satt nästan och funderade på det här eftersom jag tyckte det verkade sjukt att dem skulle tagit så mycket stryk och eftersom kolvbulten inte glappar något!

Postat: sön apr 18, 2010 7:45 pm
av 940 Guldboxen
Gustav skrev:Men du får bakläxa på rengöringen..
Spåret för oleringen är ju allt annat än rent. :wink:

Hehe nej jag vet, dem ligger o badar i avfettning fortfarande. Ska få bort allt koks i kolvringsspåren! ;)

Postat: sön apr 18, 2010 7:46 pm
av Martin H
bryt av en gammal kolvring och skrapa med.

Postat: sön apr 18, 2010 8:32 pm
av 940 Guldboxen
Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Bra tips, ska testas! :)

Postat: ons apr 21, 2010 3:19 pm
av Expat
Kolla spelet i kolvrings spåret, blir gärna glapp efter ett antal tusen mil

Postat: fre apr 23, 2010 8:20 pm
av 940 Guldboxen
Expat skrev:Kolla spelet i kolvrings spåret, blir gärna glapp efter ett antal tusen mil
Får kika på det också!

Kanske man skulle gjort innan man tog av ringarna? Eller ska det kontrolleras med nya ringar?

Postat: lör apr 24, 2010 12:59 am
av Magnus_142
940 Guldboxen skrev:
Expat skrev:Kolla spelet i kolvrings spåret, blir gärna glapp efter ett antal tusen mil
Får kika på det också!

Kanske man skulle gjort innan man tog av ringarna? Eller ska det kontrolleras med nya ringar?
Dom nya.

Postat: lör apr 24, 2010 1:29 pm
av Nicklas.L.Jonsson
Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Det funkar bra men kan bli jobbigt för fingrarna.
Det finns faktiskt ett riktigt verktyg för det där.
Kommer inte ihåg vilka som sålde det (jag lånade av en kompis)
men det blev sopprent och var mycket enkelt.

Bara et tips.. jag hade själv ingen aning om att det fanns.

Postat: lör apr 24, 2010 10:34 pm
av jol
Nicklas.L.Jonsson skrev:
Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Det funkar bra men kan bli jobbigt för fingrarna.
Det finns faktiskt ett riktigt verktyg för det där.
Kommer inte ihåg vilka som sålde det (jag lånade av en kompis)
men det blev sopprent och var mycket enkelt.

Bara et tips.. jag hade själv ingen aning om att det fanns.
Man kan ju svetsa fast kolvringsbiten på en rörstump om man vill ha ett ergonomiskt handtag :thumbright:

Postat: mån maj 10, 2010 10:02 pm
av Jan van Vurpa
Nicklas.L.Jonsson skrev:
Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Det funkar bra men kan bli jobbigt för fingrarna.
Det finns faktiskt ett riktigt verktyg för det där.
Kommer inte ihåg vilka som sålde det (jag lånade av en kompis)
men det blev sopprent och var mycket enkelt.

Bara et tips.. jag hade själv ingen aning om att det fanns.
personligen, jag tycker bästa sättet är med ''Carb and choke cleaner''.
Som dom brukar säga härborta ''Better living through Chemistry''

Jag slänger i kolvarna för 2+3 dagar i hinken med skiten och det löser även det värsta på kokande kol och sen puttas lite snäll med kolvring bit och och sen spolas med vatten o dom är lik ren som dagen dom födds.

SEN ska man kolla sido spel med nya ringar.
Minns max glappet är just under 0,1mm

Över åren jag har kastat mer kolvar för ring spår slappheten än all andra felen, det är skit viktigt.


(jag hade jobb for 10 år sen att renovera en 850 liter, 10,500 hk @660rpm V20, 80v twin turbo diesel och allting var massive på den mycket större än lilla B23 tex borrning var på 500 mm men ring till spår max tillåtet var 0,6mm...Det säger nåt att det var så 'tight' när allt annat var cirka 50 gånger större.)

Postat: tor maj 20, 2010 5:05 pm
av mbma
jag hade tandborste när jag tvättade dom spåren funkade hur fint som helst sedan lite stålull man pillade in och gnuggade lite försiktigt med=)