Vilken ny motor i gammal bil?

En plats för olje-brännare!
daniel86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jan 01, 2010 6:45 am
Ort: Hedemora

Vilken ny motor i gammal bil?

Inlägg av daniel86 »

Hej.

Håller på att bygga en stattesmitarbil, dock har jag inte kommit så långt som motor än.

Har funderat på en massa olika och en ny commonrail skulle vara roliga.
Dock har dem immobilizer i motorstyrdonen alla nyare än 97 så det förstör ju rätt så mycket! Alltså för att få en sådan att starta behöver man imoobilizerbox med ring runt låset, tändningslås och kodade nycklar. Allt ska dessutom vara kodat tillsammans.

Så jag har börjat funderat på äldre dieslar ist, bilen är liten (ascona a) och jag vill inte kapa i den.

Hur är golf3 dieseln? hur är elen till den motorn några problem att koppla in?
Den motorn passar ju på en d24vxl låda så skulle ju inte vara så svårt att få ihop.

Har ni några andra tips?

Den ska ju gå billigt i första hand, men skadar ju inte om den har runt 100hk åtminstone

Mvh Daniel
Senast redigerad av daniel86 den sön jun 13, 2010 10:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Carlsson

M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Nja, en 1.9'a passar inte på en d24 växellåda.

Du kan ta en nyare 1.9'a också, även tdi motorerna. Det är bara att byta pumpen mot en mekanisk, så funkar det. Då behövs i stort sett ingen elektronik alls.

Tror att www.smt.nu har adapterplattor att sälja för att montera volvolådor på 1.9'an.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det beror på vad du menar för golf 3 diesel.
Vanligast i golf 3 är ju en gammal förkammardiesel, den är inte svår att koppla in.

94 kom tdi, 93 i tyskland. 95 kom stöldskydd med imo. (fanns lite stöldskydd tidigare också, men de gick att koppla förbi)

Så en tidig är ju helt klart enklast.

Då ar det väl mest att fixa hastighetssignal och lite dyl. mindre problem.

Det går ju förstås att montera stöldskyddet i bilen om man har en nyare maskin, eller så ska det visst finnas firmor som kan ta bort det.
Har hört talas om någon som skickat ett styrdon till holland eller vart det var för att få det gjort.
Annars kan man ju leta styrdon från andra marknader (tex. usa) där de inte alltid har stöldskydd.

Det är runt milleniumskiftet det börjar bli avancerat, mycket canbusskommunikation mellan styrdon och dyl.
daniel86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jan 01, 2010 6:45 am
Ort: Hedemora

Inlägg av daniel86 »

Jaha jag tycker jag har läst att det passar med volvo lådan på motorer från 93 och nyare, men så kanske icke var fallet då...

Är inte så rädd för att koppla lite el, men immobilizer är riktigt krångligt, du säger det kom 95?
Så om man hittar en tdi från 93-94 så borde det vara utan?
Något säger mig att en sådan motor borde gå billigare och lite bättre?

Så det lättaste är alltså att köpa en tdi maskin och sätta dit mekanisk pump?

Hur blir effekten då, samma runt 90hk?
Och framförallt bränsleförbrukningen?
Själva idéen med dett är ju att det ska gå billigt, gärna runt 0.6 som max.

Nira har ju ett styrsystem för commonraildieslar har mailat och frågat lite om det.. får se vad dem svarar.



Har ni annars något tips på en liten diesel som är snål med "skaplig" effekt?
Daniel Carlsson

M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Uppdatera gärna med vad de säger, jag har fått för mig att det handlar om ca 50k men vet inte säkert.

Om du tycker immo på de här gamla maskinerna är krångligt ska du nog inte satsa på något nyare. (om det inte blir med eftermarknadssprut då)

På tidiga vw/audi (till och med 97ca, beroende på modell) är det ett löst immostyrdon. Dit går det en kabel från motorn, en tvåledad kabel till lässpolen runt tändningslåset och en 15 spänning och en jord.
Kan ev. vara någon mer kabel som jag inte kommer ihåg i huvudet.

Ja, 93-94 ska inte sitta immo på. Jag har då inte sett någon sådan iaf.
daniel86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jan 01, 2010 6:45 am
Ort: Hedemora

Inlägg av daniel86 »

Nej på dem äldre är det väl inte så avancerad immo?
Typ döda pump och tändning på en bensinare osv..

Ja blev väl krav att det skulle vara immo från -97 så då sitter det på alla bilar.

Tanken var från början att använda en x20dth (vectra omega 2.0 16v diesel)
Då passar det väldigt bra med en växellåda från omega a.. mek koppling, uttag till hastighetsmätare och allt finns.
Men ja immo som sagt.

Oj så dyrt med nira.. ja då är det absolut inte akutellt alls.
Får se vad dem skriver...

Men just nu känns det mest aktuellt med en 93-94 tdi, det är väl det modernaste man kan få i utan en massa krångel då.
Daniel Carlsson

M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

mercedes w124 eller w210 300diesel är pålitliga motorer som går bra. mekanisk pump på båda dock och vet inte om de får plats i en ascona? annars har ju w210an en 220cdi turbodiesel fyrcylindrig 140hk.
daniel86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jan 01, 2010 6:45 am
Ort: Hedemora

Inlägg av daniel86 »

Ja men en 5 eller 6 cylindrig motor skulle aldrig få plats.. verkligen inte mkt utrymme under huven på en ascona a.

Ja jag har tänkt tanken på 220cdi, men det är väl samma sak där med immobilizer som alla andra nyare bilar?
Daniel Carlsson

M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Immo har inget med bränslepumpar eller tändning eller något sådant att göra.
Som jag skrev går det en kabel mellan motorstyrdonet och stöldskyddstyrdonet.
Stämmer inte signalen där när man drar på tändningen spärras motorstyrdonet.

Det du är ute och fiskar efter är nog sådana stöldskydd som fanns innan 95. De är ju som sagt bara att koppla förbi och ta bort.
daniel86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jan 01, 2010 6:45 am
Ort: Hedemora

Inlägg av daniel86 »

Jaha, trodde det var enklare fram till 97 men då kom alltså vw med riktiga 95. Vet att det blev någon standard (lag?) med riktig immo alltså sådan som du talar om som bryter styrdonet till motorn.

Förstör ju hemskt mkt om man vill montera en nyare motor som för mig i en gammal bil och inte vill ta med t-lås och hela kittet.

Är det någon som vet någon som kan ta bort stöldskyddet från standardboxen skulle det vara toppen.

Har hittat någon firma i staterna men dem verkar inte vilja ha med mig och göra..
Daniel Carlsson

M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
Skriv svar