Förbrukade fk kolvar? Se bild.

Diskussioner för erfaret folk
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Förbrukade fk kolvar? Se bild.

Inlägg av 940 Guldboxen »

Hejsan!

Tvättat mina fk kolvar nu som kommer från en block som rullat 17.000mil enligt skroten.

Detta är väl inget o stoppa i min nya bottendel misstänker jag?

För hålen ska väl ändå inte vara ovala? :doh:

Bild


Bild


Bild
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jo de skall de.. om det är till kolvbultarna du menar?
det är smörjnings 'glipor'
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Men du får bakläxa på rengöringen..
Spåret för oleringen är ju allt annat än rent. :wink:
Gustav Sundberg
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Kadett4wd skrev:jo de skall de.. om det är till kolvbultarna du menar?
det är smörjnings 'glipor'
Okej där ser man!


Jag satt nästan och funderade på det här eftersom jag tyckte det verkade sjukt att dem skulle tagit så mycket stryk och eftersom kolvbulten inte glappar något!
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Gustav skrev:Men du får bakläxa på rengöringen..
Spåret för oleringen är ju allt annat än rent. :wink:

Hehe nej jag vet, dem ligger o badar i avfettning fortfarande. Ska få bort allt koks i kolvringsspåren! ;)
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Bra tips, ska testas! :)
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Inlägg av Expat »

Kolla spelet i kolvrings spåret, blir gärna glapp efter ett antal tusen mil
Better to be over the hill than under
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Expat skrev:Kolla spelet i kolvrings spåret, blir gärna glapp efter ett antal tusen mil
Får kika på det också!

Kanske man skulle gjort innan man tog av ringarna? Eller ska det kontrolleras med nya ringar?
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

940 Guldboxen skrev:
Expat skrev:Kolla spelet i kolvrings spåret, blir gärna glapp efter ett antal tusen mil
Får kika på det också!

Kanske man skulle gjort innan man tog av ringarna? Eller ska det kontrolleras med nya ringar?
Dom nya.
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Det funkar bra men kan bli jobbigt för fingrarna.
Det finns faktiskt ett riktigt verktyg för det där.
Kommer inte ihåg vilka som sålde det (jag lånade av en kompis)
men det blev sopprent och var mycket enkelt.

Bara et tips.. jag hade själv ingen aning om att det fanns.
Nicklas Jonsson
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Nicklas.L.Jonsson skrev:
Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Det funkar bra men kan bli jobbigt för fingrarna.
Det finns faktiskt ett riktigt verktyg för det där.
Kommer inte ihåg vilka som sålde det (jag lånade av en kompis)
men det blev sopprent och var mycket enkelt.

Bara et tips.. jag hade själv ingen aning om att det fanns.
Man kan ju svetsa fast kolvringsbiten på en rörstump om man vill ha ett ergonomiskt handtag :thumbright:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Inlägg av Jan van Vurpa »

Nicklas.L.Jonsson skrev:
Martin H skrev:bryt av en gammal kolvring och skrapa med.
Det funkar bra men kan bli jobbigt för fingrarna.
Det finns faktiskt ett riktigt verktyg för det där.
Kommer inte ihåg vilka som sålde det (jag lånade av en kompis)
men det blev sopprent och var mycket enkelt.

Bara et tips.. jag hade själv ingen aning om att det fanns.
personligen, jag tycker bästa sättet är med ''Carb and choke cleaner''.
Som dom brukar säga härborta ''Better living through Chemistry''

Jag slänger i kolvarna för 2+3 dagar i hinken med skiten och det löser även det värsta på kokande kol och sen puttas lite snäll med kolvring bit och och sen spolas med vatten o dom är lik ren som dagen dom födds.

SEN ska man kolla sido spel med nya ringar.
Minns max glappet är just under 0,1mm

Över åren jag har kastat mer kolvar för ring spår slappheten än all andra felen, det är skit viktigt.


(jag hade jobb for 10 år sen att renovera en 850 liter, 10,500 hk @660rpm V20, 80v twin turbo diesel och allting var massive på den mycket större än lilla B23 tex borrning var på 500 mm men ring till spår max tillåtet var 0,6mm...Det säger nåt att det var så 'tight' när allt annat var cirka 50 gånger större.)
mbma
För mycket laddtryck
Inlägg: 317
Blev medlem: tor aug 27, 2009 12:48 pm
Ort: karlshamn

Inlägg av mbma »

jag hade tandborste när jag tvättade dom spåren funkade hur fint som helst sedan lite stålull man pillade in och gnuggade lite försiktigt med=)
Skriv svar