Sida 1 av 2
B20 turbo recept?
Postat: tis maj 11, 2010 7:15 pm
av Amazon_Sleper
B20 turbo recept? Ja kan inleda med att är total å mena total novis på turbo (har inte haft nå behov) men hade tänkt snida ihop en B20 turbo för enbart att ha roligt med.. Skriver ner mit tänkta motor recept..
B20: standard block viktade kolvar stakar. Lura om man kan svarva av kolvarna för lämplig kompa?
.
Kam: Har en K, C, D å en Kg17 å välja på (eventuelt en R men gissa på den blir slö från början då å de vill ja inte ska ha den till å sladda rondeller å ha roligt med)
Topp Standard höjd 44/38 alt 40 ventiler portad å fin.. Gula orginal fjädrar för varvet överstiger nog inte 65-7000.
Turbo: ingen aning?
Grenrör:? åter kommer när jag läst på lite mer.. ge järna förslag undertiden..
Bränsle: Har Weber 40or som ligger med 36halsar men i övrigt fel bestyckning, har ej heller lyckas hitta hur man trycktäta dom? Å jag har sökt...
Ic: de som får plats helt enkelt..
Effekt mål: Ska vara glad om jag får till de överhuvudtaget

Postat: tis maj 11, 2010 7:27 pm
av Blom
SÖK

Postat: tis maj 11, 2010 7:40 pm
av Amazon_Sleper
Hade jag hitta de jag var ute efter hade jag säkert skreve en tråd å fråga?? Nej har pröva men hitta inte de jag söker.. Å gäller inte bara nu hittar allri de jag behöver via sök varken här på google eller någon annan stans..
Så å har vare in å läst på klistrade trådar men tycker mig inte hitta de..
Å Sen varför ha ett forum om man inte kan skriva en tråd å fråga?
Bättre då å ta bort gamla trådar eller slå ihop dom som liknar varandra..
Har i alla fal sök men ej funnit... å är ändå en relativt flitig användare/läsare här..
Postat: tis maj 11, 2010 8:09 pm
av Blom
Postat: tis maj 11, 2010 8:26 pm
av Tian
Käkat huggorm till frukost eller..
Men söka är ju inte fel

Postat: tis maj 11, 2010 9:02 pm
av Amazon_Sleper
Ja å av dom trådarna fick jag mycke hjälp?? Inte ett ord om HUR man trycktäta weber att de går de vet ja, finns ju dom som kör med de men har inte lyckats söka mig till hur?
Sen vet ja inte om jag är blind men var väl inte mycke annan bra info utom den i fjärde, men toppen de har jag redan klart för mig..
Men har redan kört med runt 160hk sug så tänker inte trimma ner med en enkel strömbergare å orginal grennrör som jag pysha igenom...
Om du kan så varför tjafsa? Har du tid å söka åt trådar å klistra in i ett inläg så varför inte ta sig tid å svara på mitt motor recept istället? Tar väl inte så mycke längre tid?
Å vill du inte dela med dig av din kunskap?? Varför ens läsa tråden?
Säger inget om att man inte ska söka först där dela jag helt din åsikt, men vad ska man göra om jag inte finner de jag behöver då?? Bara skrota bilen å köpa färdigt eller?

Postat: tis maj 11, 2010 9:37 pm
av halvor
Hej,
Effekt mål: Ska vara glad om jag får till de överhuvudtaget
Val av turbo och kam beror helt på hur toppen är portad och vilken effekt du vil ha. Du
kan till eksempel köra med R-kammen och en hx35 på et adaptergrenrör eller K/D-kamen med en lite mindre turbo.
Sen, om du tänker köra original botten, bör du undvika höga cylindertryck på låga varv. En stor turbo är at föredra. Med 160 ursprungliga hk vil du inte kunne ladda innan original botten ger upp.
Ta lite i toppen för lägre kompa.
Kollat på den här tråden?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=300
Trycka med webers:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... lit=trycka
Mvh
Postat: tis maj 11, 2010 10:27 pm
av Amazon_Sleper
Ja är lite osäker på hur mycke orginal håller? För vet ju att M stakar å kolvar i B23 håller väldigt långt om man har koll på soppa, men hur e de på B20in? Har förståttt som den e hyfsat stadig upp mot 350hk? Förutsatt att man håller sig borta från spikningar å höga cylinder tryck på lågvarv? Så bredbandslambda tänkte jag införskaffa
Tänkte eventuelt fräsa ner gropar i dom, men frågan hur mycke man törs ta
Tänkte försöka lägga mig på runt 7,1 i kompförhållande, men kanse är för lågt?
Kg17 e ett mellan ting mella f å r kan man nog säga... Vaknar till rejält vid ca2000 å dra upp till 6500..
Sen portningen av toppen greja jag nog, men något effektmål har ja inte satt upp när de är första motorn med turbo jag planerar men 200+ tänkte börja på runt 0,4 i ladd å jobba mig uppåt med hjälp av lambda...
Å Har heller ingen aning om vad som är en stor turbo å vad som sitter på vilken bil standard, å vad jag ska söka efter för typ?
Å tack för tråd tippset den ska jag läsa igenom, men vill inte sabba någons bygg tråd med mina frågor för de tycker ja är taskigt...
Å HUR man trycktäta Weber hittar jag inte alls

Har googla på de utan resultat

Eller sutte flera kvällar nu..
Postat: tis maj 11, 2010 11:08 pm
av halvor
Lundin skriver ju hur.
Jag kan ta fel, men en helt original b20-botten (8-bultad) pallar inte 350 hk, än om du kör låga cylindertryck.
Du kan evt. borra et 8-bultad block till 92mm borr och köra med b23ans m-stakar och kolvar (finns mycket relevant info på forumet).
Postat: tor maj 13, 2010 9:01 am
av Amazon_Sleper
Ja men har en väldigt fin 6bultad, för stakarna å de i den 8 bulltade är bra mjuka vad jag vet, därför jag lura på Å använda mig av en av dom tidiga B21 vevarna jag har å M stakar..
Men hur pass långt räcker dom 6 bultade underdelarna då?
Postat: tor maj 13, 2010 9:15 am
av Amazon_Sleper
Å Passa på å tacka för länken då vet man vad som ska göras
Har fan inte lyckas hitta de hur jag än har sök å har smyg titta å fundera över de i ett år men har drage ut på tiden just för ja inte hitta hur man trycktäta

Postat: tor maj 13, 2010 11:04 am
av jonas landin
annars kan man ju bygga plenumet runt hela förgasarna så blir de samma tryck runt dom som i (då fattar dom inte att dom överladdas)!
=BUDGET!
Postat: tor maj 13, 2010 11:45 am
av halvor
annars kan man ju bygga plenumet runt hela förgasarna så blir de samma tryck runt dom som i (då fattar dom inte att dom överladdas)!
=BUDGET!
Vid trycktätning av webers är det inte tätning av spjällaxlar och dylligt som är problemet, utan at flotörarna trycks ihop. Sen måste man ju endå bygga et soppasystem med btr.
Postat: tor maj 13, 2010 12:20 pm
av The
Amazon_Sleper skrev:Om du kan så varför tjafsa? Har du tid å söka åt trådar å klistra in i ett inläg så varför inte ta sig tid å svara på mitt motor recept istället? Tar väl inte så mycke längre tid?
Å vill du inte dela med dig av din kunskap?? Varför ens läsa tråden?
Säger inget om att man inte ska söka först där dela jag helt din åsikt, men vad ska man göra om jag inte finner de jag behöver då?? Bara skrota bilen å köpa färdigt eller?

Det handlar inte om att ha tid utan att vara less på att ha läst och besvarat samma fråga i flera års tid..
Postat: fre maj 14, 2010 9:34 am
av Jens Gustavsson
läs lite om erik wiklunds 142 och om erik sandströms 242 som vi också bromsade.
alla de trådarna och mycket annat finns här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 25&start=0