Sida 1 av 1

Summit torsen diff till 1031 axel

Postat: ons jun 23, 2010 6:49 am
av Grusbusen
Hej,

Funderar på denna http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/ diff från Summit. Av torsen typ. Någon med erfarenheter från den?

Att det står Recommended for 3.73 ratio ring gear and numerically higher.
Borde innebära att 3.54 också är ok?

Kör nu torsen (okänt märke) i Amazonen med 1031.
400Hk/500Nm tycker den fungerar riktigt fint på gata och de lilla jag åkt på bana.

/Filip

Postat: ons jun 23, 2010 6:51 am
av Grusbusen
Var är igentligen skillnaden mot denna?
http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

Postat: ons jun 23, 2010 10:55 am
av Dennis Öhman
Enda som står skillnad är att det står för volvo axlar och att utväxlingen inte verkar spela roll.. :roll:

Postat: ons jun 23, 2010 1:18 pm
av Rogga
bakaxel.se säljer ju torsen oxå, ska själv köra med en sådan iaf.. Men om det blir hos bakaxel det vet jag ej, thx för tipset ang summit.

Vill då inte köra med en locker iaf, men viste inte att dtroit locker gjorde olika :thumbright:

Re: Summit torsen diff till 1031 axel

Postat: ons jun 23, 2010 2:05 pm
av The
Grusbusen skrev:Hej,

Funderar på denna http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/ diff från Summit. Av torsen typ. Någon med erfarenheter från den?

Att det står Recommended for 3.73 ratio ring gear and numerically higher.
Borde innebära att 3.54 också är ok?

Kör nu torsen (okänt märke) i Amazonen med 1031.
400Hk/500Nm tycker den fungerar riktigt fint på gata och de lilla jag åkt på bana.

/Filip
Ursäkta mig men....

3.54:1 är numeriskt LÄGRE än 3.73:1 (dock en HÖGRE utväxling i verkligheten)

Re: Summit torsen diff till 1031 axel

Postat: ons jun 23, 2010 5:16 pm
av Grusbusen
The skrev:
Grusbusen skrev:Hej,

Funderar på denna http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/ diff från Summit. Av torsen typ. Någon med erfarenheter från den?

Att det står Recommended for 3.73 ratio ring gear and numerically higher.
Borde innebära att 3.54 också är ok?

Kör nu torsen (okänt märke) i Amazonen med 1031.
400Hk/500Nm tycker den fungerar riktigt fint på gata och de lilla jag åkt på bana.

/Filip
Ursäkta mig men....

3.54:1 är numeriskt LÄGRE än 3.73:1 (dock en HÖGRE utväxling i verkligheten)

Sant...

Postat: ons jun 23, 2010 5:22 pm
av Grusbusen
Chattade med supporten på Summit Just. (för övrigt längen sedan man tjatade lajv med någon på nätet sist :roll: )

Enligt deras support är det denna som passar 1031 och förmodligen även 1030.

http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/


Såhär löd live chattet:

Oscar: Hi, my name is Oscar. How may I help you?

Filip Haraldsson: Hello Oscar

Filip Haraldsson: I have a questian abaut this product. http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

Oscar: Ok

Filip Haraldsson: Wath is the differens to this? http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A585/

Filip Haraldsson: I suppose both types are so called "torsen" differentials.

Oscar: 912A585 is for regular Dana 30 rear axle. 912A588 is for Volvo.

Filip Haraldsson: Ok, thanks for you answer. do you know if the 912A588 sutable for both 3.54:1 and 3.73:1 ratio?

Oscar: Any 3 series gear will work.[/url]

Postat: ons jun 23, 2010 6:38 pm
av Dennis Öhman
så då funkar allt utom 4.10:1 av volvos originala utväxlingar. 3.31:1 funkar då, Najs!

Postat: fre aug 13, 2010 10:57 pm
av Mr Loudness
912A585 är för dana 30 axeln fram och då driver dreven på baksidan av dreven. dvs den är avsedd för fram axel, den har en lättare förpänning en 588 som är avsedd för bakhjulsdrift.

Det gör att 585 är klenare och har för "låg" förpänning mot 588 som har hard preload.