Sida 1 av 1
lufttempgivare vars??
Postat: tis jun 08, 2010 6:08 pm
av onieh
spelar det nån större roll om man monterar lufttempgivaren före eller efter spjällhuset i en turbo? enklast för mig är i pleniumet.
mvh mikael
Postat: tis jun 08, 2010 9:22 pm
av Pzyklojan
Näh inte ska det ha någon större betydelse då många orginal bilar har dom i insuget =)
Re: lufttempgivare vars??
Postat: tis jun 08, 2010 9:41 pm
av Pitbull
[quote="onieh"]spelar det nån större roll om man monterar lufttempgivaren före eller efter spjällhuset i en turbo? enklast för mig är i pleniumet.
mvh mikael[/quote
Innan spället.
/ Mvh
Re: lufttempgivare vars??
Postat: fre jul 08, 2011 4:24 pm
av Mathias
Århundrades trådlyft..
Jag har satt lufttempgivaren i bakre gaveln på plenumkammaren,
kommer lufttempgivaren visa alldelles för varmt pga av heat soak?
Orginal sitter lufttempgivaren också i plenumkammaren men i början så det är betydligt mer
luftflöde på den.
Det var enkelt att sätta den i bakre gaveln på plenumkammaren men rekommenderas det att flytta
den till ett ställe där luften flödar mer?
Re: lufttempgivare vars??
Postat: sön jul 10, 2011 10:05 pm
av Pacman
På de flesta BMW sitter den precis som din, i bakgaveln längst ifrån spjället.
Rätt eller fel, men där tyckte de tyska Herr doktor-ingenjörerna att de skulle sitta!
Re: lufttempgivare vars??
Postat: sön jul 10, 2011 10:40 pm
av mattias
De flesta bruksbils-motorera har också luftmasse-mätare så temperaturen är ingen huvudparameter, antagligen har de gjort noggranna avräkningar på hur den givarens värde ska användas. På de flesta system går det att styra hur stor del av bränsleberäkningen som ska baseras på den, gentemot last och kanske kylvattentemp - beror lite på vad som prioriteras. Men att sätta den på "rätt" plats är väl att föredra, oftast bättre resultat än "fel" plats. Kompromisser.
Re: lufttempgivare vars??
Postat: ons sep 14, 2011 4:40 pm
av Mattz Larsson
Var är rätt plats?
//Mattz
Re: lufttempgivare vars??
Postat: ons sep 14, 2011 4:49 pm
av mattias
Det är skönt att slippa så mycket heat-soak, så just före spjället är ofta trevligt. En annan kan vara just inne i plenumet efter spjället så den blir snabb på att reagera på luftströmmen som passerar spjället, tänk på var och hur mycket spjället öppnar när motorn drar fram bilen i landsvägsfart. Då kan den bli drabbad av heat-soak när bilen står, men snabbt korrigera mot rätt temperatur när motorn börjar gå och luften som passerar spjället på tomgångsvarv direkt träffar av sensorn.
Vill du ha en givare som reagerar snabbt där den sitter när motorn är igång, eller vill du minimera heat-soak från när motorn står avslagen en stund ?
Jag repeterar, det är en kompromiss och man kan behöva leva med det och justera sitt styrsystem för att kompensera om det är möjligt.
Re: lufttempgivare vars??
Postat: tor sep 15, 2011 11:28 am
av Daniel-635
Jag har haft min IAT både före och precis efter spjället.
På min bil vart skillnaden med Heatsoak problem väldigt liten, "lika illa" på båda sidor = 65-70 Grader om bilen stått ett tag.
Om man däremot sätter den i ända nere i Intercoolern KANSKE det blir mindre, men vattenkylaren på bilen värmer ICn ganska rejält när man står stilla ändå...
Möjligen bättre vid kökörning nere i ICn, beroende på hur luften virvlar i fronten runt kylarna.
Re: lufttempgivare vars??
Postat: lör sep 24, 2011 12:03 pm
av flobb
ja har satt min iat på tryckröret ca 1dm före spjället. där har ja hela tiden stadiga värden, å har aldrig haft ens en tendens till heat soak.
Re: lufttempgivare vars??
Postat: lör sep 24, 2011 12:10 pm
av mattias
Mappade lite igår på en bil som hade givaren i hörnet på plenum bredvid spjället, det var inte riktigt optimalt om man stannat av bilen en kort stund för då visade den 40+ men lambdan visade tydligt att det inte stämde med vad motorn fick = magert, så det blev helt enkelt att göra en korrigering mot luft-temp på 10% ungefär. Då betedde den sig fint hur man än låtit bilen stå och sen skulle iväg, kall som varm.