2002-73 Tix : The end.. såld helt enkelt
2002-73 Tix : The end.. såld helt enkelt
Så där ja, efter ett lång tid av smygläsande och allmänt ökande sug så kanske jag ska försöka mig på en projekt tråd den kan dock bli den mest döda och minst uppdaterade tråden ngnsin men i så fall tar jag bort den...
Som sagt ett st 02: a som ingått en alltför närgången relation med en E30ix som ledde tilll korsbefruktning så nu så har hela drivlinan med fyrkrafs och allt + en M20B25 som fått en turbo transplanterat.
Kan det vara av intresse tro?
Tanken är att få skrotet reggat som ombyggt fordon vad det lider men just nu är det långt dit då allt annat tar sån j-a tid..
MEN den går är fullt körbar och har varit så en längre tid men aldrig varit inärheten av besiktning sedan 87, jag har INTE byggt ihop bilen själv utan köpt den i byggt skick och har ambitionen är "bara" göra resten av jobbet så vi får se hur det blir/ over and out för nu
Erik
Som sagt ett st 02: a som ingått en alltför närgången relation med en E30ix som ledde tilll korsbefruktning så nu så har hela drivlinan med fyrkrafs och allt + en M20B25 som fått en turbo transplanterat.
Kan det vara av intresse tro?
Tanken är att få skrotet reggat som ombyggt fordon vad det lider men just nu är det långt dit då allt annat tar sån j-a tid..
MEN den går är fullt körbar och har varit så en längre tid men aldrig varit inärheten av besiktning sedan 87, jag har INTE byggt ihop bilen själv utan köpt den i byggt skick och har ambitionen är "bara" göra resten av jobbet så vi får se hur det blir/ over and out för nu
Erik
Senast redigerad av gasekke den mån aug 04, 2014 8:14 pm, redigerad totalt 30 gång.
Jag får ta nån bild vid garagebesöket.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Köpt i från värmland,gått is och en del på bana. Har diskuterat tidigare med SFRO/Gustaf om möjligheten att regga som ombyggt fordon innan jag vågade köpa och det ska tydligen gå så det är målet.
Men vägen dit är nog hysat lång men jag har ingen som helst brådska.
Checklistan är påbörjat så det kommer väl att dyka upp massor av nya saker hela tiden.
I annat fall så får det väl spåra ut åt det mer strippåkande hållet i enbart RWD version då jag inte tror så mkt på IX:ens fyrhjuldrift och hyfsat med effekt.
Men vägen dit är nog hysat lång men jag har ingen som helst brådska.
Checklistan är påbörjat så det kommer väl att dyka upp massor av nya saker hela tiden.
I annat fall så får det väl spåra ut åt det mer strippåkande hållet i enbart RWD version då jag inte tror så mkt på IX:ens fyrhjuldrift och hyfsat med effekt.
Turbo och spridarfunderingar.
Tänk så fel man kan ha, hade ju sett fram emot att börja riva i bilen på allvar i helgen men icke.
Däremot uppstog det lite nya funderingar som jag kanske kan få hjälp med här.
Fundering 1: är vad som jag skulle kunna åka med för ngt större turbo? Har en TD04HL 19shus 6el7ans avgas men tycker nog att den är i minsta laget så jag funderar på en HX35 eller en HX40 kanske? men vad kan vara lagom tro siktar inte på några monstereffekter men kanske ha ett mål på 350-450hk med god körbarhet.
Fundering 2: Lämplig storlek på spridare då jag är lite inne på E85 istället för bensin och hur långt räcker original fuelrail och visst tusan borde en 044 räcka till för soppan?
Men närmast på tur står bromsar fram så det blir 286mm corradoskivor och volvo ok fram och nya skivor o renovera/alt utbytesok bak, så det blir stopp på trollet ngn gång då just nu det är urusla bromsar runt om och det bromsar lika bra om jag öppnar dörren och bromsar med foten
Men jag har iaf börjat ta lite bilder så snart kan jag göra en "riktig"update..
Däremot uppstog det lite nya funderingar som jag kanske kan få hjälp med här.
Fundering 1: är vad som jag skulle kunna åka med för ngt större turbo? Har en TD04HL 19shus 6el7ans avgas men tycker nog att den är i minsta laget så jag funderar på en HX35 eller en HX40 kanske? men vad kan vara lagom tro siktar inte på några monstereffekter men kanske ha ett mål på 350-450hk med god körbarhet.
Fundering 2: Lämplig storlek på spridare då jag är lite inne på E85 istället för bensin och hur långt räcker original fuelrail och visst tusan borde en 044 räcka till för soppan?
Men närmast på tur står bromsar fram så det blir 286mm corradoskivor och volvo ok fram och nya skivor o renovera/alt utbytesok bak, så det blir stopp på trollet ngn gång då just nu det är urusla bromsar runt om och det bromsar lika bra om jag öppnar dörren och bromsar med foten
Men jag har iaf börjat ta lite bilder så snart kan jag göra en "riktig"update..
Tjohoo, 02:an har flyttat till nytt garage idag. Bromsar och nya fälgar hämtade, firade med att provruppa en sväng runt sofiehem till grannarnas stora glädje NOT.. så det blev in i garaget igen och snart ska jag nog lägga upp lite bilder och kanske en filmsnutt kan ordnas om intresse finns..
Går dock lite fett på last och lite magert på låglast enligt lamban men med ett fulmoddat originalsprut så kan man ju inte begära så mkt..
Kanske ett tur till wheelsträffen i umeå är möjlig trots allt..
Men vad tusan den här tråden vinner nog på bilder så måste fixa det.
Erik
Går dock lite fett på last och lite magert på låglast enligt lamban men med ett fulmoddat originalsprut så kan man ju inte begära så mkt..
Kanske ett tur till wheelsträffen i umeå är möjlig trots allt..
Men vad tusan den här tråden vinner nog på bilder så måste fixa det.
Erik
ELSYSTEM HJÄLP
Finns det ngn som har ett elschema för bmw 02 73?
Har även postat under övrigt så jag hoppas på hjälp.
Erik
Har även postat under övrigt så jag hoppas på hjälp.
Erik
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
intressant bygge, upp me bilder
Det är inte avancerat alls, bli medlem på photobucket.com sedan är det bara klicka på den stora knappen "Upload images" eller va de står. Välj alla dina bilder och ladda upp. När det är klart kopierar du texten i IMG code rutan och klistrar in i ditt inlägg
Det är inte avancerat alls, bli medlem på photobucket.com sedan är det bara klicka på den stora knappen "Upload images" eller va de står. Välj alla dina bilder och ladda upp. När det är klart kopierar du texten i IMG code rutan och klistrar in i ditt inlägg
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Helvete vad jag HATAR alla jäv....sladdar till allt möjligt.. hade skapat konto på photobucket fotat bilskrället till o med en filmsnutt på lite lönnmeckande men tror ni att amn hittar usbsladden till kameradjävulen då ICKE!! Har vänt upp o ner på hela huset hittat en mngd sladdar dock inte rätt hittade till o med mitt sedan 3år borttappade bluetooth headset till mobilen, har dock slängt laddaren FY FAN!!
Nåja bilder kommer , under tiden så undra jag om ngn vet om det finns/hur det ser ut med "Tkors" eller ngn form av fördelningsblock som man kan använda till 240bromsoken jag tänkt använda till seatskivor på bmw:n är ju 2st ingångar (en per kolv?)på volvooken och bmw har ju 1st finns det ngn form av block eller tkors man kan använda som sagt eller hur ser det ut på en 240. Jag kan ju masa mig iväg och kolla själv men det kanske finns svar här, i övrigt så framskrider det någorlunda enligt plkan faktiskt och jag tänkte besöka SMT här i umeå för att få hjälp med lite fix o fräsning på bromsar annnars men som sagt var bilder kommer.
Erik
Nåja bilder kommer , under tiden så undra jag om ngn vet om det finns/hur det ser ut med "Tkors" eller ngn form av fördelningsblock som man kan använda till 240bromsoken jag tänkt använda till seatskivor på bmw:n är ju 2st ingångar (en per kolv?)på volvooken och bmw har ju 1st finns det ngn form av block eller tkors man kan använda som sagt eller hur ser det ut på en 240. Jag kan ju masa mig iväg och kolla själv men det kanske finns svar här, i övrigt så framskrider det någorlunda enligt plkan faktiskt och jag tänkte besöka SMT här i umeå för att få hjälp med lite fix o fräsning på bromsar annnars men som sagt var bilder kommer.
Erik
Kolla det gick ju då kör jag några till
]
Som sagt inte vacker men sällsynt... Visst är det en spännande lösning med de dubbla luftmängdmätarna som helt omöjliggör varje form av luftfilter Den ena mäter på "riktigt" och den andra suger enbart mer luft så jag borde ju kunna ta bort den och åtminstone kunna sätta dit ett luft filter på den tillsvidare i väntan på att fixa ett riktigt sprut. Men som synes på filmsnutten så går den ju. Idag har jag lämnat bromsskivorna på SMT tillsammans med ämnen att svarva & fräsa till adaptrar för att centrera SEAT 280mm skivorna på spindeln då det som fanns där innan inte riktigt funkade som jag tänkt. Men just nu känns det som att ju mer jag gör så kommer jag bara längre ifrån ihopmontering då det lätt blir så att man vill plocka ner och göra om mer & mer.
Jag är lite sugen på att flytta kylaren till skuffen men vet inte om jag klarar mig med originalvattenpump då eller om jag behöver en extern elpump? Jag tycker att det var dåligt av bmw att inte vara mer framsynta vid tillverkningen av bilen då de inte sparat plats för 4wd och 6:a med turbo mm från början, inte konstigt att de förlorade 2 världskrig...
Erik
]
Som sagt inte vacker men sällsynt... Visst är det en spännande lösning med de dubbla luftmängdmätarna som helt omöjliggör varje form av luftfilter Den ena mäter på "riktigt" och den andra suger enbart mer luft så jag borde ju kunna ta bort den och åtminstone kunna sätta dit ett luft filter på den tillsvidare i väntan på att fixa ett riktigt sprut. Men som synes på filmsnutten så går den ju. Idag har jag lämnat bromsskivorna på SMT tillsammans med ämnen att svarva & fräsa till adaptrar för att centrera SEAT 280mm skivorna på spindeln då det som fanns där innan inte riktigt funkade som jag tänkt. Men just nu känns det som att ju mer jag gör så kommer jag bara längre ifrån ihopmontering då det lätt blir så att man vill plocka ner och göra om mer & mer.
Jag är lite sugen på att flytta kylaren till skuffen men vet inte om jag klarar mig med originalvattenpump då eller om jag behöver en extern elpump? Jag tycker att det var dåligt av bmw att inte vara mer framsynta vid tillverkningen av bilen då de inte sparat plats för 4wd och 6:a med turbo mm från början, inte konstigt att de förlorade 2 världskrig...
Erik