lufttempgivare vars??
Moderator: backeliten
lufttempgivare vars??
spelar det nån större roll om man monterar lufttempgivaren före eller efter spjällhuset i en turbo? enklast för mig är i pleniumet.
mvh mikael
mvh mikael
Re: lufttempgivare vars??
[quote="onieh"]spelar det nån större roll om man monterar lufttempgivaren före eller efter spjällhuset i en turbo? enklast för mig är i pleniumet.
mvh mikael[/quote
Innan spället.
/ Mvh
mvh mikael[/quote
Innan spället.
/ Mvh
Århundrades trådlyft..
Jag har satt lufttempgivaren i bakre gaveln på plenumkammaren,
kommer lufttempgivaren visa alldelles för varmt pga av heat soak?
Orginal sitter lufttempgivaren också i plenumkammaren men i början så det är betydligt mer
luftflöde på den.
Det var enkelt att sätta den i bakre gaveln på plenumkammaren men rekommenderas det att flytta
den till ett ställe där luften flödar mer?
Jag har satt lufttempgivaren i bakre gaveln på plenumkammaren,
kommer lufttempgivaren visa alldelles för varmt pga av heat soak?
Orginal sitter lufttempgivaren också i plenumkammaren men i början så det är betydligt mer
luftflöde på den.
Det var enkelt att sätta den i bakre gaveln på plenumkammaren men rekommenderas det att flytta
den till ett ställe där luften flödar mer?
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
På de flesta BMW sitter den precis som din, i bakgaveln längst ifrån spjället.
Rätt eller fel, men där tyckte de tyska Herr doktor-ingenjörerna att de skulle sitta!
Rätt eller fel, men där tyckte de tyska Herr doktor-ingenjörerna att de skulle sitta!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
De flesta bruksbils-motorera har också luftmasse-mätare så temperaturen är ingen huvudparameter, antagligen har de gjort noggranna avräkningar på hur den givarens värde ska användas. På de flesta system går det att styra hur stor del av bränsleberäkningen som ska baseras på den, gentemot last och kanske kylvattentemp - beror lite på vad som prioriteras. Men att sätta den på "rätt" plats är väl att föredra, oftast bättre resultat än "fel" plats. Kompromisser.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
Var är rätt plats?
//Mattz
//Mattz
Det är skönt att slippa så mycket heat-soak, så just före spjället är ofta trevligt. En annan kan vara just inne i plenumet efter spjället så den blir snabb på att reagera på luftströmmen som passerar spjället, tänk på var och hur mycket spjället öppnar när motorn drar fram bilen i landsvägsfart. Då kan den bli drabbad av heat-soak när bilen står, men snabbt korrigera mot rätt temperatur när motorn börjar gå och luften som passerar spjället på tomgångsvarv direkt träffar av sensorn.
Vill du ha en givare som reagerar snabbt där den sitter när motorn är igång, eller vill du minimera heat-soak från när motorn står avslagen en stund ?
Jag repeterar, det är en kompromiss och man kan behöva leva med det och justera sitt styrsystem för att kompensera om det är möjligt.
Vill du ha en givare som reagerar snabbt där den sitter när motorn är igång, eller vill du minimera heat-soak från när motorn står avslagen en stund ?
Jag repeterar, det är en kompromiss och man kan behöva leva med det och justera sitt styrsystem för att kompensera om det är möjligt.
- Daniel-635
- Forumsberoende
Jag har haft min IAT både före och precis efter spjället.
På min bil vart skillnaden med Heatsoak problem väldigt liten, "lika illa" på båda sidor = 65-70 Grader om bilen stått ett tag.
Om man däremot sätter den i ända nere i Intercoolern KANSKE det blir mindre, men vattenkylaren på bilen värmer ICn ganska rejält när man står stilla ändå...
Möjligen bättre vid kökörning nere i ICn, beroende på hur luften virvlar i fronten runt kylarna.
På min bil vart skillnaden med Heatsoak problem väldigt liten, "lika illa" på båda sidor = 65-70 Grader om bilen stått ett tag.
Om man däremot sätter den i ända nere i Intercoolern KANSKE det blir mindre, men vattenkylaren på bilen värmer ICn ganska rejält när man står stilla ändå...
Möjligen bättre vid kökörning nere i ICn, beroende på hur luften virvlar i fronten runt kylarna.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
ja har satt min iat på tryckröret ca 1dm före spjället. där har ja hela tiden stadiga värden, å har aldrig haft ens en tendens till heat soak.
Projekt!
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Mappade lite igår på en bil som hade givaren i hörnet på plenum bredvid spjället, det var inte riktigt optimalt om man stannat av bilen en kort stund för då visade den 40+ men lambdan visade tydligt att det inte stämde med vad motorn fick = magert, så det blev helt enkelt att göra en korrigering mot luft-temp på 10% ungefär. Då betedde den sig fint hur man än låtit bilen stå och sen skulle iväg, kall som varm.